Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Kan ha en mening om sjansen for at selskapet vil lykkes med å kommersialisere LNC i stor nok grad til at det blir big business. Men kommer definitivt til kort med tanke på kursretningen de nærmeste månedene. Sjansen er åpenbart til stede for ytterligere fall om Russland går beserk eller inflasjonen kommer ytterligere ut av kontroll.

For min del handler det om en erkjennelse av at egne evner ikke strekker til som spekulant. Ingen av nevnte hendelser bør påvirke caset negativt på sikt. Da føles det helt innafor å måtte vente på normaliserte tilstander.

3 Likes

Inflasjonen vil om noe- kunne bli en driver for mer innenriks produksjon av mat, også grunnet markant økte fraktkostnader

Grunnvann synker, ørken sprer seg, inflasjon øker og krig lusker i bakgrunnen

Men det endrer ikke tilgang på ferskvann, og ørkenen bryr seg ikke

Desert Control kan faktisk vokse seg gjennom dette- men ikke uten… ja, dere vet

Edit: Denne var litt morsom da:

Questions & Answers about Desert Control AS Projection

What is the Desert Control AS stock price / share price today?

The Desert Control AS stock price is 28.305 NOK today.

Will Desert Control AS stock price grow / rise / go up?

Yes. The DSRT stock price can go up from 28.305 NOK to 62.767 NOK in one year.

Is it profitable to invest in Desert Control AS stock?

Yes. The long-term earning potential is + 121.75 % in one year.

Will DSRT stock price fall / drop?

No. See above.

What will Desert Control AS stock price be worth in five years (2027)?

The DSRT (“DSRT” ) future stock price will be 198.351 NOK .

Will DSRT stock price crash?

According to our analysis, this will not happen.

Will Desert Control AS stock price hit 100 NOK price in a year?

Not within a year. See above.

1 Like

Jeg forbereder meg på sub tyve om det blir krig. Kursspekulasjonen står i spagat og mens noen påpeker det fundamentale er den andre foten opptatt av makro- eller mikrobildet. Springhode mot en vegg ville vært min umiddelbare reaksjon om kursen halverte seg og jeg forstod at jeg kunne doblet beholdningen min. Det er ikke nødvendigvis et antiparti mot selskapet å vurdere makrobildet nå. DSG er et lite vekstselskap i Norge notert på growthbørsen, det er ingenting som stopper aksjen fra å falle hardt og dypt. Har økt beholdningen min i det siste, men i dag må jeg innrømme at jeg for første gang ble usikker. Jeg føler at det flyter bensin over det hele og en gnist kan sette økonomien i flammer som vil brenne lenge, men jeg lesee gjerne noen beroligende ord.

Her er noen beroligende ord:

1:
BA2 er i anmarsj, og DC har ferdigutviklet greenbox prinsippet i tillegg til at containere ferdigstilles på stedet v/ lokale entreprenører

Det er snakk om nasjonale interesser hva gjelder å øke innenriks matproduksjon i kjølvannet av dette, spesielt i “ørkenland”

2:
Krig… Krig påvirker alltid eksport negativt, i tillegg kan korn og ris igjen bli et virkemiddel politisk- alt etter ståsted i konflikter. Alt tilsier igjen at man må bli mer selvhjulpen- og her kan man altså uten nevneverdig import øke matsikkerheten betraktelig på få måneder

3:
Økte matpriser øker behovet for høyere lønninger, verden over- som igjen driver inflasjon. Økte matpriser er noe av det første som fører til opprør og misnøye med sittende styre og stell. Økt tilgjengelighet og kortere reisevei= billigere og mer mat. Utenom kanskje i Norge, der du skal flås uansett

4:
Rett og slett at selskapet bekrefter at de 51 ansatte er i jobb på annet enn piloter og kurs i tverrkulturell rotstrikking med tovede hortensiarøtter som bio-ull og resirkulerte sykkeleiker som strikkepinner?

Dette undervurderes og spottes- men det er altså essensielt at selskapet guider detaljert på vekst og utsikter til inntekter. I min bok er de klin hakke gale som ikke gjør det- det strider mot absolutt all fornuft

Dersom de gjør det kan vi fort bli vitne til et massivt klyv i verdsettelsen av selskapet, for da blir dette en vekstcase det går an å regne på- og det regnestykket vil se meget godt ut

5:
Mawarid er forlengst etablert, men det er intet nytt at UAE ofte kjøper seg fine ting for å legge i skuffen heller. Markedet vet dette, og har derfor nå mer enn trukket fra bonusen de ga DC etter at JVet ble kunngjort. Dersom det kommer noe nytt her så vil også det være en massiv derisking av selskapet

6:
Ferskvann, grunnvann, det blir mindre av alt
Å ikke spare 30-50 prosent vann på jordbruk er internasjonalt selvmord. Alle snakker om dette, men hvem tar det første skrittet? Selskapet selv sier at etter proof of concept så blir den største utfordringen å få levert mye nok til mange nok

Newsflash: Vi har, til forskjell fra Quantafuel; allerede utallige POC i sekken!

