Når tegningskurs er fastsatt er det egentlig så enkelt.
Tenker kursen skal langt ned frem til emisjonkursen blir satt. Ingen investorer vil betale mer enn de må for en aksje.
Det er et dynamisk spill, hvor noen må være villige til å selge eksisterende beholdning til en stadig lavere kurs for at det skal inntreffe. Det inntreffer ikke i et vakuum. Som gjør retningen vanskelig å predikere iom at det finnes et insentiv for både å kjøpe aksjer og unnlate å selge (gratis tegningsretter).
Er det gjennomsnittskurs den 6-7-8 September, minus ca 32,5 % som avgjør emisjonskursen? Det er ikke lett å regne ut hva kursen blir… plutselig kommer det en storfisk som kjøper aksjer før 5. September for å få tr. Nok en spennende uke ligger foran oss. 
Mener det er gjennomsnittlig kurs de tre dagene før 5. Sept.
Det blir samme pris uansett samlet for de tegnerettene man tildeles, så spiller ingen rolle hva prisen pr. stykk er for å innløse dem i aksjer. Aksjekursen vil altså ikke bety noe for hva det vil koste deg å “veksle” inn tegnerettene dine i aksjer for å beholde din andelsbrøk av selskapet.
…dessverre en stor misforståelse blant alt for mange av aksjonærene.
Han ville jo vært dum ellers: Han sitter jo på masser av aksjer og på masser av følgere, så han pimper jo uansett bare sin egen investering. No offence, men slik er det.
Utrolig mange interessante folk som driver å deler og videredeler awareness poster om Desert control og teknologien nå.
Denne f eks. #desertfarming | Harshad Shah | 161 comments
Hei Snorre…vet ikke om du er aksjonær eller ikke, men dersom du er; du er sikker på at kursen skal langt ned før emikurs fastsettes. Da tilbyr jeg deg å kjøpe eventuelle tegningsretter du måtte ha. Skal vi si 30 øre pr. tegningsrett? Tilbudet står ved lag til børsslutt i morgen.
Jeg tenkte mest på at den ble videredelt av mange interessante personer.
Husk at GPTer har sterkt confirmation bias, særlig når du spør på den måten.
Forsøk å spørre hva sjansen er for at det oppstår vakuum og at salgspresset øker, så tipper jeg du får en bekreftelse fra GPTen på at det er sannsynlig 
Trenger vi egentlig et forum for å lese spørsmål og svar fra GPT?
Mener vi ikke trenger det, da det er for stor usikkerhet knyttet til hva som enn kommer ut av den kverna. Tar likevel og konkretiserer bevis på at GPTer snur kappen etter vinden, og forteller deg det du ønsker å høre om du ikke er forsiktig med hvordan du spør.
Her er spørsmål og svar fra GPT når jeg spurte om akkurat det samme som @emitl, men endret ordlyden til å være vinklet mot kursnedgang:
Oppdatert spørsmål, med endringer markert i FET tekst. Merk hvor sannsynlig det nå er med kursfall:
“Hva er sannsynligheten for at det oppstår et “vakuum” i Desert Control-aksjen før emisjonen – altså at salgspresset øker og kjøpspresset avtar, slik at kursen faller frem mot cut-off for tegningsretter (5. september 2025)?”
Svar/konklusjon fra GPT:
###
Grov vurdering av sannsynlighet
Siden Desert Control er en liten, relativt illikvid aksje, og emisjoner i slike selskaper ofte skaper kursfall og vakuum før cut-off, vil jeg si:
** Sannsynligheten er høy (60–80%) for at kursen faller i forkant av cut-off.*
** Jo lavere emisjonskursen er satt, desto høyere sannsynlighet for et merkbart vakuum.*
Den har virkelig falt også ja, lå vel på 4,4 når meldingen kom. Da hadde den nettopp falt fra over 7 pga golfproblemer som nå er løst.
Dunke inn en kontrakt med PGA West nå hadde gjort seg:)
Antageligvis påvirker historikken også, for meg ble svaret mer nøytralt:
Hva er sannsynligheten for at det oppstår et “vakuum” i Desert Control-aksjen før emisjonen – altså at kjøpspresset øker og salgspresset avtar, slik at kursen stiger frem mot cut-off for tegningsretter (5. september 2025)?
