Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

E-sports

Hva tenker dere om Nordavind ?

Norges (kanskje Skandinavia) mest spennende på content og alt rundt gaming, litt kjedelige og utdaterte sportslig. Der er Heroic langt bedre, men ikke like gode på resten igjen da! :slight_smile:

Vært innom på bootcamp, flotte fasaliteter! Håper de lykkes med prosjektet! Er ganske hard konkurranse på e-sport sentere ute i Europa, så det kan jo bli en ganske turbulent reise, men krysser fingeren!

1 Like

PM meg gjerne om du vil ha mer info om 777, vi skal inn i en ny emisjon nå i aug/sept.

2 Likes
1 Like

Noen som har info om 00Nation?? Gamle Nordavind. Kursen er fullstendig gruset og lite eller ingen info fra selskapet. Lurer på fremtidsplanene der ??

Jeg har nylig investert i 00Nation og lest meg en del opp i den forbindelse (har og hatt samtaler direkte med daglig leder for å vurdere integritet osv.). Ligger en del nyheter ute på NOTC og de har bekreftet de skal bli flinkere på kommunikasjon framover.

Som du nevner er kursen gruset siden notering og siste handler utført i range 1-3 NOK per aksje. Selskapet bekrefter i siste nyhetsbrev at de langsiktige investorene (som for øvrig stort sett består av norske milliardærer) har forpliktet seg til å skyte inn penger på minimum 7 NOK per aksje. Forventes en emisjon til i 2024 før de skal gå med overskudd mot slutten av året.

Selskapet uttaler videre at de med ganske stor sikkerhet vil omsette for over 100 millioner kr i 2024. Historisk er esport selskaper verdsatt til 8-12 x inntekter, som i teorien skulle tilsi at selskapet burde være verdt mellom 800-1 200 MNOK (med 100 MNOK i omsetning). Per i dag verdsatt til ca. 30 MNOK, så potensiell oppside her er ganske heftig om de klarer å innfri.

Mål om å entre det amerikanske markedet i 2025 (etter å ha etablert seg i UK høsten 2023), og da tenker jeg det blir make it or break it. Det globale esport markedet er forventet å vokse fra ca. 2 MRD USD i 2022 til 7-8 MRD USD i 2028, så bør absolutt være muligheter for selskapet, spesielt hvis de klarer å oppnå lønnsom drift (som har vært akilleshælen for selskaper i bransjen til nå - at de går med underskudd).

Veldig interessert i andre synspunkter på selskapet, da det per nå ikke foreligger noe investorforum eller lignende som jeg kjenner til.

Hallais! Jeg har ikke fulgt 00Nations med argusøyne, men finnes det noen rapporter fra 00Nations som beskriver utvikling i 22 og 23? Jeg vet av investerings dokumentene til GoodGame fra i vår at de hadde ca 10MNOK i omsetning i 2021, så jeg lurer oppriktig på hva de har gjort for at det nå snakkes om tall i 100-millioners klassen?

Hva innebærer en UK og US satsning, og hvorfor er det make or break? Hva gjør de i UK bortsett fra å ha et lokale som arrangerer events?

Altså, jeg er mer enn gjerne med på høy verdsetting av esport assets, men den tenkte prisinga der høres helt hinsides ut! :slight_smile: Faze som er verdens klart mest kjente esport merkevare, og omsatte for i overkant av 600MNOK i 2023, ble kjøpt opp av småpenger. Kanskje ikke direkte sammenlignbart da de ellers er gjeldsatt og kjørt i grøfta.

Men jeg er fan av 00Nations, de er en av esport organisasjonene som faktisk har klart å bygge et brand og merkevare utenfor esporten, så de er nok inne på noe!

1 Like

Hei. Her følger siste oppdatering til markedet fra selskapet via NOTC listen:
00Nation.pdf (96,6 KB)

00Nation er jo et selskap som var mer eller mindre konkurs, men som har tatt grep for å snu driften. Dette gjennom fokus på kostnader, samt strategivalg for inntekter. Vedrørende sistnevnte så har de inngått samarbeidsavtaler med flere store selskaper, slik som Coca Cola, Hugo Boss, HP og Xbox. Gir mer forutsigbare inntekter sammenlignet med å basere seg på premiepenger.

