Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dine ambisjoner og mål med investering på børsen

Niiiiiceeenesss! :slight_smile:

1 Like

Hvor har du utleie? Selvstendige leiligheter eller i hus?

Jeg har 2 hus på gården. Det ene har vi bygget om til 2 leiligheter. Også leier jeg ut 60% av låven min :slight_smile:

1 Like

Bra at du tar opp dette temaet.

Min ambisjon er først og fremst å tilegne meg kunnskaper om aksjetrading, lese meg opp, lære av andres erfaringer, stille spørsmål og være nysgjerrig. Målet er at dette ender opp med at jeg klarer å lage mine egne strategier og følge dem til en viss andel prosent positiv avkastning i løpet av året.

Har tanker om å bruke noe av kapitalen til å investere i mer eiendom, enten utleieleiligheter som privat person eller sammen med andre.

Leieinntekter er alltid kjærkomne penger :slight_smile:
Jeg har alltid drømt om å ha min egen låve, bør kanskje investere i det en gang!

1 Like

Livet smiler for den som har litt ståpå vilje :slight_smile: Er ikke langt unna å være i mål med alt av ombygging, oppussing og tilpasninger osv. Tatt 6 år :stuck_out_tongue:

1 Like

Det vet jeg alt om! Har holdt på like lenge med mitt eget hus.
Men er så heldig at vi har 6 leiligheter i sentrum som vi leier ut, det er pensjonen vår. Ergo kjører jeg samme risikoprofil på børsen som @Nocturne gjør, det er vinn eller forsvinn! Ute etter de store gevinstene :slight_smile:

3 Likes

Satser på å bli skyldfri på huset, og etter hvert kunne kjøpe et feriehus i varmere strøk :slight_smile: (det kan være mange plasser, da jeg bor i Finnmark :smiley: )

3 Likes

Har hållit på ett par år med aktiehandel och tycker det är fruktansvärt kul! Avkastningen har varit bra så långt så jag är nöjd med den, men “resan” är ofta roligare än målet -aktiehandel ger en kick och det är framförallt det som lockar mig :).

Antar att jag når mitt första mål efter sommaren, sedan får jag lägga upp en strategi vidare! Men även jag har en tydli gräns mellan privatekonomi & aktiekonto. Annars kan man lätt bli fartblind

2 Likes

Sjæl, jeg er gjeldfri så jeg er all in mesteparten av tiden.

1 Like

Kjøpe en liten stillehavsøy som jeg kan være høvding på :grin:

4 Likes

60% avkastning per år, fordelt på 3 porteføljer.

3 Likes

Skal vi dele på den? Så kan vi dele på å bygge borg? :grin:

Investeringen din i ETH og Funcom tilsier vel egentlig at du har et helt annet mål enn 8% årlig avkastning? :smiley:

Jeg har vært litt inn og ut av børsen de siste 9 årene. Hadde et par år pause etter å ha rotet noe fælt med Funcom og NAUR. Gikk ut ca i null, men skulset bort 500.000 kr i papirgevinst. Gikk inn igjen i Starbreeze og der gikk ting som forventet, så gikk jeg inn i Kitron, og der gikk ting akkurat som forventet også. Da ble det litt morsommere å drive å med aksjer.

Jeg tar vel egentlig risiko som tilsier at jeg forventer 20-30% årlig avkastning. Resultatet er at endel av aksjene jeg går inn i går dritt. TIL. PHO. NAUR. Nok går heldigvis motsatt vei. STAR. KIT. PCIB. SF.

Hadde lyst å gå inn i PCIB igjen, men merker at jeg virkelig ikke liker biotek. Du sitter å håper på gode resultater eller en kontrakt etter gode resultater, men det er rimelig bingo om det treffer. Da er det bedre å gå inn i selskaper som er litt mer forutsigbare. Spillselskaper er gjerne greie hvis man øker i rolige perioder og reduserer når aksjen er hypet. Liker også selskaper som driver med produksjon, hvor det er endel objektive parametere man kan bruke.

Driver med aksjer fordi jeg synes det er interessant og det går faktisk an å tjene endel kroner på det.

7 Likes

Mål er kanskje et dårlig ord, veldig viktig å få 8%, så jeg ønsker heller gjøre valg som sikrer 8% enn å sikte på månen. Størrelsen på posisjonene er også viktig :wink:

8% kan jo komme av store svingninger på enkeltposisjonene, og år der indeks går bra skal jo helst gå en del bedre enn dette.

1 Like

Jeg begynte i finanskrisen og traff bunnen ganske bra! Dog hadde det ikke noe med mine evner å gjøre. Jeg hadde ikke snøring på hva jeg holdt på med så det var bare flaks! :dollar:

Siden har aksjene hjulpet å lette en serie boligbytter, og nå er målet hytte på fjellet :sunrise_over_mountains: I tillegg er det en utrolig spennende hobby :see_no_evil:

1 Like

hasj-tagg ugly rich :smiley:

2 Likes

Har ikke noe mål utover å slå børs og bankrenta. Jeg har egentlig ikke så mye tid eller interesse i det penger har å by på, men det kan jo endre seg, så hvorfor ikke.

2 Likes

Alltid hatt interesse for aksjer, fulgt funcom siden AOC, investerte i funcom først ved TSW. Hvilket også markerte inntreden i aksjemarkedet.

Etter en litt bumpy ride med funcom revurderte jeg egen eksponering og flyttet investeringer over til eiendom og langsiktig fondssparing. Eiendom har jo forsåvidt vært bedre enn børs de siste to årene :smirk:

Fond ble kjedelig til slutt og jeg gikk tilbake til enkeltaksjer. Hadde vel en målsetning om 25% årlig avkastning en stund, men har fått mindre tid til å følge børsen og har derfor flyttet pengene over i mer kjedelige aksjer.
Pr nå er vel målsetningen å bygge en utbytteportefølje, men er litt urolig for at min manglende risikoaversjon skal slå til igjen :joy:

2 Likes

Det går fint å klare 25% årlig i “kjedelige” aksjer, men da kan man ikke kjøpe noe mainstream.

1 Like