Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Petter Stordalen.

1 Like

Det burde ikke være tema engang med 120 millioner på bok per i dag… hvis alle er så redde for fremtidige emisjoner så er det bare å investere i noe annet enn vekstaksjer

4 Likes

Enig der. Tviler ikke på at inntektene kommer til slutt. Men samtidig må det ansettes en god del også i USA. Ikke at en vekstemisjon er noen krise overhodet iom at selskapet vil ha betraktelig mer å vise til når man skrur tiden et år frem i tid.

2 Likes

Også oppløftende å høre om piloten på 200 sitrustrær langs bilvei for offentlig sektor i Abu Dhabi. De fleste hovedveier i UAE har grønne belter med trær som barrierer for sand og vind. Med andre ord; et stort marked som kan åpnes opp her.

2 Likes

I recently sat down with Jay Famiglietti, the executive director of the Global Institute for Water Security at the University of Saskatchewan, to talk about what comes next and what the public still doesn’t understand about water scarcity in the United States. Before moving to Canada, Famiglietti was a lead researcher at NASA’s water science program at the Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, and a member of the faculty at the University of California, Irvine. He pioneered the use of the Gravity Recovery and Climate Experiment satellites to peer into the earth’s mass and measure changes in its underground water supplies. The Colorado River crisis is urgent, Famiglietti said, but the hidden, underground water crisis is even worse. We talked about what U.S. leaders either won’t acknowledge or don’t understand and about how bad things are about to get.

Meget meget dyster lesing. Rekordtørke verden rundt kommer til å føre til matmangel uten like…

3 Likes

Synes de fremstår som vel defensive i UAE, alternativt har de lite å gjøre. Hadde forventet at OKS & Co hadde virket mer begeistret for utviklingen der nå. På den andre siden er det bra om han bare er ærlig om ting tar tid, men skjønner at markedet da selger aksjen inntil videre. Ihvertfall når man kan anta at både Falnes og Strawberry skal ut med 2-300k aksjer til på labert volum.

Meget bra utvikling i USA! Dagens bonus. Ellers ganske lite nytt å hente fra rapporten? Vet ikke om det er skuffende eller bare kjedelig, men man håper jo på at de skal oppdatere markedet med litt mer progresjon enn dette, men er det ikke mer å si, så kan man vel ikke finne opp nyheter heller. Jeg får en feeling på at det er kulturelle forskjeller som gjør at UAE tar mer tid. At det ekstremt viktig å levere kvalitet og bygge relasjoner med kundene før man går videre. Så det kan nok være riktig kulturelt/strategisk sett slik DCG går frem, selv om det er kjedelig som aksjonær.

6 Likes

Mawarid dekker vel den biten :thinking:

Er flere vekstaksjer som tjener penger, så er ikke helt enig i den påstanden. Cash runway er ikke veldig lang, og hvis de er unnvikende på spørsmål rundt dette (ref. @bulldog ), så synes jeg det er et legitimt moment å ta med i en investeringsbeslutning. Vi får vel svaret ved neste Q presentasjon.

1 Like

Slik jeg tolket presentasjonen, så vil ting akselerere fra nå av spesielt i USA.
Det vil være mindre behov for piloter, men mer små skala prosjekter som beviser at LNC har noe for seg på enkeltstående prosjekter/arealer. For deretter å kjøre full LNC behandling på resterende arealer. Dessuten går myndighetene inn med mye ressurser.
Derfor blir Q3, Q4 og tiden videre fremover spennende.
Presentasjonen i det store og det hele var vel pr. definisjon, «Toppen av blandede følelser».(Noe vi kan se av børskursen.)
Forventningene til UAE var større, og det positive var helt klart USA.
På de siste innleggene fra FB, så fikk vi inntrykk at USA helt klart var toneangivende.
Mener å ha lest at Atle Idland skal i en annen stilling. Kan det ha noe med manglende resultater å gjøre???
Eller at Mawarid kanskje ikke ikke er rette veien å gå for DCG.(Forstyrrende mellomledd).
Min erfaring fra salg er at forhandlere/distributører kan bli gratis passasjerer som bruker liten arbeids innsats og kun skummer fløten.
Og at DCG har kommet frem til den konklusjonen at de må gå videre på egen hånd. (Kun spekulasjoner, selvfølgelig).

2 Likes

Har ikke sett presentasjonen selv, men var det virkelig så laber stemning ang satsingen i UAE?

Nei, jeg er helt klart ikke der.
At ting tilsynelatende går noe senere i uae enn ønsket, står i ganske sterk kontrast til OKS’ svar på om 1 mill km2 til 2030 er urealistisk

5 Likes

Vil ikke si det. Sivertsen la ikke skjul på at endringen til en indirekte salgsmodell hadde påvirket fremdriften i UAE, men understreket også:

“The company anticipates long-term benefits of the indirect sales model for the UAE to offset the short-term impact”

2 Likes

Hva vil du definere som lang cash runway da? Det kan jo skje veldig mye ila 1 år+ nå slik at de kan svare bedre på dette etter hvert. De kan jo ikke si for mye før de lander noe kontrakter med litt størrelse.

3 Likes

Føler den var helt på linje med Q1. Fokus på at man må påregne at det vil gå stegvis, med bevisst valg av mindre prosjekter i starten for å sikre god gjennomføringsevne hvor viktigheten av fornøyde kunder er i høysetet

2 Likes

Dette kan tolkes i alle retninger. Men, bare det at han nevner det beviser at dette er et tema. Det blir et komplisert regnestykke uansett. (Hvor stor cut tar Mawarid av inntekter/utgifter). Hvor mye ressurser legger Mawarid i salget/distribusjonen.Og hva skjer når/om noen er/blir misfornøyd. Dette er det tilbake vendende spørsmål. Har selv drevet business i mange år med forhandlere i Norge, og med forhandlernett i Europa. Min erfaring er/var noen få var bra, men de aller fleste var dårlig. Men, vi vender selvfølgelig tilbake til at TTT.

1 Like

Visuell layout har blitt strammere og mer profesjonell. Budskapet er veldig tydelig. Det er høy kvalitet over hele linja.

Samtidig synes jeg OKS ga veldig ærlige og utdypende svar.
Det er åpenbart tung innsats nå for å få på plass et veldig godt fundament for stor vekst i fremtiden.

UAE er et lite ‘?’ mtp hvor fort det kommer til å gå før ting får synlig akselerasjon. Samtidig har de åpenbart nærmest forsert endel steg i USA.

Og 1 mill km2 behandlet med lnc til 2030…av svaret til OKS så fremstår det nesten som et defensivt mål

13 Likes

:flushed:

1 Like

Grunnvannsproblematikken rundt om i verden er virkelig en gryende katastrofe. Ute av syne, ute av sinn når reservoarene er skjult for det blotte øyet, men regnskapets time kommer til slutt. Både i Kina, Midtøsten og det sørvestlige USA.

6 Likes

Og Spania

Snart ikke grunnvann igjen

4 Likes

Absolutt, for alt jeg vet tikker det inn masse kontrakter de neste kvartalene og slike bekymringer vil være grunnløse. Poenget mitt var bare at risken for en emisjon pr.d.d er reell, og noe man må ha i bakhodet når man kjøper. De fleste selskap vil ikke vente til kassa er helt tom heller, men mye vil nok være avklart ila. de neste 6 mnd. ifht. denne problemstillingen :slightly_smiling_face:

1 Like