7:
The green wall; Selv fiffen vet at de ikke bare kan spise snitter og bruke noen få millioner i året på å sende brukte laptoper til leirskoler i Afrika. Milliarder av dollar er satt av, hva venter de egentlig på ? Hadde DC fått noen få promille av dette eller en avtale der de antyder noe volum, ja- sett et tall

https://www.unccd.int/news-events/great-green-wall-receives-over-14-billion-regreen-sahel-france-world-bank-listed-among

8:
Energipriser øker gjødselpriser, LNC minsker behovet for gjødsling. Desalinering av vann er også veldig dyrt og energikrevende. Det er bare logisk at DC derfor blir gjenstand for mye oppmerksomhet fremover- men bare dersom sjefen slutter å leke med supermannkappe og kameradrone (den var stygg, jeg beklager)

9:
Flere JV, flere avtaler, flere patenter, flere bruksområder. De har ansatt i egne stillinger for å tenke ut flere bruksområder folkens- tygg litt på den

10:
Tall. Selskapet må guide på tall
Ingen analytiker kan regne godt på det spennet kost som selskapet har antydet og dermed er det ikke slik at selskapet kun mangler(ikke opplyser om) pris (x), men de mangler også y (volum) og z (marginer)

Alle selskap guider på slikt, og banaliteter som at de ikke kan guide på tall grunnet konkurransesituasjonen er en latterlig påstand

11: E24 artikkel med tilhørende massiv selloff på news fordi… tja. Time will show

Edit (12):
DC sitter i et segment der ørken sprer seg aggressivt i takt med vannmangel. Businesscaset vokser altså 24/7/365

I tillegg til dette, så sier altså UN selv at:
“Extra 593 million hectares of agricultural land, an area nearly twice the size of India, will be required by 2050 over 2010 levels”

16 Likes

Joda, jeg er klar over det fundamentale. Får krysse fingrene for at det roer seg litt i verdensnyhetene, så blir det nok bra dette. Godt svar, dog

1 Like

Da har jeg sendt inn noen spørsmål til Q&A session 25 Februar.

5 Likes

Nevnte for noen uker siden at jeg mistenkte at det var satt en short. Innlegget ble slettet, tildels forståelig, selv om det er irriterende at noe så essensielt ikke kan diskuteres in the open. De aggressive nedsalgene gir ikke mening når man ser hvor lite panikk det er basert på listene. Men denne aktøren er stadig aktiv, sitter per i dag igjen med 98k av 263k, og min mistanke er at vedkommende i hovedsak er den som lykkes med å presse kursen stadig lavere. Ved å legge ut sperreposter, kjøpe og selge om hverandre og alltid passe på å legge ekstra press mot slutten av dagen.

4 Likes

Ja, jeg husker jeg også gjorde sånne morsomme ting når jeg var liten. Da syns jeg det var superdupergøy.

Vi er vel fortsatt et av landene i verden som bruker lavest andel av inntekt på mat. så kommentaren om at vi skal flås her i Norge blir litt flåsete (see what I did there?).

4 Likes

Det jeg ikke forstår er at noen vil shorte denne type aksjer, lav omsetning og som kan gå hinsides med en nyhet. Eneste er om han selger med ventre hånden og kjøper seg aksjer til lavere kurs med høyre hånd.

Enig der, men begynte på rundt kr 37-38, så gevinsten så langt er betydelig. Gir heller ikke mening at aktøren hele tiden skal være svakt på selgeren med en inngang som er 25-30% høyere, om det ikke handler om et pågående short attack.

Med den labre interessen på kjøp er det en enkel jobb for han å presse ned kursen

Fylte på litt, kjip utvikling…

2 Likes

Kjip utvikling på kursen, ikke kjip utvikling for selskapet:) du er heldig som får fylle på.

3 Likes

Åpenbart algoritmer som herjer. La inn kjøpsorde som øverste kjøper. Det kom kjøper over umiddelbart. Gjorde dette flere ganger, og hver gang en ny kjøper rett over med en gang.

Ja, du kverulerte på en bisetning i hele innlegget?

1 Like

Stemmer, jeg trykket “hjerte” på innlegget for resten var ganske godt skrevet. Men jeg er litt lei av denne sutringen som går igjen mange plasser om at “Nordmenn skal flås” og hvor dyrt det er med mat her, så jeg følte det var på plass med en faktaopplysning.

2 Likes

Så du regner ikke subsidiering av bønder over skatteseddelen som inndirekte øker skattene våre som en del av totalen på matkostnader ?

Det blir nok en separat tråd

1 Like


Kun 6 børsdager til OKS kjører showet sitt.
Trenger litt hurra stemning nå…

5 Likes

Ja Ja. -30% på en måned. Sure futter å uro/ kanskje krig. Intet fundamentalt er forandret så caset står likt der det sto før fallet. Snart oppdatering fra selskapet. Gode nyheter fra pilots å en kontrakt med litt cash så er det rett opp igjen. Her er det bare å verne om papirene har’n trua. Det blir nok andre boller etter q.

1 Like