Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

Caset mitt var ørkenvandring med sterke stødige eiere som ville sørge for at eam stod løpet ut. Det salget var et tydelig signal (til meg) om at caset mitt ikke lengre flyr, så da gikk jeg ut. Men er fortsatt eksponert gjennom energeia sine 9.5%

Mener at jeg leste en artikkel for lenge siden der forvalteren til Sundt familien meldte at de ønsket seg ut. Det var argumentert med at det var risiko i aksjen, at eam kunne sjekket bedre etc. Jeg tror de har solgt seg ned over lengre tid, og at de benytter denne plutselige oppturen til å gjøre nettopp det.

Tror ikke det er noen dramatikk i det eller at de sitter på nyheter som ikke er kjent i markedet.

Mulig jeg husker feil, men jeg er ganske sikker på at posisjonen til Sundt har vært uendret de siste årene. Nå kan jeg heller ikke reglene om meldeplikt særlig godt, men jeg tror Sundt (og alle andre aksjonærer med posisjoner større enn 15 %) plikter å rapportere ethvert kjøp/salg. Jeg kan ikke huske noen slike meldinger fra Sundt på lenge, så tror dette er første bevegelse fra deres side på lenge.
Til det du skriver om at de vil ut, så støtter argumentene til alano ovenfor dette nå som de kan gjøre det sakte men sikkert og uten at det får mer oppmerksomhet enn nødvendig (fordi de ikke lengre behøver å rapportere salg).
Personlig har jeg lyst til å sitte helt til et forlik/dom, men vet ikke helt om jeg orker stresset :sweat_smile:

Ja det er dessverre meget uheldig at Sundt selger.

Avgjørelse i løpet av kv1 2024, som kan gi tidenes opptur, og det selges på målstreken? Det kan bli skikkelig blåmandag for de som velger å hoppe av lasset, med både kuppelhue og hue under armen, om EAM får fullt medhold(noe jeg tror basert på høyesteretts siste uttalelser).

“On the fraud of EAM, the supreme court concluded that the evidenced withholding of essential information during contractual negotiations constitutes a contractual fraud.”

Det er der folk tydeligvis misforstår…

Aksjen ble først pumpet opp av Teigland og gjengen og småsparere har tydeligvis lest siste meldingene fra EAM feil og tror det skal komme noe avsluttende innen Q1 2024…

Når det gjelder kriminalrettens nye gjennomgang (etter høyesteretts avgjørelse) så starter den opp med første høring 30. November. Det vil ikke komme noen melding om det, det vil ikke komme noe nytt ut til markedet fra den og saken vil ikke være ferdig ila Q1 2024. Basert på hvor lenge sakene har dratt ut tidligere for EAM regner jeg ikke med en dom før 2025 her personlig…

Innen utgangen av Januar vil vi mest sannsynlig få en dom fra voldgiftssaken som Aveleos anla mot EAM. De har et krav mot EAM på rundt 125mNOK. Gitt at det fortsatt er parallel saksgang kan vi regne med at voldgiftspanelet mest sannsynlig vil forholde seg til kontraktens gyldighet på samme måte som sist voldgiftssak. Det betyr en reell sjanse for at EAM kan få en rett høyre i trynet før kriminalretten er konkludert…

Sitater fra EAM:

Kriminalrett:
“On 12 July 2023, Section V of the Criminal Appeal Court of Milan notified the parties that the appeal process for the criminal proceedings related to the P31 fraud case will continue with a first hearing set for 30 November 2023.”"A final decision in this criminal appeal proceeding is expected in 2024. "

Voldgift:
"Regarding the new arbitration in Milan of 2020, the final hearing in this arbitration took place on 13 September 2023. The arbitration tribunal has set a term until 26 January 2024 to deliver their final decision. "

https://newsweb.oslobors.no/message/603858
https://newsweb.oslobors.no/message/596281

Jeg sitter selv som aksjonær og mener caset er inntakt, men her kan det kommeen del støy før vi kommer til målstreken.

4 Likes

Er bare å se på NODL, så skal det ikke mye fantasi til for å tenke at det kommer et skikkelig forventningsrally i forkant av nyheter. Så en litt større posisjon (enn man tenker å sitte med over avgjørelse) og selge noe lengre opp er iallefall min strategi.

2 Likes

EAM Solar ASA: Legal status update on timeline for the Milan criminal court proceedings

Synes litt synd på alle som trodde de kom til å bli millionærer i dag. Caset står seg dog, og spennende blir det fremover.

Jeg har vært i dette siden 2019 så tid har ikke lenger noen betydning for meg :sweat_smile: dette caset bøyer space time på en måte at tid ikke lenger gir mening.

1 Like

Overrasket av at de har fått en så klar tidslinje fra retten, men regner uansett med utsettelser og støy her. Den voldgiftssaken kan bli… overraskende.

Finnes også en god gjennomgang om hvorfor forrige voldgiftsdom ble som den ble her: https://www.arbitratoinitalia.it/en/2021/07/02/parallel-proceedings/

Hadde EAM ikke vært part i strafferetten hadde det faktisk vært en liten mulighet for at kontrakten ble annulert den gang… for lenge lenge siden.

2 Likes

Sundt fortsetter nedsalget

Ser slik ut. Spørsmålet er hvor langt ned i pris han er villig til å selge. Må vel snart nærme seg en bunn.

Spiller stige spillet her. Rykk tilbake til start. Håper den kommer ned på 7 tallet igjen så man kan laste

Jeg kjøpte meg inn igjen uavhengig. Jeg tror ikke vi har sett siste EAM byks.

1 Like

Har vel falt fra 26-27kr til rundt 13kr på ett par uker. Burde snart være duket for ny opptur. Satser på at støtten rundt 12kr holder, og at Sundt ikke vil selge lavere.

Hvis Sundt sitter på mer innsikt enn resten av markedet er det jo beklagelig for markedets integritet. Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor de selger etter alle disse årene. Var jo tross alt i 40 kroner i 2019.

Jeg vil si det er naivt å tro at de store investorene ikke sitter på eller får kurs drivende info og eller mer detaljert bilde fra selskapet før små sparere.
I tillegg har de midler til å få bedre innsikt på andre måter. Være seg konsultasjon fra advokater, leger i farma etc. Jeg hadde vertfall fyrt av en del høvdinger om jeg satsa ti talls milloner på enkelt aksjer

Sundt kan da ikke sitte på info ang hva utfallet blir av rettssakene da endelig dom ikke er fastsatt. Når høyesterett formulerer seg som dette ( “On the fraud of EAM, the supreme court concluded that the evidenced withholding of essential information during contractual negotiations constitutes a contractual fraud.”), virker det å vippe i favør EAM. Så Sundt tar nok ned risiko, men tviler han selger rubbel og bit. For det er oppsiden for stor.

1 Like

Tenkte mer på den bunnskrapte kassen til EAM, har vel 3-4 mill i cash. Er vel fare for en emisjon her.