Svenske investorer, Lundgren var største eier i flyr en periode.
Lundgren og Risberg (Ramcap) går ofte i to spann som garantister. Det beste er hvis de ikke må ta/ eller velger å ta aksjer som provisjon.
Dobbeltpost
Naturlig spørsmål: “Med referanse til tidligere 9000 trær må da 1000 være en liten nyhet?”
Svar:
Det kan virke som en liten nyhet ved første øyekast, når man sammenligner 1 000 trær i den nye studien med de tidligere 9 000 trærne som allerede ble behandlet tidligere i 2025.
Men her er noen grunner til at dette likevel er børsmeldingsverdig og potensielt viktig for selskapet:
Hvorfor er 1 000 trær fortsatt relevant?
1. Vitenskapelig design og dokumentasjon
- Den nye studien er ikke bare en operasjonell bruk av LNC, men en strukturert, vitenskapelig studie .
- Den skal måle avkastning (yield) og ressurseffektivitet på en kontrollert måte, med støtte fra University of Arizona .
- Dette gir tredjepartsvalidering og kan brukes som dokumentasjon overfor både investorer og nye kunder.
2. Kontrollert sammenligning
- 1 000 trær behandles og sammenlignes direkte med ubehandlede kontrolltrær , noe som gjør resultatene statistisk meningsfulle.
- Tidligere bruk (9 000 trær) handlet mest om vannbesparelse , mens denne studien fokuserer på avlingsmengde og kvalitet – noe som har direkte økonomisk betydning for bønder .
3. Kommersielt potensial
- Studien skal teste forskjellige behandlingsmetoder (engangs vs. delt dose), noe som kan bidra til optimalisering og gi bedre kost–nytte-forhold for kommersiell drift.
- Positive resultater kan føre til skalering og flere kontrakter , særlig hvis dokumentasjonen gjør det lettere å overbevise konservative aktører i landbruket.
Så hvorfor børsmelding?
Selv om 1 000 trær er lite i mengde, handler dette mer om:
- Kvalitet og dokumentasjon enn kvantitet
- Å bygge et solid, vitenskapelig grunnlag for fremtidig vekst
- Å vise markedet og investorer at man følger opp med systematisk testing og er i samarbeid med anerkjente forskningsmiljøer
Kort oppsummert:
Ja, 1 000 trær er lite sammenlignet med 9 000, men betydningen ligger i forskningsverdien , samarbeidet med universitet , og det potensielle grunnlaget det gir for videre kommersiell utrulling og tillit i markedet.
For å skru på grinebitermoduset:
Børsmeldingen er vel litt så som så. Det man trenger er tegn til en teknologi som er i ferd med å modnes for alvor. Ikke ytterligere valideringer tilsynelatende inn i det uendelige. Selv golf vil hovedsakelig handle om piloter kommende år.
Hvor er logikken din med at selskapet først gruser kursen, og så plutselig skal ønske å få den opp noen dager før emisjon? Jeg ser ikke noen logikk her, og tror det er fordi det ikke er slik.
Så skal det sies at følgende også er et poeng (fra XI)
Dette er ikke pilot, dette er forskning på tilleggseffekter, som økt avling. De har hatt pilot og fått første utrullingskontrakt med oasis, de 9000 trærne så de også tegn på at avlinger økte og bedre kvalitet, større andel høykvalitets dadler som er de som selges til mennesker. Så basert på dette vil de også nå forske på økt yield, for dette har stor value for bonden, åpenbart.
Blir litt forvirret av denne meldingen. LNC har jo allerede vist til økt yield med det meste det har blitt applisert på? Er dette kun en melding for å gå i detalj? Trialen var allerede nevnt i Q2 rapporten mener jeg.
Tiden vil vise hva som skjer. Men man kan jo lage seg en teori om at når de kjører fortrinnsrett som er fair for langsiktige aksjonærer som har troa på selskapet uansett, så kunne de slippe ut nyheter om problemer med påføring og liten utsettelse på nye enheter før emisjon for å få det ut av lufta. Og deretter etter emisjonen så kan de slippe bedre nyheter for å bygge positivtmomentum. Denne nyheten i seg selv er jo old news. Det sagt, usikkerheten mtp at de henter lite vedvarer jo såklart, men min take nå er at det virker som de har plan med den uvanlige ordlyden i agendaen for EGF (uvanlig for meg ihvertfall).
For øvrig ganske mye mer spennende lister som kom ikveld. Det som man antar, men ikke vet sikkert, er Mawarid eller SDC kontoen øker solid. Og noen andre kontoer kommer også inn med flere hundre tusen aksjer.
I underkant av 80k aksjer unna å bli største eier om det kun er SDC som skjuler seg bak kontoen.
Er overbevist om at de kommer til å plukke mye om omsetningen holder seg, og ikke overrasket om de også er del av eller hele av «nye investorer» ifb emisjon. Så blir det spennende å se hva som skjer mellom sdc/soyl
«Nye investorer» var vel Lundgren og Risberg (Ramcap AB) ref innkallingen til EGF
Stemmer, trekker den tilbake. Lest egf nå og forhastet meg i spekulasjoner.
Kanskje de flagger fra Midtøsten i løpet av uka? Spennende lister igår kveld…
Ikke samme flaggeregler på Euronext growth, så det skjer nok ikke
Det tenkte jeg ikke på… men spennende uansett… stillingen på gårsdagens liste er CEO J.T. : 9,94, Midtøsten: 9,80.
Legger ved siste Tweet fra Teigland fordi den inneholder bilde fra aksjonærlistene fra de fire største kjøp. For meg ser det ut som han bruker listene til Tekinvestor, så han lurker vel rundt her og leser litt også.
Stort bilde av største kjøp:
Her har en fyr tatt seg tid til å lage en fem minutter lang video om LNC, ganske bra laget faktisk. To dager gammel:
… men han overdrev musikken, litt for mye av det gode kanskje.
Teigland er støy. En som har et lemfeldig forhold til sannheten og som er villig til å ta i bruk tvilsomme metoder for å berike seg selv. Og som sørger for en del oppmerksomhet rundt caset. Så ja, tidvis mulig å skjønne hvorfor navnet nevnes på denne tråden. Men ikke på det viset der. Det blir rart og nesten pinlig.
Og ja, de aller fleste som er aktiv på SoMe som en del av sin investeringsfilosofi vil traktere denne tråden dersom man er investert i DC. De burde i det minste. Mer innholdsrike lister finnes heller ikke. Så…
Hvis det er så veldig pinlig at en usmakelig fyr deler tweets fra Teigland om Desert Control på dette viset, fordi nytten var bildet fra aksjonærlistene (som ikke alle abonnerer på), og formålet mitt var debatt rundt handlene på listen, så skal jeg tenke meg ekstra nøye om før jeg deler støyende tweets fra han igjen.