UK og US er to av de største markedene i bransjen og sentrale i forhold til å inngå samarbeidsavtaler, rekruttere talenter, arrangere events osv. Som de selv skriver “«It’s always been the plan: Nordics, UK and USA.”. De største esport selskapene er jo lokalisert i USA, så det er naturlig at de søker bort dit når de når et visst nivå. Muligens planen på sikt også er børsnotering der. De har hintet om en IPO i 2025/2026, der jeg antar lokasjon er avhengig av hvilket marked de er til stede i.

Det er flere av de store esport selskapene som har hatt en ukontrollert vekst, med tilhørende høyere underskudd. Ref. Faze som du nevner. Det er noe av det jeg håper 00Nation skal skille seg ut på. At de har bevist at de kan gå med overskudd før de går på børs.

Det som gjorde meg nysgjerrig på selskapet og som endte med at jeg investerte er at de har langsiktige eiere (med dype lommer) som allerede har gått inn med penger på 7-10 kroner per aksje, og som har indikert at de blir med videre. Inntekter har vokst i tråd med langsiktig plan, samtidig som markedsverdi på NOTC listen har stupt. Så håper jeg at de i 2024 og 2025 kan bevise at de kan drifte med overskudd og på den måten være et friskt pust i esport bransjen. Det kombinert med at Trøim (største aksjonær) har erfaring fra børs i USA håper jeg resulterer i en børsnotering der i 2025/2026.

1 Like

00Nation er et utrolig kult konsept som jeg oppriktig heier på.
Grunnen til at jeg selv ikke er investert er fordi at jeg ikke tror de kommer til å oppnå lønnsomhet på lang tid. Håper jeg tar feil.
Synes derfor de har satt seg noen ganske hårete mål, ref. 100m omsetning og “We still expect to reach profitability in 2024.”

På den positive siden så har de fortsatt et relativt sterkt brand, og de har vist seg å være omstillingsdyktige hva gjelder forretningsområder. Det kombinert med at de faktisk tør å prøve nye ting, så man kan ha flaks og treffe en trend som kan utvikle seg til å bli en solid inntektsstrøm. Ser f.eks. at de skal prøve seg på “live shopping” - et konsept som er ganske stort i deler av Asia, som vi ikke har sett noe særlig til i vesten enda.
YouTube/content prosjektet deres ser ut til å utvikle seg pent, som kan bli et bein å stå på, på sikt. Men per nå så vil jeg tro at det enda koster en god del mer enn hva man får inn.

Jeg avventer, men dersom selskapet klarer å levere på målsetningene sine så kan det bli et utrolig unikt og interessant case i Norge.

2 Likes

00nation årsregnskap 2022 for de som evt har interesse av det:
5a Årsregnskap 00Nation AS 2022.pdf (247,7 KB)

2 Likes

Verste investeringen ever!

Enig med deg at lønnsomhet er nøkkelordet her. Så det er det selskapet til syvende og sist vil bli målt på. Dersom de når 100 millioner+ i inntekter bør det være muligheter for å drive med overskudd på sikt, men når dette oppnås er jo usikkert.

Fram til nå har det vært veldig fokus på at det skal være gøy og moderne, så kommer det for en dag når egenkapitalen blir negativ at her må en tenke kroner og øre og ta nødvendige grep. Så det er her jeg har tatt noen lodd; at selskapet skal klare å snu trenden til tross for at markedet har priset at de ikke skal klare det.

1 Like

Det var et blodbad i 2022, hovedsakelig som følge av nedskrivning av investeringer. Men også blodrødt driftsresultat, så de har utvilsomt en jobb å gjøre for å nå lønnsomhet. Blir spennende å se 2023 regnskapet, først og fremst om de har oppnådd noen bedring i marginer (driftsresultat).

Nesten akkurat slik startet eposten min til daglig leder i høst også. Første kjøpet mitt her var på 9 kroner per aksje, så skjønner hva du mener. Basert på ordrebildet på NOTC virker det som om de som ville kvitte seg med billige aksjer er ferdige nå, så da er veien kort opp til 7-10 kroner per aksje dersom selskapet skulle overbevise framover.

@colzjek @Kris7Q @Fjellvandrer @bones70
Til info har jeg avtalt et telefonmøte med daglig leder (Sebastian Geurts) senere i dag. Er det noen spørsmål dere ønsker jeg skal ta opp med han? Har en god liste selv og kan poste svar her senere hvis det er av interesse.

