Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Nå snakker vi vettu…dealer som kommer.
https://x.com/oksivertsen/status/1733207680783704472?s=58&t=1LsLu3Kp_Uq7Wdqsi0SF7w

Innlegg

Se nye innlegg

Samtale




Ole-K Sivertsen


@oksivertsen

It’s been an inspiring week with some days still to go. Even more inspiring that our partners are closing their first deals and that real deployments demonstratating action are moving along.

Oversett innlegg

8:31 p.m. · 8. des. 2023

·

14

visninger


1
likerklikk

5 Likes

Det nærmer seg, synd kursen er hypet og bakt inn mye forventning, så kan fort bli sell tha news da.

1 Like

Dette lukter jo veldig godt!

Det er sikkert dette som materialiserer seg :

**

7 Likes

Lurer på om Sara E kommer med en gratulasjon snart.

9 Likes

Ja og/eller bamse :smiley:

Hovedgrunnen er tallenes klare tale. Moder Jord that is. Tingenes tilstand. En utvikling som går ad skogen eller rett til helvete. Og det faktum at Desert Control har en unik teknologi som angriper problemene på en sømløs måte. Uten reell konkurranse. Bedre kan det knapt bli.

Hvert eneste år går 75 milliarder tonn fruktbar jord tapt på grunn av jorderosjon. På samme måte går 12 millioner hektar med jord tapt årlig bare til ørkenspredning og tørke. Dette utgjør et område som kunne produsert 20 millioner tonn korn. Innen 2050 må verdens matproduksjon økes med 60% for å kunne brødfø 10 milliarder mennesker.

USA er verdens soleklart største matprodusent. Som et eksempel er mellom 500k-1 million acres (1 acre= 4 046.85642 m2) matjord estimert til å ville forsvinne (10%) i San Juaqion Valley (en del av Central Valley hvor en fjerdedel av all mat i USA produseres, inkludert omtrent halvparten av all frukt og grønnsaker) grunnet pålagte vannresrestriksjoner. Jordbruket i USA står for 70-80% av all vannforbruk. I California hentes 40% av dette fra grunnvannet. En ikke-fornybar ressurs som er millioner av år gammelt, men som mange steder forbrukes så hurtig at man worst case bare er noen tiår unna å gå tom.

I tillegg må California og Arizona minske vannuttaket fra Coloradoelven de neste 3 årene med 1,5-3 millioner acre-feet ( 1 acre=nok vann til å dekke en acre land med en dybde på 1 fot). Her må jordbruket åpenbart ta de klart tyngste løftene.

Når man vet at klimaet bare vil bli varmere i årene som kommer, tørkeperiodene hyppigere, vanntilgangen mindre og kravene fra myndighetene strengere og strengere, så trenger man ikke å være Einstein for å skjønne at det eksisterer et betydelig marked for en flytende 100% naturlig masse som kan begrense vannforbruket med opp mot 50% og samtidig øke kvaliteten på avlingene tildels betydelig.

Begrensningene handler hovedsakelig om at det kreves sandy soil for at LNC skal være hensiktsmessig. I UAE og Saudi er all jord av denne typen. I USA betydelig mer variert, men vi snakker her om enorme områder. I tillegg er det en økende utfordring at den beste matjorden forsvinner (blir kjøpt opp) til andre formål. Ved hjelp av LNC vil man kunne bøte på dette ved å kjøpe betraktelig billigere landområder av typen sandy soil og omgjøre disse til matjord uten å sette ytterligere press på vannforsyningen. Klassisk vinnvinn.

14 Likes

Flott svar, levert som lovet :ok_hand:t5:

Men for en små aksjonær som meg.

Om jeg handler aksjer på mandag. Kan jeg risikere fler emisjoner, i nær fremtid?

Eller tenker du, mener du, selskapet har kommet ditt, hvor neste steg er positiv income?

Hvor mener du eventuelle innsatsen har overvekt på dagens kurs, mest på risk, eller potensiell reward?

