Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dune-spill / avtale med Legendary Entertainment (Funcom)

Alle er vel klar over at Funcom både har masse erfaring og mange komponenter som kan gjenbrukes i Dune open World. Men det er jo et spørsmål om de vil gjenbruke alt eller om de vil forkaste en del av det som har lagt litt begrensninger i CE og lage en del fra bunnen av. Jeg tror det fortsatt er en del i det underliggende de vil gjøre på en ny måte.

Så mener jeg de bør lage ganske mye nytt også slik at Dune skiller seg ganske mye fra CE. Ellers blir det mye sutring om CE med Dune skin. Så da håper jeg egentlig på at det er mye som skal lages til release.

Og så er jo spørsmålet litt også hvor stort og bra de skal lage det til release. Og jeg er av den formeningen a de bør sikte høyt. Nå har de masse erfaring de kan bruke til å lage et fantastisk spill. Da synes ikke jeg de skal rushe ut noe halvferdig eller 85% ferdig EA produkt. Gjør det “ferdig” slik at man kan kapre spillere fra de andre i sjangeren og holde på spillerne fra dag 1.
Greier filmen(e) å skape interesse for Duneuniverset dør ikke det ut raskt så de har tid.

Så aksepterer jeg selvagt at andre har annet syn på dette. :slight_smile:

5 Likes

Hvis Funcom skal lage alt fra begynnelsen av hver gang de lager et spill,hvordan kan de da benytte seg av kompetansen de har opparbeidet seg med alle de andre spillene? En bedrift som er verdsatt til 1 millrd. lager ikke en HELT ny oppskrift hver gang de skal lage et nytt produkt, det håper jeg dere skjønner. Jeg mener det er utopi og til dels uvitenhet å sitte å diskutere at FC skal gjøre alt på nytt med Dune. Selv mener jeg at en av FC sine styrker er å ha mye av verktøyene fra Conan og andre spill til nå å lage Dune med det beste fra alle spill de har laget.
Hadde aldri investert i et selskap som hadde fått en stor ordre og kontrakt uten at de hadde hatt mye erfaring, kompetanse og produktlinje å vise til. Da hadde jeg heller spilt Lotto
Hvis Apple, Windows og andre skulle laget noe helt nytt hver gang hadde de ALDRI eksistert.

2 Likes

Jobber du innen IT eller aner du noe som helst om database og store utviklingsprosjekter? Dette virker rimelig kunnskapsløst, og det er da morsomt at du ordlegger deg på denne måten.

Argumentet ditt om at de ikke lager ny oppskrift er tullete fordi de går fra Conan Exiles og Secret World Legends til Mutant Chronicles. Dette er på alle måter en “ny oppskrift” og viser at Funcom ikke oppfører seg slik du mener. Hvis du mener dette er feil “av en milliardbedrift” betyr det at selskapet prioriterer på en måte du mener er feil, og da skjønner jeg ikke hvorfor du er investert.

Det er ikke snakk om ny oppskrift eller å lage alt på nytt. Det er snakk om å lage grunnmuren på nytt basert på all kunnskapen og erfaringen man har opparbeidet seg gjennom forrige prosjekt. Noe som svært ofte er lurt fordi man gjennom ett større prosjekts levetid har opparbeidet seg enormt mye bedre kunnskap enn det man hadde 4-5 år tidligere om hvordan man burde lage grunnmuren. I tillegg går den teknologiske utviklingen alltid videre. Det som var lurt for en del år siden er ikke sikkert er lurt i dag.

Det håper jeg du skjønner.

Jeg tror i hvert fall Funcom er tjent med å bygge ting fra bunnen av. Da tror jeg Dune spillet blir mye bedre enn om de “bare” lager en reskin. Så er det selvsagt mye av gammel logikk og funksjonalitet Funcom kan gjenbruke eller lage på nytt med små forbedringer enormt mye raskere enn de gjorde forrige gang. Men jeg føler meg ganske sikker på at de ikke rasker sammen noe nye assets og gjenbruker databasestrukturen og mesteparten av koden fra Conan Exiles. Beslutningene om hvordan Conan Exiles skulle lages ble tatt basert på mye dårligere kunnskap tilbake i begynnelsen av 2016.

5 Likes

Hmmm. Så du mener at Nintendo har gjort suksess fordi Super Mario Bros og Super Mario Galaxy er samme spill?
Kompetansen ligger jo i erfaringene de har hatt med de tidligere spillene. De ser hva som funker/ikke funker både teknisk og i gameplayloopen. De ser hvilken tekniske utfordringer de kan møte og hvordan de kan løses, og ikke minst, de har nå flere år med UE4 erfaring og vet bedre hvordan et spill skal bygges på den platformen.

Nå sier jeg ikke at de skal skrote alt fra CE. Men forutsetningene til Dune kontra CE er jo veldig vidt forskjellig, og for alt vi vet kan det CE som eksisterer idag være et lappeteppe av dimensjoner, da spillet hadde en relativt røff unnfangelse, ikke ulikt vår @hakon.

1 Like

I blant er det VM her inne i å misforstå og tillegge andre svart-hvitt meninger de ikke har.

