Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dine ambisjoner og mål med investering på børsen

Tenkte at det kunne vært artig å høre hvilken ambisjoner og mål folk har her. :slight_smile:

Jeg er 22 år, har vært på børsen siden September 2016 og har et mål om å ha gjennomsnittlig avkastning på 50% i året i 20 år sammenhengende. Pr dags dato sitter jeg med 120.000 kr på børsen, så om dette går så burde jeg sitte med ca 399 millioner om 20 år (bruker zero konto, så skatt kommer kun når jeg tar ut gevinst). Mulig at det er litt vel ambisiøst, men den som ikke prøver vinner ikke heller. :wink:

Få høre deres! :raised_hands:

4 Likes

Drømmen er nok dette, et lite utdrag fra denne sang-teksten her:

5 Likes

Jeg er 17 år, har vært på børsen siden Januar 2017 og mitt mål i dag er å lære.

7 Likes

Jeg har mål om 8% årlig avkastning (gjennomsnitt gjennom gode og dårlige perioder) og bli langsomt rik. Dessuten skal jeg ha det moro på veien, kjøper derfor bare aksjer og annet jeg er interessert i og som jeg synes er interessant å følge med på. Kan godt vente lenge på avkastningen i et papir, men da skal det også være høye prosenter før jeg selger selv om jeg har lært meg at det går an å selge litt på gode dager og kjøpe på dårlige på veien med en mindre del av posisjonen.

6 Likes

Jeg startet mest for gøy med en liten sum penger som jeg tenkte jeg kunne tape. Var veldig morro i starten å sette seg inn i alt, samtidig som jeg lærte mye om en viktig del av samfunnet som fra før har vært litt obskurt.

tapte litt på PCI biotek. Jeg started dagen før den hoppa opp i 40 og var med der opp og så ned, solgte meg ut med tap på og hoppa på Nano som var på rundt 117 da. Solgte meg ut med tap der og begynte med Fond.

Så kjøpte jeg Fun før Q4 og snitta ned på veien med mye mer penger en jeg hadde tenkt å putte inn, så nå har jeg bare lyst på å være med en stund å få tilbake penga mine. ¯_(ツ)_/¯

6 Likes

Tja, hva skal man si? Begynte med aksjer i 2007 – fikk med meg nedturen i 2008-2009. Vært litt av og på med innvesteringer i perioder. Begynte vel med 150k og har økt på gradvis. Hadde f.eks pause fra 2014-2015 da alle papirene mine var i store tap og jeg bare måtte sitte rolig og vente til jeg gikk i pluss. EK jeg er inne med nå er vel 3x150, hvor resten er gevinst. Avkastningen min på 10 år blir da ca. “bare” + 100% - så har det vært en bratt læringskurve!

Målet i år er å doble det jeg hadde ved inngangen til 2017. Er nesten halveis der ved inngang til Q2 så fornøyd med det 

Har et langsiktig mål om å kunne drive for meg selv og gjøre det jeg har lyst til + ha børs som hobby (nok til at det dekker utgifter hvis den daglige driften i virket går dårlig).

4 Likes

Er 22 som trådstarter, holdt på siden slutten av 2014! Målet har alltid vært å få fort gang i EK til bolig, det målet er nådd.

Nå blir det å finne ut om jeg skal investere all kapital videre når jeg er ute av fun igjen(1m), eller om det skal investeres i bolig da jeg har mer en nok EK til kjøp av type bolig jeg ser for meg.

Men hey, hadde jo vært fett å kjøpe første bolig med bare oppsparte penger :money_mouth:

8 Likes

Vent 5 år så casher du ut en bolig til 5 mill i tillegg til at du har mer penger til overs å leke med etterpå. :sunglasses:

Så lenge du tror du klarer å få høyere avkastning på pengene enn boliglånsrenten så er det vel bare å ta opp lån, og finansiere boligen på den måten mens du fortsetter å skape høyere avkastning av pengene dine i markedet.

Drevet med børs hele livet igrunn, av og på. Startet med Grunnfondsbevis i Sandnes Sparebank når jeg var 12!. Gjorde min første store kule i funcom under Aoc, ble 100%. Var veldig aktiv på børs tundt TSW men tok meg en god pause etterpå fordi jeg skulle totalrenovere et hus. Var kun aktiv i Bionor hvor jeg tradet og deltok på alle emmisjoner, ble god gevinst som brått ble utradert ifjor. Startet opp aktivt igjen rundt sommeren ifjor og har foreløpig 170-190% gevinst. Rimelig fornøyd. Driver kun med aksjer fordi det er gøy og gir kick. Har ingen ambisjon om å bli rik. Holder børspenger og vanlig økonomi greit adskilt.

4 Likes

Kjipern å bo hjemme til man er 27 :thinking: :joy: :sweat: nei, skal nok ut i år eller til neste år… Ambisjonen er å doble den millionen jeg har…

Da blir det nok en rolig million i lån, boligkjøp til 1,8-2,2, så 700-1000k “tilgjengelig” inventar, fondsparing, buffer, litt rolig aksjeportefølje etc.

2 Likes

Innerst inne tenker nok alle dette, selv om uttalt mål er å bli rik :slight_smile:

Jeg vil bare bli rikere, så ærlig kan man være :slight_smile: Men det er jo et kick også
Skal sydover forbi @Morti land i helgen og hente den nye yachten min, casch is king, gøy med aksjer!

1 Like

Yacht? Du tuller? Hvor stor?

911 Turbo. En 3 utleieleilighet og betale ned gjelda til dragen på leiligheten hennes.

2 Likes

I utgangspunktet var min aksjesparing ment å gi 8% over tid, som et alternativ til banksparing.

Så gikk det vel en kule varmt med NANO som jeg plutselig ramlet over. :stuck_out_tongue:

Har ihvertfall fullstendig vanntett skille mellom aksjepengene og privatøkonomi, vi betaler ekstra avdrag på huslånet, sparer på felles bufferkonto i husstanden, og sparer barnetrygden, så selv om aksjene mine skulle gå i 0 morgen har det ingenting å si for om regningene blir betalt neste måned.

4 Likes

Leiligheten DIN mener du? (Siden du betaler ned).

1 Like

Aksjekonto og privatøkonomi er adskilt hos meg.
Målet mitt er å ha en god slump med cash etter at all gjeld er nedbetalt.
Fortrinnsvis 3x gjeld i verdipapirer, så betale ut gjeld, for så trappe ned og satse på utbytteaksjer.
Men jeg er en gammel mann og få år og gjøre det på i forhold til alle dere her som ikke er tørre bak ørene enda :smile:, dere har jo all verdens tid på dere. Benytt den!

2 Likes

Okey da, ikke helt yacht da, mer “tender to yacht”.
Men nytt tilskudd til båtsamlingen, er nå oppe i 70 fot totalt :slight_smile:

3 Likes

Den står i hennes navn fra før av. Jeg har som sagt 2 fra før :stuck_out_tongue:

1 Like