Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dune-spill / avtale med Legendary Entertainment (Funcom)

Jeg tror de gjorde det, men det er i production i q219. jeg tror det er noe begrepsforvirring her. Jeg tror ikke det er noen forskjell på Production og full production

3 Likes

I så fall skal Mutant Chronicles komme i Q2 2020, ettersom det gikk i prod i Q2 2018 :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jag vill minnas att delar av styret (bl.a. Susana) testade en spelbar version för c:a 8-12 mnd sedan. Såg något på Twitter… Eller tar jag helt fel här? Någon som minns bättre? :smile:

2 Likes

du har rett, dette var vel i feb. altså Q4 møtet0.

2 Likes

Funcom rapporterer mindre og mindre over tid, noe som gjør det vanskelig å vite hva status er. Personlig liker jeg det ikke, men det er en smakssak.

I Q2 2018 var Mutant Chronicles i production, i Q3 2018 var Mutant Chronicles i full production. Men fra Q1 2019 rapporten så guider de bare på at spill er i “production” og skiller ikke lenger mellom typene production og full production.

Men de guider fortsatt på at strategien til selskapet er å ha to år med “full production.” Så dette er Funcom sine egne begreper, men de deler ikke lenger med markedet nøyaktig hva status er (eller de skiller ikke mellom begrepene internt lenger, noe som også er mulig).

Du kan se dette her:

Når du ser under “Development time” på høyresiden så står det 1-2 år med “full production.”

Det var derfor jeg skrev over her at det ikke er sikkert vi får vite når Dune går over i full production, fordi Funcom ikke lenger deler denne informasjonen med markedet på kvartalsrapporter.

ps: Hvis du leser kvartalsrapportene på Q1, Q2 og Q3 2018 så vil du se at det er forskjell på pre-production, production, og full production. Det er bare det at Funcom ikke lenger informerer markedet om status. Også mulig de har sluttet å skille mellom det internt, og at de har glemt å endre akkurat denne sliden i presentasjonen hvor de bruker begrepet “full production” på guidet utviklingstid.

4 Likes

Jeg heller egentlig mest mot at de bare prøver å spesifisere at pre-production og faser før det ikke teller med i den tidsangivelsen.

Sagt det før, det er bare å maile IR og spørre om det er forskjell på “production” og “full production”.

2 Likes

Håper virkelig de kommer ned noen nyheter i forbindelse med neste Q rapport.

1 Like

Kommer på Man eller dagene etter👍

Nå gjelder det å ikke ha for store forventninger, slik at ASP ikke kan kjøre dumpene sine etter Q rapporten…

1 Like

Min filosofi rundt kvartalsrapporter er at selskap generelt alltid prøver å vinkle ting positivt uansett situasjon.

Derfor er jeg skeptisk til en rekke ting. Så når jeg leser kvartalsrapporter eller ser kvartalspresentasjoner er hovedfokuset mitt tallene + følgende ting:

• Selskap som skryter av EBITDA + en eller flere tilfeldige bokstaver. Det vil si at selskapet på en eller annen måte har gjemt unna større kostnader, og ber om å bli trodd på at driften egentlig drives bra selv om regnskapet viser alt annet enn dette. NAS og NAPA er gode eksempler her.
  • Ekstraordinære kostnader skjer jevnlig, mens ekstraordinære inntekter aldri skjer.
  • Endring i ordlegging rundt “outlook” dvs hvordan selskapet selv beskriver sin framtid.

Hvis man noterer ned hvordan endring av outlook endres fra rapport til rapport over flere år så vil du normalt få ett godt innblikk i hvordan ett selskap leverer på sin egen strategi og hvor konsekvente de er.

Min subjektive tolkning av hvordan Funcom har endret beskrivelsen av outlook over tid har jeg gått gjennom før, men oppsummert mener jeg det absolutt er grunn til å mene at selskapet bruker uttrykket “full production” av en grunn i stedet for “production” eller “deveopment time.” Det er nemlig forskjellen på om de leverer i henhold til egen strategi med lansering av Mutant Chronicles senest i Mars 2020, eller senest i November 2020. Og på det tidspunktet hvor de valgte å lage denne framstillingen av egen strategi så tror jeg det var vesentlig for selskapet å ordlegge seg riktig.