ChatGPT said:
Her er det som er relevant for spørsmålet ditt:
- Tidslinje for emisjonen (rights issue)
- Siste dag med rett til tegningsretter er 5 september 2025, i henhold til børsmeldingen fra 21. august 2025. Dette er «cut-off» datoen du referer til MarketScreenerFinansavisen.
- Tegningsretter er en rettighet aksjonærene får ved å eie aksjer før denne datoen, og de blir listet og kan handles kort tid etter Finansavisen.
- Hva påvirker kursen før cut-off?
- Vanligvis øker etterspørselen etter aksjen før tegningsretter utstedes, ettersom investorer ønsker å sikre seg retten. Dette kan føre til et “vacuum” med kjøpspress og dermed stigende kurs.
- I tillegg vil kursen typisk reflektere en forventning om at tegningsretter har verdi, med en utregning basert på VWAP minus en gitt rabatt (minst 32,5 %) MarketScreenerFinansavisen.
- Nåværende fundamentale forhold
- Q2-rapporten var svakt: omsetning kun USD 128 000 mot forventet USD 4 millioner – et mislykket kvartal som utløste nesten 12 % kursfall Investing.comInvesting.com Australia.
- Selskapet tapte også betydelig, noe som reduserte likviditeten: kontantbeholdningen falt fra USD ~ 90 m i Q2 2024 til USD ~ 25 m i Q2 2025 Investing.com Australia.
- Til tross for utfordringer har selskapet positive elementer: tiltak mot operasjonelle feil, partnerskap (Woodland Hills cc-prosjekt), god likviditet (for nå) og tilgang til insentivprogrammer TradingViewTipRanks.
- Vurdering av sannsynlighet for prisoppgang (et vakuum)
- Teoretisk sannsynlighet: Det er normalt at kursen stiger mot cut-off for tegningsretter, spesielt for småkapitaliserte selskaper med lav likviditet – kjøpspress kan skape et vakuum.
- Motkrefter: Det har vært svake økonomiske resultater og høy cash burn – dette kan føre til usikkerhet og fortsatt salgspress.
- Underwriting-garanti: Hele emisjonen er fully underwritten (garantert av underwriters), noe som reduserer frykt for full tegning og kan stabilisere kursen TipRanksFinansavisen.
- Konklusjon – relativ vurdering
Jeg kan ikke angi en presis sannsynlighet i prosent, men ut fra den informasjonen vi har per nå (31. august 2025), er det en moderat til god sjanse for at kursen stiger i forkant av tegningsrätt-cut-off, gitt typiske markedsmekanismer og underwriting-støtten. Dette forutsetter imidlertid at investorene har motivasjon til å kjøpe før 5. september for å sikre seg tegningsretter.
Samtidig kan fundamentale svakheter og høy risiko dempe drivkraften og gjøre effekten mindre entydig.
Oppsummering: Det finnes en rimelig sannsynlighet for kjøpsdrevet kursoppgang før cut-off, men denne effekten kan bli begrenset eller dempet av selskapets utfordringer og investorusikkerhet. Kombinasjonen av teknisk motivasjon (rettigheter) og fundamentale faktorer lager et dynamisk bilde – det er vant med oppgang, men ikke garantert, spesielt i denne situasjonen.
Jeg nevnte det vel såvidt tidligere, for meg fremstår DC som et glimrende opplegg for et Erlend Henriksen vakuumcase i påvente av emisjon, synd aksjesladder er lagt ned.
Ja jeg gikk og ventet på neste episode med håp om en kommentar, synd de legger ned ja.
Kom jo veldig brått på også, leste det bare tilfeldigvis på finansavisen.
Første gang jeg ble oppmerksom på Dsrt var da Henriksen snakket om aksjen i alskesladder. Da mente han at kr. 60,- fort kunne være billig for aksjen. Da stod den i rett over 30.
I de tidene var det en far på XI-chat som fortalte at han hadde satt et større beløp i DC til sønnen sin, som han kunne få når han ble 18 år.
Aksjeverden kan være brutal…