Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Domino's Pizza (DPZ) 🍕 😋

Jeg er glad i pizza men synes Peppes og Dolly smaker papp. For noen uker siden tok vi en råsjangs på å kjøpe fra Domino’s Pizza. Jeg har spist pizza fra Dominos i USA da jeg bodde der for ca 10 år siden og ble ofte skuffet, billig pizza med billig smak og dårlige råvarer.

Denne gangen fikk jeg en helt annen opplevelse - hele familien var enige om at den smakte bedre en Peppes, at bunnen var bra med mye luft i kantene, og at ost og saus hadde god smak. Jeg har bare prøvd henting, men det gikk veldig kjapt å bestille via nettsiden på mobilen og restauranten i Sandvika virket også ren og de ansatte var effektive.

Så hva har skjedd, hvorfor er Domino’s plutselig blitt bra? Det viser seg at i 2009 gjorde Dominos store endringer, forbedret pizzaoppskriften sin radikalt og investerte tungt i IT.

Det har gitt resultater:

Sjekk ut denne artikkelen for mer bakgrunnsinfo:

Min anbefaling er å legge denne aksjen i favoritt-listen din :slight_smile: (ticker: DPZ)

7 Likes

Digger at det alltid er en emoji som passer i tittelen :wink:

4 Likes

De pizzaene man får kjøpt i Norge nå er knapt bedre enn frossenpizza, så jeg forstår hvordan noen med bedre råvarer faktisk kan ta skikkelig med markedsandeler.

1 Like

Norge kan hvert fall ikke sammenlignes med USA.

Da jeg var i LA i mai i år bestilte vi Domino’s ene kvelden på hotellet, og det var en interessant erfaring. Vi bestilte på nett og kunne følge hele orderen fra produksjon til levering, og det stod navn på personen som lagde pizzaen og puttet den i ovnen. Fra bestilling til levering på døren i 3dje etasje på hotellet tok det 20 minutter - det synes jeg var veldig imponerende! Dette var i tillegg en pizza hvor vi valgte hva som skulle være på, mao ikke noe som var klart til å raskt gå inn i ovnen.

Med det vil jeg konkludere med at Domino’s gjør det bra av følgende årsaker:

• Gode IT-systemer som gir det lille ekstra den yngre garde forventer
  • Rask levering
  • Bra pris
  • God smak

Fortjenesten per pizza er kanskje den villeste fortjenesten, men pga. stort volum går det som det går, hehe…

Edit: synes smaken på pizzaene i Norge er like god som i USA, men det gjenstår litt hva gjelder bestilling, tilgjengelighet, levering osv.

2 Likes

Den dyreste ingrediensen på en takeaway pizza er esken den leveres i. Så fortjenesten pr pizza er veldig god :wink:

2 Likes

Kanskje ikke relevant for DPZ, men verdt å nevne at Domino’s snart kommer til å sette større preg på det norske pizzalandskapet. Gammel nyhet, men ikke nevnt i tråden tidligere. De har angivelig et rimelig heftig budsjett for markedsføring. Spent på hva de finner på.

1 Like

Ja, fikk beskjed av min lokale Dolly om å bruke opp bonuspoengene innen 31.12.17 :wink:

Veldig merkelig da at de går med underskudd så det synger…?

Til Stavanger på sikt

Det er tre år siden Domino’s åpnet sin første filial i Norge. 2015-regnskapet viste at selskapet fikk et underskudd på nærmere 19 millioner kroner, og at egenkapitalen var tapt.

Det skrev Nettavisen i en artikkel fra i fjor.

Yep, Men sånn er pizzadriften. På en annen side tjener pizzabakeren penger så det griner :wink:

For Domninos er det også en aggresiv skatteplanlegging inne i bildet.

1 Like

Det Pizzabakern gjorde som var genialt var å kún satse på utsalg og ikke restaurantdrift. Dolly har jo slitt med restaurantene sine.

Bestilte Dominos i dag, god pizza, fiffig system hvor man kan «følge» pizzaen fra den lages til den kan hentes. Virker litt gimmicky men er for all konkurranse så det er bra de tar over Dollys restauranter.

1 Like

Følg med på denne…

2 Likes

Når jeg ser den overskriften tenker jeg på lidl

Ser det for meg…

1 Like

Snu den.
PizzÆ

1 Like

Dominos vil bli størst med pizza som smaker deitt og ser ekkel ut. 100kr på at de er konk innen 5år

Smakte Dominos for første gang her for ikke så lenge siden, og ble faktisk positivt overrasket. Mye smak i sausen, greit med fyll og ganske sprø bunn. Går i hvert fall Dolly Dimples en lang gang. De kan fortsatt gå konk, men tror ikke det er pga. produktet i så fall.

2 Likes

Tar deg på ordet @pdx, nå skal vi teste😀

1 Like

100kr på at de ikke er det :smile:

2 Likes

Jeg har bare testet de en gang men synes at både dolly og pizzabakeren både ser og smaker bedre.

Helt enig der, skikkelig kjip pizza med kjip smak. Mistenker at Pizzabakeren kommer til å bli en enda større gullgruve nå som dolly er borte og dominos har intatt jumboplassen som verste pizza i byen.