Dette er noe av grunnen til at jeg mener Q3 eller oktober 2020 er mest sannsynlig lanseringsperiode for Mutant Chronicles, men alt fra 1. januar til romjulen 2020 er innenfor guiding.

Angående Dune holder jeg per i dag full lansering i H1 2022 som mer sannsynlig enn i 1H 2021. Det er fordi Funcom har hatt for vane å utsette gode prosjekter litt ekstra for å få mer tid til finpussing eller av andre årsaker. Og er det noe Funcom nesten alltid er, så er det ambisiøse. Jeg har vondt for å tro at de lager en oppfølger til Conan Exiles basert på Dune IP som ikke er svært ambisiøs. Og da vil ting ta tid. Det er min antagelse i hvert fall.

Så får tiden vise hva som blir fasit. Min beste gjetning per dags dato er 2H 2021 som lanseringsvindu for Dune ut fra hva Funcom har skrevet om strategi og status, men den egentlig status per i dag er at prosjektet har lanseringsperiode spesifisert som “to be announced.” Alt annet er spekulasjoner. Så er da spekulasjoner noe man nesten er nødt til å drive med som investor i Funcom, for ellers er det vanskelig å forsvare en investering. Selskaper guider jo ikke noe særlig, og overskuddet per i dag er ikke i nærheten av å forsvare nåværende market cap.

10 Likes

Her kan man få EA av Dune. Jeg tror det er viktig å få synergieffekt av filmen så ett spill som kommer 12-18 mndr etter filmen får kanskje ikke samme interessen?

1 Like

Min antagelse er at det blir to filmer, og at det optimale lanseringstidspunktet er mellom filmene.

Mulig jeg bommer helt der.

Uansett kan man starte hypen med CGI + gameplay trailer opp til ett år før lansering (som sett med mange andre titler).

Jeg tror bare Funcom er for ambisiøse til å lage ett spill de får ferdig på ett år + noen måneder. Men, mandag kveld kan det godt hende jeg endrer mening.

1 Like
1 Like

Hmm, det står det 2020 på open world-spiller, og så står det ett spill til fra funcom uten noe mer info

1 Like

Jeg tror det er fordi de har lisens til å lage to spill.

Jeg tror de har lisens til å lage mange spill. Jeg husker ikke tallet nå.

Edit: det har kontrakt på minst tre spill i løpet av seks år.

2 Likes

Jeg må si jeg som @Evilfreud har stor tro at med tanke på all kunnskapen Funcom har bygd opp fra Conan Exiles, så må det sies å være helt realistisk at det skal kunne være mulig å få til Open World Dune veldig så tett opp mot Dune premiere.

Det vanskelige og tidkrevende med programmering er ikke så mye å punche inn kildekoden som det er å utvikle den underliggende teknologien og patterns. Så det er ikke engang sånn at man trenger å stensilere opp source code fra CE, veldig mye av effekten er der allerede, gitt at de klarer å holde på utviklerene som var viktige på CE.

Om de nødvendigvis klarer å ha spillet klart til full release før Q1 2021 skal jeg ikke våge love på deres vegne, men at de klarer det i det kvartalet må det være lov å tro.

6 Likes

Mye spekulasjoner omkring Dune. Forstår at man prøver å finne en trygghet og at det er spennende å diskutere, men les hva som står i q2 om Dune. Der står det at filmen lanseres des 2020, og at FC jobber tett med de for å få gode synergier og samkjøring. Også står det at de har ekstremt store forventninger og at de tror det kan gå forbi Conan Ex. Vi får vite mer på mandag, og månedene fremover. Jeg har tro på ledelsen, og ikke minst at Tencent kommer til å pushe på, være en god samarbeidspartner for at lanseringen kommer i rett tid for å bli en megasuksess.

10 Likes

Det er akkurat dette som folk glemmer. Er det enklest å gjøre en kompleks handling første eller andre gangen? Erfaringene Funcom hadde med UE4 før CE var The Park. (Hide and Shriek var vel USA kontoret?). Nå har de jobbet i motoren siden den gang, det er klart kvalitet blir bedre på jobbingen.

2 Likes