Igjen takk for svar. Kult å høre dine tanker :ok_hand:t5:

Svar på dine spørsmål føler jeg blir litt «Auto repeat» på denne tråden. (Gammelt utdatert nytt).
Om du bruker et par timer på å bla bakover på denne tråden samt en tråd som heter «Desert fundamental», så får du svar på absolutt alle av dine spørsmål. Samt web siden til Desert Control.
Så sparer vi Aaleby til å gjøre hans fantastiske grave jobb to ganger for kun deg. Så får du også møte kritikere, tvilere samt en liten håndfull «Trolling».
Nå ser det ut som om alt løsner på samme tid, både i Saudi Arabia, UEA og USA.
Jeg så at Limoneira var en av gratulantene til prisen, forøvrig.
Stay tuned, og grav videre Herr. Aaleby.
Fortsatt god helg….

10 Likes

Aktive dager for OKS


2 Likes

Noe av dette som egner seg for en børsmelding mandag morgen🤔?

De svarte på q/a session at slike ting ville gå på sosiale medier og ikke børsmeldinger. Det forbeholdt de til konkrete kontrakter osv.

6 Likes

Noen tanker om hva de klarer å omsette for neste år? (Vanskelig å spå uten konkrete kontrakter men noen indikasjoner må de vel ha gitt)

Blir neppe store summer. Limoneira var opprinnelig estimert til ca 50 mill, men med Cadiz ute av bildet kan man nærmest halvere denne summen. Dernest spørs d om prosjektet gjennomføres på ett eller to år. Golfanleggene bør tilføre noen kronasjer, men ikke i Limoneira-klassen. Så gjenstår det å se om man rekker å omgjøre ytterligere piloter til storskalakontrakter eller om brorparten skyves til 2025. Man skal også huske at DC guider at “kun” 1/4 av småskalaprosjektene er forventet å bli omgjort til kommersielle prosjekter. Man må mao få opp antall piloter betydelig for at det virkelig skal bli klingende mynt i kassen. MENA er umulig å predikere.

6 Likes

Oks ymta vel frampå at det kunne bli noe med de som overtok leiekontrakten vedr landområdene i Cadiz, men veldig longshot, selvfølgelig.

Jeg synes det er bortimot utrolig at selskapet har oppnådd så lite når en tar i betrakting at for flere år siden ble det fremstilt et tosifret antall produksjonsenheter så vidt jeg husker. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at det bare er småtterier som har blitt testet ut i USA bortsett fra Limoneira, som ikke er noen stor kommersiell suksess. Ledelsen i selskapet må i lengre tid ha levd i en fantasiverden.

4 Likes

Du bommer
Hvis du ser presentasjoner som er 2+ år gammel, så vil du finne ut at Dc har kommet lenger i USA enn de da estimerte

I UAE har de kommet kortere enn de ønsket/så for seg, men alt tyder på at det skyldes forhold utenfor DCs rekkevidde. Åpenbart vært en tung materie med å få på plass alt det regulatoriske. I tillegg kan man lure på om Mawarid har vært særlig på ballen. Det har iallfall vært en deling av roller/ansvar som ikke har fungert helt.
Sånn sett er det befriende å se at Mawarid nå er vesentlig mer synlig både i media og på some. Signalene fra OKS er også veldig klar på at det forventes flere prosjekt i både uae og SA om kort tid, og med økende omfang utover 2024

Jeg vet at det ifjor utviklet seg noe raskere i USA enn planlagt. Men jeg har nettopp lest om små prosjekter i USA inneværende år. I Emiratene har en knapt kommet idag til tross for at nesten alle produksjonsenhetene ble sendt dit for ca 2 år siden. Men jeg ser i et innlegg at det ventes å løsne noe i det området neste år. Det er på tide.

Jeg er imponert over hvor raskt de har kommet i gang jeg, det virker nesten uvirkelig hvor langt de har kommet på så kort tid. Jeg tror mange undervurderer kompleksiteten i jordbrukssektoren og den tid det tar å etablere markedspenetrasjon for et helt nytt produkt i en bransje med sterke tradisjoner. Det er en sektor som tar tid å forstå, og det er vanskelig å etablere seg i den.

Desert er ekstremt aktive og oppnådd betydelig suksess på en kort tidsperiode.

Desert er landbrukets Amazon, så kan du se på kursutviklingen der fra notering i 1997. Jeg forventer bare en 10-bagger før kursen eksploderer opp. Treffer de, blir must have produkt, så er ikke det utopi. Men veien er lang, risikoen høy og ting skal klaffe. Første kontrakt sikret så faller risikoen betraktelig.

8 Likes

Desert ørkenvandring fra 6.66. Pilotprosjekt Amazon 40 år :rofl::writing_hand:

Megleren også ja😂