Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

3 Likes

Nyttig innsikt i “rasjonalet” bak det planlagte samarbeidet mellom Amarenco og Desert Control, hvor 5000 hektar jord skal få nytt liv ved hjelp av LNC. Vinn vinn for alle tre parter; Amarenco, Desert Control og naturen.

5 Likes
10 Likes

Lite nytt for oss som følger selskapet tett. Syns CFO gjør en god figur, som sammen med en bullish fondsforvalter fra DnB blir til veldig bra reklame.

Eneste jeg savnet var at det kom frem at universitetet i Arizona har et prosjekt gående og at det viser samme effekt som tidligere forsøk i UAE. Produktet virker uten tvil, neste utfordring er kommersialisering.

Gleder meg til Q3!

4 Likes

Når er q3? Fin reklame ja, og DNB forvalteren virket meget bull ja.

25.november :+1:

Ble vel bekreftet det man har hatt inntrykk av, at ting har gått tregere enn forventet mtp igangsettingen av Mawarid Desert Control, men at man nå (heldigvis) begynner å se god fremgang i prosessene.

(DNB-forvalteren hevder også at det kanskje kun vil være snakk om måneder før investeringen er tilbakebetalt for en amerikansk bonde som tar i bruk LNC. Grunnet alle former for restriksjoner og begrensninger som blir innført av myndighetene på bakgrunn av den rådende tørken.)

5 Likes

7 Likes

Det CFO sier i fra 13.30 i sendingen fra DNB om at de på et prosjekt på daddeltrær i Emiratene oppnådde 50% vannbesparelse og 16 % økning i avling er jo ikke overraskende etter hva vi vet fra før, men det som i hvertfall for meg er nytt er at hun sier at de oppnådde at 30% flere av daddlene kunne selges til mennesker og ikke ende som dyrefor.

10 Likes

Jeg var heller ikke klar over dette, ellers i episoden gjør hun også et poeng ut av stor interesse fra partnere (ala amarenco) osv. Igjen da, så gjelder nok det OKS har fokus på, og ikke smøre seg for tynt for bredt, men ha fokus og få kontroll i starten, før man virkelig oppskalerer.

6 Likes

Det er ikke nytt at LNC gir større avkastning på grunn av bedre vekstvilkår, som høyner kvaliteten. Men et så konkret eksempel på hvilken positiv synergieffekt dette kan gi, den var definitivt ny. Hvertfall for mitt vedkommende.

Man kan bare tenke seg hva det kan bety i økt omsetning/effektivisering for daddelbransjen mtp at det finnes 40 millioner daddeltrær i UAE alene. Med en årlig daddelproduksjon på mer enn 300 000 tonn. Verdt $235 mill og utgjør 60% av den totale eksporten av jordbruksprodukter. I Saudi Arabia er den totale produksjonen på 1,5 mill tonn og er verdens største eksportør av daddler.

3 Likes

Er dette en påstand eller har du en direkt kilde på dette?

1 Like

https://www.desertcontrol.com/products-and-services

3 Likes

Mye penger som sirkulerer i kampen for å motvirke klimapåvirkningene i MENA-regionen

4 Likes

Rett etter åpning

Grove som trengte penger til flyr muligens :thinking: Ikke kjent for å sitte lenge han der :sweat_smile:

2 Likes
4 Likes

Pastoren går på 3:09:25 :+1:

US, UAE, Desert Control, Mawarid , AIM for climate, LNC.

Det skal jaggu godt gjøres om ikke noe av dette tilføres selskapet.

UAE, which imports about 80% of its food and will host the COP28 climate talks in 2023, wanted to help shore up production in food exporting countries as well as boosting self-reliance through innovation.

Forpliktelser til å doble bidraget til 8 milliarder dollar!

An initiative led by the United States and the United Arab Emirates to help agriculture adapt to climate change and reduce emissions through innovation has doubled investment commitments to $8 billion and extended its reach

12 Likes