12 Likes

Å gjøre refactoring er å benytte seg av kompetansen man har opparbeidet seg.

1 Like

Selvfølgelig skjønner jeg det, det er jo hele cluet! Å lage en helt ny grunnmur bassert på all erfaringen de har. Om ALT de har laget før er gått ut på dato/ ikke kan brukes, har jeg ikke kompetanse til å vurdere.
Og vi er helt enige om at de ikke skal lage noe som er bassert på dagens verden, og heller ikke 3-5 år tilbake, men for fremtiden.

Tar den😉

Og ofte, så består jo refactoring i å gjøre mer eller mindre samme oppgave på en helt annen måte. Dette krever da gjerne at man skriver all koden på nytt, men unngår da mye av problemene man hadde ved å løse det på den gamle måten.

Jeg tenker at Funcom får brukt en god del rammeverk (hvordan de deployer, hvordan de lager builds, etc) uten større endringer, evt med forbedringer som de også bruker for CE, også er det nok mye de får laget relativt likt, også er det nok en god porsjon ting de refactorer eller lager helt fra bunnen av.

Jeg vil jo tro at Dune er et rimelig ambisiøst prosjekt og at det er nok nytt som skal inn til at noe mindre enn to år med “full production” ser jeg på som usannsynlig. Hvis ikke de har tenkt å lansere i EA da. Da kan det kanskje ta noe i underkant av to år. Hittil så har ikke Funcom overrasket meg på nedsiden i utviklingstid på noe prosjekt, så…

Forutsatt at sjangeren Dune ender opp i fortsatt er rimelig stor, så tror jeg spillet kan være et rimelig “sikkert” kort, om man kan si det om prosjekter i spillverdenen. Bare se på takraset “Overkill’s The Walking Dead”. Fordelen her er at crewet som lagde CE også lager Dune, det samme kan ikke sies om OTWD og Payday 2. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Man ska inte underskatta ZPX heller. De är över 30 Pers och Oslo kontoret är nästan 100 personer nu. Så upp emot 100 personer jobbar på Dune snart. Tvivlar det var så många på CE och nu har man tillgång till enormt mycket assets

4 Likes

Funcom slipper et DUNE-spill (helt) tett på filmen - punktum.

8 Likes

Fikk vel bekreftelse på kvartalspresentasjonen på at det fortsatt er mye kjernefunksjonalitet de ønsker å lage på nytt og ikke gjenbruke fra CE. Ekstremt viktig lærdom man har gjort med CE og erfaringene speeder opp prosessen noe men jobben må fortsatt gjøres. Jeg fikk ikke noe nytt syn på tidsbruken som kan forventes. Noen andre som fikk det?

3 Likes

Mvh Person i programvarebransjen.

5 Likes

DUNE survival… Hadde håpt på rpg. En dune survival vil fort stjele spiller basen til CE. Det beste måtte jo vært 2 særegne spill som appellerer til forskjellige spillergruppen.

3 gang du nevner dette nå, les tidligere kvartalsrapporter.

Stjele spillere, på hvilken måte er det ille om eksisterende spillere fra CE kjøper Dune? Og hvorfor skal de gå bort ifra en sjanger som de nå har god kontroll på og et etablert fundament for å heller satse på rpg?

4 Likes

Om de slapp to survivalspill innenfor to år skulle jeg heller sagt det var et poeng. Med det tidsintervallet som er nå blir det helt meningsløst. Tvert i mot blir den enorme ce spillerbasen verdens mest åpenlyse marked å selge fullpris dune spill til

5 Likes

Vad kan vi tänkas för spel som släpps runt Dune film 18/12-2020.
Asså det är ju i min värld mega viktigt och får absolut inte blir försenat, Hur långt innan kan de tänkas reklamera för detta ?

Så den passet bedre inn under denne fanen så då tok eg meg friheten til å skrive det her også…
Syns det er en ganske stor detalj som ikke slik jeg kan se det har vært beskrevet tidligere, men det skal sies at jeg ikke har sett alle q rapportene. Derfor eg spør om andre vet om dette er ny info.

Så klart må målet være etterhvert å ha god inntjening på flere spill samtidig. Survival spill er tidskrevende og ganske altoppslukende noe som etter min erfaring gjør det lite trolig at man spiller 2 slike spill samtidig. Tror også at mmorpg er en bredere sjanger som kan treffe flere.

Survival EA. Som kommunisert på presentasjonen er det Legendary som leder an markedsføring og markedskommunikasjon frem mot filmen, og at det er samkjøring om lansering. Jeg velger å tolke dette ordrett, og at spillet slippes innenfor 3mnd etter filmen, i EA. Hadde de ventet et år eller lenger, så hadde jeg mistet mye av tilliten til selskapet.

2 Likes

CE har en veldig liten andel av survival markedet. CE er til tross for å være rushet til markedet med nødvendige shortcuts er det Funcoms desidert største suksess. Reviews ligger nå på et godt nivå.

Jeg er kjempehappy med at de tar lærdommen fra CE og lager et nytt survival spill basert på en stor IP. Jeg har stor tro på dette.

3 Likes