1 Like

Veldig nysgjerrig på hva han sier ja👍

Vi hadde en god prat. Han drog gjennom hele historien fra Nordavind tiden til nå. I hans hode startet selskapet i 2022, der de brukte mye tid på å komme seg ut av ulønnsomme inntektsstrømmer og satsinger. Det medførte og en stor nedskrivning i regnskapet, som gjorde at de havnet med negativ egenkapital 31.12.22. 2023 regnskapet blir ca. som forventet der de har fortsatt å rydde litt, men mer enn doblet inntektene fra 2022. Utført en gjeldskonvertering for å styrke egenkapitalen blant annet.

Vedrørende aksjekurs så virket det som om han ikke brydde seg om dette per nå. I hans hode så arvet de et notert selskap (NOTC), men de burde ikke vært på noen børs enda. Majoritetseierne bryr seg ikke om hva aksjekursen er, de er kun av opptatt av hva det kan bli.

Hans perspektiv er at det tar 3-5 år å bygge opp det selskapet han og de største aksjonærene ønsker. Var veldig opptatt av å påpeke hvor lite lønnsomt selve esport delen er og at de derfor vrir driften mer og mer bort fra dette. Hovedsatsingen nå er på strategiske samarbeid med større aktører, der de får faste inntekter månedlig. Eksempler der er HP og Lenovo, der spillerne i 00Nation fronter utstyret deres osv. Typiske avtaler nå ligger på 3-10 millioner per år. De har signert flere i den størrelsen i det siste og har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kundene sine.

Sebastian flyttet selv til England høsten 2023 og styrer nå 00Nation derifra (gjennom det nye kontoret). Han har selv satset alt han eier på selskapet og har virkelig troen på at de skal bli et av de største selskapene i verden innenfor sitt segment. De vil bevise forretningsmodellen sin før de tar steget videre i forhold til potensiell børsnotering.

Alt i alt fikk jeg et god inntrykk. Sebastian har jo lang erfaring i bransjen. Han var med å bygge Faze Clan til det de ble (på et tidspunkt verdsatt til 725 MUSD, før det krasjet som følge av interne uenigheter med søksmål osv.). Så er det lov å håpe at Sebastian med sin erfaring og sitt nettverk i bransjen kombinert med profesjonelle aksjonærer med nettverk innenfor finans kan gjøre dette til et selskap som med tiden kan dominere bransjen.

Sikkert noe jeg har glemt nå i farten, så får eventuelt redigere innlegget i ettertid.

3 Likes

Da bekreftet 00Nation kjøp av 14% eierinteresse i Guild Esports PLC i dag. Etter å ha lest meg litt opp på sistnevnte virker dette å være et selskap som er i noenlunde samme fase som 00Nation, der de har tatt en del historiske tap, byttet ut ledelsen og nå satser mer spesifikt mot lønnsomme inntektsstrømmer (samarbeidsavtaler) framover. Selskapet benytter David Beckham som frontfigur, som også er med på eiersiden (3%). Det i seg selv kan åpne mange dører i forhold til den amerikanske satsingen 00Nation planlegger i 2025.

Merker meg også at Guild Esports omtaler seg selv som ledende innenfor AI satsing i E-sports. Spennende hva det i praksis kan utgjøre, men bør jo være flere bruksområder her.

00Nation kommuniserer også i børsmeldingen “This is one of multiple pieces of news which will be announced in the near future, forming the 00Nation platform and driving scalability. Stay Tuned.”.

Blir spennende å se hva selskapet får til framover. Virker som om billigsalg av aksjer på NOTC er unnagjort nå og at en etter hvert kan få en fornuftig selskapsverdi.

Angående Guild Esports, så bli de solgt for ca 100.000USD nylig nå, med 2mill i utestående gjeld med på lasset. Det koster å koste David Bekcham.

Vi snakket om det for fire år siden, men nå gikk NiP på børs (gjennom NIP Group) til en verdsettelse på ca. 6 mrd. I motsetning til mange så har de vel faktisk litt inntekt (ca 84M USD), og diversifisert slik at esport delen utgjør bare ca 35%.

https://www.dn.no/marked/nip-group/ninjas-in-pyjamas/hicham-chahine/e-sportlaget-ninjas-in-pyjamas-gar-pa-bors-i-usa-norsk-toppsjef-har-aksjer-for-over-en-halv-milliard/2-1-1683685?url=/marked/nip-group/ninjas-in-pyjamas/hicham-chahine/e-sportlaget-ninjas-in-pyjamas-gar-pa-bors-i-usa-norsk-toppsjef-har-aksjer-for-over-en-halv-milliard/2-1-1683685&statusCode=404&statusMessage=[nuxt]+instance+unavailable&message=[nuxt]+instance+unavailable&stack

1 Like