Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Helt perfekt bounce på solid støtte nå. I følge min TA var gårsdagen en perfekt mulighet til å fylle på:)

2 Likes

Den 3 dageren til @savepig slo til igjen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Utrolig hvor godt dette med “tre-dagers regelen” stemmer. Gang på gang så faller aksjene i nøyaktig tre dager før de spretter tilbake eller konsoliderer.

Som vanlig begynner jeg å fylle på alt for tidlig, gjerne allerede den dagen fallet begynner :slight_smile:

I mitt hode scorer DC på alle felt (potensiale, ledelse, konkurranse, media, timing etc)
Da blir det farlig å fokusere på kursen fra dag til dag.
Selv Apple og Amazon har hatt perioder med fall. DC vil også svinge uten at det sier noe om det fundamentale - om de vil lykkes eller ikke.
Jeg har ganske enkelt bestemt meg for at jeg skal være med.
Det eneste jeg skal vurdere er hvor mye jeg skal investere.
Klima, vannmangel, ørkenspredning og behov for mat har kommet for å bli.

7 Likes

Nøyaktig dette satt du og predikerte i PCIB hele veien ned fra Ath og. Det er ekstremt lite lurt å la være å tenke på kursbevegelse i en aksje bare fordi man tror på caset…

4 Likes

Og jeg mener det fortsatt. Det er lett å se i bakspeilet og se at man burde solgt og kjøpt tilbake nå. Det er lettere å spå om fortiden enn fremtiden. Siste ord om PCIB er ikke sagt.
I DC kommer inntektene nå. PCIB må vente på FDA.
Hvis PCIB hadde fått avtalen med AstraZeneca slik DC nå har fått med Mawarid hadde situasjonen vært en annen.
Mawarid blir en gamechanger.
Fortell meg gjerne om noen som har blitt rike på TA.
Antar jeg ikke må nevne noen som har blitt rike på å være langsiktige :slight_smile:

3 Likes

Timingen er så bra det går an. På høyde med de som satset på mrna-vaksiner til covid.

Det vi gjerne vil ha nå er litt mer derisk (at utstyret de har nå settes i inntektsbringende arbeid og at det sendes ut pressemeldinger om det) og helst også nyheter fra USA. Når de satser i USA må de ikke undervurdere youtubefluensernes potensiale i å spre det glade budskapet. Skulle gjerne sett at de fikk dekning av real engineering, just have a think, veritasium, interesting engineering, Undecided with Matt Ferrell osv.

Ja, dette er ikke lett.
Å time kjøp og salg.
Solgte i begynnelsen av Oktober med god fortjeneste.
Men, stod igjen med lang nese når kursen gikk fra 21,5 til 29.
Hoppet inn igjen men snittet føyk opp på posten jeg kjøpte i juli.
Men, har en stor post….
Denne aksjen er meget lett antennelig.
En liten melding vedr. Bill Gates.
Så, står vi ikke igjen på perrongen. Men, på rakett utskytnings rampen.
Jeg velger å sitte stille i stolen. Klok av tidligere skade…:rocket:

3 Likes

Jeg ble anbefalt DSRT av en kompis i juni, og kjøpte en røys rundt 12 eller 13 juni. Kompisen min får en ekstra fin julegave i år. Jeg kommer til å bli sittende så lenge i DSRT at jeg kan bli maskoten (klokkeren?) til Pastoren. God jul.

2 Likes

Det var det mange av oss som gjorde. Noen mener kurs er viktig fra dag til dag. Andre mener det spiller liten trille. Nå var jo PCIB i en litt spesiell posisjon før AZ ikke ville gå videre pga strategiske årsaker. Når det gjelder DC så er derisken betraktelig fjernet for en stund fremover med meldingen nå sist. Da mener jeg det er en smule umodent av en moderator å ta mannen å ikke ha fokuser på ballen å slenge ut ordet «du satt å predikerte» men igjen en småprat tråd. Det bygges en god bunn i DC nå så oppsiden vil bli stor i tiden fremover i påvente av neste melding.

3 Likes

Du vil se at vi har tatt hele den diskusjonen ut av denne tråden for å ikke forstyrre det som omhandler selskapet.

3 Likes

A post was merged into an existing topic: Småprat 2020-21

God jul :santa:

3 Likes

Ny uke og litt tall og forsøk på en ny analyse for de spesielt interesserte en fredfull julemorgen, med forbehold om feil og at det fremdeles er tidlig på dagen så dagen idag blir ikke helt representativ.

Utvalgte sosiale medier nye følgere:

| Følgere på:                   | (17-24.des ) | (10-17.Des)  |
|-------------------------------|--------------|--------------|
| Twitter                       | +12          | +8           |
| Instagram                     | +15          | +13          |
| Ordinær    Facebook   gruppe  | +26          | +20          |
| Shareholder Facebook gruppe   | +48          | +157         |
| Linkedin                      | +87          | +44          |
| Sum                           | +188         | +242         |
| Gjennomsnitt daglig           | +26          | +34          |

Vi ser at det fortsatt er en god økning for gjennomsnitt daglig nye følgere. De fire siste ukene blir derfor:
26, 34, 16 og 7,5

Interessen for DSRT øker ! Det må jo nevnes at de har ganske bra økning i views på både Vimeo, Youtube og Facebook filmene sine.

