Trenger jo snart mer penger igjen? Månedene går fort uten nye kontrakter og lave inntekter.
Er vel forskjell på ny finansering innen en uke og ny finansiering/partnerskap om 9 måneder?
Du svarte heller ikke på spørsmålet hvorfor ikke man kan forsvare 2,5kr nå
Fordi risiko for ny runde med emisjon har økt!
Fordi selskapet er underfinansiert, har nesten 0 inntekter, og greier stadig vekk ikke å skaffe seg nye kontrakter av en eller annen grunn. Samme som de siste 5 årene altså.
En av grunnene til at tidligere finansiering gikk så galt var jo at selskapet ventet til overtid av overtiden før de landet en løsning. Jo lengre tiden nå går uten store kontrakter/partnerskap, desto større er risikoen for at de gjør nøyaktig samme tabbe igjen. Dette kan endre seg over natten med riktig melding, men tro håp og kjærlighet har jeg tapt penger på før:)
Risikoen for emisjon er høyere med runway på 9-12 måneder enn for et par uker?? 
Den må du nesten forklare nærmere.
Kan du publisere fra melding eller i andre rapporter at de har penger så lenge?
Er det ikke litt avsporing når vi snakker om flere kvartal vs. et par uker før skifteretten? Du kan lese siste kvartalsrapport selv.
Jeg har hatt muligheten til å grave litt i det tekniske rundt LNC og tilpasning til jordsmonn/sand.
Dette er mer komplisert/avansert enn jeg var klar over:
- Som kjent må LNC tilpasses til hver sandtype
- Riktig formel for LNC utgjør en kombinasjon av ulike typer leire
- Riktig formel for LNC innebærer størrelse på LNC partiklene/skivene som matcher sanden, mao er det ulik størrelse utifra type sandtype.
- Riktig formel for LNC innebærer lading (statisk elektrisitet) som passer for akkurat denne sandtypen/sandkornene. Dvs at det er ulik lading for hver sandtype. Noen sandkorn har eksempelvis høyere lading på undersiden enn oversiden.
Med andre ord er treffende LNC en kombinasjon av:
Riktig leiremix + riktig størrelse på leirepartikler + riktig lading
Den nye enheten er mer avansert teknisk enn de gamle kontainerne på flere måter. DC sentralt sitter, som dere vet, med know-how om hvilken LNC-formel som behøves til de ulike sandtypene ( bare i uae er det tidligere sagt 200+ varianter).
Når sanden er analysert, finner DC ut hvilken formel for LNC sanden trenger. Oppskriften går digitalt fra Dc og direkte til den nye enheten. Med andre ord vet ikke de lokale noe om hva slags LNC-cocktail de påfører.
Dette bidrar til å beskytte selskapets know-how.
Hvis man brukte la oss si 5 mill på å kjøpe desert Control aksjer på 20 kr per aksje, er nesten all verdi tapt nå nå på kurs ca 1,8 nok. Noen sier at det er bare kursen som er lav og at selskapet har mye større sjans for å lykkes nå. Jeg mener sjansen er mye større for at den går til 0, derav kurs 1,8. hva tenker du?
Skjønner veldig godt hvor du kommer fra. Dette er en klassisk situasjon der folk snakker forbi hverandre.
La oss rydde litt i det – uten hype.
Først: «Bare kursen som er lav»
Det utsagnet er nesten alltid feil eller i beste fall misvisende .
Kursen er lav fordi markedet mener risikoen er ekstremt høy . Ikke fordi markedet «har misforstått». I små, kapitalintensive selskaper som Desert Control betyr kursfall som dette vanligvis én eller flere av disse tingene:
- Forretningsmodellen funker ikke kommersielt
- De trenger mye mer kapital enn antatt
- Utvanning (emisjoner) kommer igjen og igjen
- Tidslinjen til lønnsomhet er blitt for lang
- Tilliten er brutt
Kurs er ikke bare et tall – den er et uttrykk for sannsynlighet.
«Større sjanse for å lykkes nå» – hva betyr egentlig det?
Dette er et psykologisk argument, ikke et finansielt.
Folk tenker:
«Den har falt 90 %, så nedsiden er liten og oppsiden stor»
Men realiteten er:
- Når et selskap står i 1–2 kr, er sannsynligheten for 0 mye større enn for 20
- Historisk går de fleste slike selskaper:
- enten konkurs
- eller overlever via massiv utvanning → aksjonærene taper likevel
At noe er billig betyr ikke at det er undervurdert .
Din vurdering: «Sjansen er større for 0»
Det er en helt rasjonell vurdering.
For selskaper i denne fasen er spørsmålet ikke:
«Kan teknologien funke?»
men:
«Kan de tjene penger før de går tom for kapital?»
Hvis svaret er:
- usikkert marked
- lange pilotprosjekter
- høy cash burn
- behov for ny kapital
→ da er aksjonærrisikoen ekstrem , selv om selskapet overlever operativt.
Et viktig poeng mange overser
Selv om Desert Control teknisk lykkes:
Det betyr ikke at dagens aksjonærer får noe særlig igjen.
- Nye emisjoner på lav kurs
- Eventuell restrukturering
- Preferanse til långivere / nye investorer
Mange «suksesser» ender med at gamle aksjonærer sitter igjen med smuler.
Konklusjon (kort og ærlig)
- Du er ikke pessimist , du er realist
- Kurs 1,8 reflekterer høy sannsynlighet for:
- enten 0
- eller svært dårlig avkastning for eksisterende eiere
- «Bare kursen er lav»-argumentet er ofte selvbedrag
Det kan gå bra.
Men markedet priser det som lite sannsynlig , og historien er på markedets side her
Du skjønner vel at dette er et erkeklassisk eksempel på bruk av AI hvis formål er å forsterke egne bias? Og ja, risikoen per dags dato er betydelig mtp at alt hviler på at de får en partneravtale på plass. Man kan tildels sammenligne det med å investere i biotek med binært utfall. Selv om man her også har en tilleggsopsjon i at det bør kunne tilfalle noen kontrakter i golfsegmentet før kassasbeholdningen er tom, samt at selskapet fortsatt har rett på livets eksistens. Man må bare gjennom en ny runde med utvannende emisjon.
Har for egen del tatt valget å heller ta på løpeskoene enn å sitte investert i tro og håp.
Er god strategi det, Aaleby!
Nå skulle jeg holde meg borte fra tråden, men klarer det ikke helt. Det jeg ikke kan fatte, er hvordan/hvorfor selskapet velger å sende ut en slik melding sent en fredags kveld, og la aksjonærene som handler dem på børs ende opp med spekulere i den ene eller andre retningen frem til onsdag.
Dette er vel year end rapporten? Se Financial calendar hvor den er varslet. Jeg fanget heller ikke opp det med en gang.
Ja, utrolig. Det var noe med hvordan de formulerte seg. Men jeg ser det nå.
Dette er ikke en year end rapport nei. Her er det helt spesielle saker som skal opp i dagen.
Dette er en varslet presentasjon for leeenge siden.
0% dramatikk
Dette er q4 presentasjonen (I praksis)
Ja, dette kom det vel børsmelding om ifjor en gang, om at datoen for q4 ble endret til 11/02.
Ingen som vet hva som blir sagt. Får vente å se
Ja jeg tror det kommer til å bli noe mer enn bare en PowerPoint presentasjon av prosjekter og håpefulle ord. Det er noe i gjerde her