Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dune-spill / avtale med Legendary Entertainment (Funcom)

Får ikke dette til å stemme helt heller, veldig liten interesse for Conan the Barbarian.

Det er nok veldig få som søker etter både “Conan O’Brien” og “Conan the Barbarian”. I begge tilfeller søker man nok først etter bare Conan, og så slenger man evt. på en ekstra term eller scroller til man finner det man leter etter.

Google sin søkemotor viser det som er mest sett først. Om du da bare søker på Conan i Google så er det conan o’brian som dukker opp. Selve charten kan være vanskelig å tolke da de aller fleste søker etter det letteste ordet å skrive (Conan), deretter mer detaljert søk om det de var ute etter ikke dukket opp.

1 Like

Apply people! It’s Dune and it is going to be amazing! :star_struck:

2 Likes

Svårt att rekrytera folk till Oslo. De var något de nämnde på streamen. Kan även varit en anledning till att man pausade Conan single player för man ansåg att de inte gick att anställa folk i det tempot.

Nej, Oslo är inte nåt Mekka för spelutvecklare direkt. De har helt klart en utmaning där

At funcom har fått til mounts i CE blir av flere trukket frem som et viktig skritt for å få til utviklingen av DUNE. Og som flere har nevnt både her og i artikkler, så er det ekstremt viktig at de får til en god sandworm-mekanikk i spillet. Mountsfunksjonaliteten er nok et viktig skritt i retningen av dette. Bortsett fra disse skapningene, er det ikke så mange andre dyr å mounte på Arrakis.

Jeg ser fortsatt noen store utfordringer for et godt dune-spill:

• Det er ikke nok med bare mounts. Mye av krigføringen og spice-utvinningen er basert på luftfart. Da blir det snakk om både god flyvefysikk og langt raskere ladetid enn reise med hest.

• Styrkeforholdet og balanseringen mellom Harkonnenstyrker og freemen. Den ene siden kjemper med høyteknologiske flyfartøyer, den andre med kniver og geriljataktikk. Dette forutsetter selvfølgelig at de tidsmessig plasserer seg i samme epoke som de første bøkene.

• Jeg er også veldig spent på hvordan animatørene til funcom angriper ganglaget til freemen-folket. De beveger seg i ørkenen totalt uten gjentakende bevegelser, for å unngå å tiltrekke seg sandormer. Lurer på hvor lang animasjonssekvensen må bli, for at dette skal virke troverdig.

Jeg har stor tro på at funcom skal få til dette, men de som mener at spillet blir en enkel reskin av CE, tror jeg må revurdere en smule. Dette er et univers fullt av nyanser. Og ditto potensial, hvis de løser det på en god måte.

7 Likes

Mye interessant i det du sier der. Spillet er vel basert på Dune og skal vel ikke nødvendigvis speile boka på alt. Men det du sier der blir spennende å se hvordan de løser ja.

Det er vel “Dune” universet som er lisensiert. Jeg tror du har rett i mye av det du sier hvis spillet er basert på tidsperioden til Dune bøkene, men det kan være vel så interessant å spille ett survival spill på Salusa Secundus.

Det er også andre perioder i Dune universet som kan være interessant å bruke som bakgrunn for spillet. Det trenger jo ikke være akkurat når Atreides skal ta over planeten Dune fra Harkonnen.

1 Like

Min eneste kunnskap om universet er (de tre første) bøkene. Jeg leste de som research etter at legendary-avtalen ble offentliggjort, så har ingen kunnskap om andre deler av universet.

Jeg har også tenkt tanken på at et spill kan plasseres i annet tidsrom og på andre planeter i dune-universet, men virker dette egentlig sannsynlig? Atrieides/Harkonnen-konflikten er jo en fantastisk historie for kinolerretet. Det er denne historien flest har et forhold til (antar jeg, er ikke bøkene mestselgende scifi i historien), og dermed er det vel sannsynlig at det er her filmen utspiller seg?

Basert på denne antakelsen, ville det vært rart av funcom å slippe et spill som ikke er tett koblet til den hypen filmen sannsynligvis vil produsere. Spesielt siden dette er informasjon de har tilgjengelig gjennom legendary-avtalen.

Men dette er antakelser basert på antakelser. Ser frem til at trailer for filmen blir sluppet.

Hovedpoenget i innlegget mitt står forøvrig greit, det må mer tankevirksomhet til, enn en reskin av CE for å gi IP’en rettferdighet.