Omsetning i aksjen:

| Dag                               | 20-24.des   | 13-17.des   |
|-----------------------------------|-------------|-------------|
| Mandag                            | 603 431     | 319 104     |
| Tirsdag                           | 358 674     | 207 105     |
| Onsdag                            | 369 378     | 2 054 322   |
| Torsdag                           | 202 125     | 1 036 751   |
| Fredag                            | Stengt      | 582 433     |
| Sum                               | 1 533 608   | 4 199 715   |
| Gjennomsnitt daglig               | 383 402     | 839 943     |
| Omsett i % av total antall aksjer | 3,7%        | 10,3%       |

Vi ser at det er nedgang i den gjennomsnittlige omsetningen, noe som ikke er unaturlig mtp forrige ukes nyhet om Mawarid.

Norske og tyske småsparere?
Husk : handelen registreres to dager etter faktisk handel (t+2)

| Registrert | Nordnet livsforsikring(IKZ) | Clearstream Banking | SUM       | Økning |
|------------|-----------------------------|---------------------|-----------|--------|
| 23.12      | 1 560 518                   | 806 010             | 2 366 528 | 23 189 |
| 22.12      | 1 543 724                   | 799 615             | 2 343 339 | 99 339 |
| 21.12      | 1 451 682                   | 792 318             | 2 244 000 | 34 965 |
| 20.12      | 1 433 078                   | 775 957             | 2 209 035 | 76 813 |
| 17.12      | 1 364 713                   | 767 509             | 2 132 222 | 46 465 |
| 16.12      | 1 317 439                   | 768 318             | 2 085 757 | 74 218 |
| 15.12      | 1 248 016                   | 763 523             | 2 011 539 |    |

Fra 16.des til 23.des (6 handelsdager) har vi derfor gjennomsnittlig økning på 59 164 aksjer daglig på disse to eierpostene fra aksjonærlisten (354 989/6). Basert på dagens kurs ville det i praksis gitt omsetning av nye aksjer på litt over NOK 2 millioner daglig (59 164 * 34,52). Det må vel være bra for småinvestorer?

Det viser en stabil og jevn økning blant “småinvestorer”, men som det har vært påpekt tidligere når jeg bruker Nordnet IKZ tall er at dette ikke er representativt for alle småsparere, fordi vi har både andre norske banker og øvrige kontoer hos fks Nordnet. Det også antas at tallet “eiere hos nordnet” som de viser på sine sider også inkluderer vanlig AF konto som ikke kommer med i denne analysen av Nordnet Livsforsikring tallene. Vi vet heller ikke 100% hva som skjuler seg bak nominee kontoen Clearstream Banking om alle er såkalte tyske småsparere.

Ovenstående er jeg klar over, men jeg vil påpeke at jeg bruker det kun for å holde oversikt og det gir jo absolutt en god pekepinn. Et eksempel:

For nøyaktig 30 dager siden var det 2 103 Nordnet eiere. Det utgjorde 1 120 468 aksjer.
La oss si 1 120 468 / 2103 = 532 aksjer per person. Kursen var da 29,90 og utgjorde 15 900,- per person.

Idag blir tallet 1 560 518 / 2743 = 568 aksjer per person. Kursen er nå 34,520 og utgjør 19 596,- per person.

Det er naturligvis ikke verdien her som er viktig i seg selv, men at antall aksjer per person øker.

Med forbehold om feil ovenfor, ønsker jeg fortsatt alle en riktig god jul! Håper alle får en fredfull feiring og koblet av. Enorm måned, og tenk på det enorme året (årene) vi har foran oss! Dette er bare starten. Ikke mange av oss i starten av dette året som visste hva desertification var, og de enorme konsekvensene det medfører. DSRT sover jeg trygt med, og en morsom aksje å følge og være medeier i!

28 Likes

God Jul til alle…
Det blir plenty av gaver i tiden som kommer…
bilde

8 Likes

10 Likes

Denne går hånd i hanske med EU soil strategy for 2030.

Som bla sier:

The new EU soil strategy for 2030 sets out a framework and concrete measures to protect and restore soils, and ensure that they are used sustainably. It sets a vision and objectives to achieve healthy soils by 2050, with concrete actions by 2030.

  • The Commission will put forward a proposal for legally binding EU nature restoration targets in 2021 to restore degraded ecosystems, in particular those with the most potential to capture and store carbon and to prevent and reduce the impact of natural disasters . The impact assessment will also look at the possibility of an EU-wide methodology to map, assess and achieve good condition of ecosystems so they can deliver benefits such as climate regulation, water regulation, soil health , pollination and disaster prevention and protection.
  • It is essential to step up efforts to protect soil fertility, reduce soil erosion and the over use of nutrients, while increasing soil organic matter levels. This should be done by adopting sustainable soil management practices , including as part of the CAP.
10 Likes

Jeg er uendelig spent på nyansettelsene i DSRT. Håper på noen skikkelige tungvektere, børsuka kan egentlig ikke komme fort nok…

7 Likes

Herlig bounce, kjøperne strekker seg lenger og lenger

11 Likes

+2,5 kr er da en fin start på uken inn romjulen. Ikke mye til salgs i dag nei. Blir utrolig spennende de neste ish 8 uker.

14 Likes