7 Likes

Jeg fortsetter litt her, fortsatt med premisset om at spill og film ligger nære bøkene i tid og sted, og trekket frem noen aspekt jeg synes er spennende:

• Den underliggende tematikken i historien om Arrakis er økologisk krise, ressursmangel (vann) og undertrykkelse til fordel for en maktelite. Om ikke dette er eksplosiv tematikk å fortelle historier rundt for tiden, så vet ikke jeg. Freemen-folket holder planeten uovervåket med bestikkelser i form av spice, og jobber under dekke av harde miljøbetingelser med å bevege planeten mot et tippepunkt der selvforsterkende prosesser tillater vegetasjon og naturlig vannlagring.

Målet er et grønnt Arrakis. Hvis spillet gir desillusjonerte, klimastreikende ungdom, muligheten til å spille for en bedre (digital) verden, mot en undertrykkende og usympatisk styrende klasse, tror jeg spillet kan treffe en samtidsnerve. Gir du faan, og vil opprettholde jernhånden over råvareproduksjonen? Spill som the Harkonnens Mulige kontroverser rundt dette kan føre til mye pr.

• En annen utfordring; kvinnesynet. Freemen-folket er “heltene” i historien. De undertrykte. Naturfolket. De edle ville. Men, etter vestlig standard, har de et rimelig undertrykkende kvinnesyn. Tør filmen å rendyrke dette? Tør funcom? Tør de, risikerer de PC-lashback og twitterstorm, tør de ikke klikker @Pablo og hans meningsfeller i vinkel, og den andre siden av internettmaskineriet setter i gang. Damned if you do, damned if you dont. Noen andre som har tenkt noe rundt dette?
8 Likes

Funcom tør, sleng på bruk av narkotika som ‘performance enhancing’ og grov, politisk ukorrekt humor så har du en cocktail som lukter suksess.

Bra post!

5 Likes

Hvor har du dette fra? Har du noen eksempler?

Jeg har det fra “Dune messiah”, bok 2 i serien. Men selvfølgelig min egen tolkning av teksten. Jeg skal prøve å være konkret, og komme med ett eksempel på hva jeg bygger påstanden på:

Når Paul og Jessica blir funnet og akseptert av freemenfolket, blir Paul utfordret til kamp til døden av en som ikke er enig i avgjørelsen. Når Paul vinner duellen, overtar han “eierskapet”/ansvaret for sin motstanderens kone, og må ta et valg om han vil ha henne som tjenerske eller elskerinne/kone. Det er vel denne tradisjonen jeg baserer meg på i hovedsak, når jeg omtaler kulturen som kvinneundertrykkende. Kvinnene har ingen medbestemmelse, og mennene “har rett til” å dele seng med sin døde motstanders kone hvis de vinner på ærefullt vis.

Ut over dette er det vel bare den tradisjonelle arbeidsfordelingen som har funntes mellom kjønnene i alle primitive/førindustrielle samfunn jeg henviser til: Menn jobber og kriger og kvinner føder og vasker.

Legg merke til at jeg kun trekker frem et aspekt som jeg tror har potensialet til å være kontroversiellt uansett hvordan de løser det, og ikke tar stilling til hva jeg mener de bør gjøre.

1 Like

Det er ganske åpenbart hvis man har lest bøkene, da kulturen er basert på stammefolk - type beduiner eller indianere, med klar kjønnsfordeling på arbeidsoppgaver.

2 Likes

Kjønnsfordeling basert på naturlige og biologiske egenskaper - HYYYYYL!

Men er uenig. De har blant annet kvinnelige prestinner som har stor makt i samfunnet. Dette kommer selvsagt PK-folkene til å elske.

Poenget mitt var så enkelt som at her er det grunnlag for sterke reaksjoner, ut i fra hvilken fraksjon av internett de tråkker på tærne, både for filmskaper og spillutviklier. Det poenget har du jo nettoop understreket ganske godt.

Jeg legger videre metadiskusjon om kjønnsroller død her jeg @Pablo. Du kan få siste ord hvis du vil… :slight_smile:

Og poenget mitt er at jeg ikke ser denne problemstillingen i det hele tatt.

Men nå skal det sies at det er umulig å spå hva de klin gale menneskene som befolker twitter klarer å henge seg opp i.

2 Likes
18 Likes
6 Likes