we’ll celebrate on 21st of May → 17 and 20 OSE is closed!
For meg så virker det også som at det er mye mindre kapital i risiko marked for tiden. At det gjerne blir investert i de store selskapene og global index istede da folk er fornøyd med verdistigningen dette gir. Har selv 20% siste år på fond
Who is selling in such an amounts? and why? Does anybody understand?
Sundt selger seg ned i flere selskaper, er ikke EAM relevant nedsalg dette.
1,5 børsdager igjen før det kommer en avklaring på erstatningsspørsmålet. Skal tro hvor EAM åpner etter pinse.
Tenker EAM åpner minst mellom kr 50-60 ved en positiv dom? Det totale kravet tilsvarer en verdi mellom kr 400-500 pr aksje. Så oppsiden er formidabel på dagens kursnivå
Ser ut som flere vil ha ett lodd før 16 mai, forståelig nok, med en slik mulig oppside.
Hvordan har du regnet deg frem til dette? ca. 3 mrd til aksjonærene i EAM etter alle utgifter er betalt? Hørtes mye ut, synes jeg.
kravet er på 1,5 mrd ?
I årsrapport 2023 side 4 står det blant annet :
**EAM,s calculated loss of revenues due to terminated FIT contracts and permanent closure of power plants because of lacking technical certification amounts to more than **
EUR 300 million.
Mener å huske det var 1,5 milliarder NOK da de prøvde å få saken opp i Norge.
Kanskje EUR 300 million er for tort og svie og all inclusive ?
Mulig noen eksperter kan utdype litt.
Ganske stor forskjell på 1,5 og 3 milliarder kroner hehe😅
Les denne artikkelen fra 2021.
Kravet var da på 2,5 milliarder. I tillegg har NOK svekket seg og det påløper krav om rentekostnader. Oppsiden er formidabel.
Husket faktisk ikke at tallet var så høyt. Meget positivt.
Må dog huske på at et par ting:
- ikke sikkert de får utbetalt 100 cents på dollar’n som det heter
- antallet aksjer i selskapet vil øke innen vi eventuelt ser noen utbetaling. Konservativt regner jeg selv 10 mill aksjer. Opp fra 6,8 i dag.
- therium skal ha betalt først, så må trekke fra noe der. Noen som husker hvordan avtalen er utformet?
Also in NAS and KOG!
Therium skal vel ha rundt 10% av kravet. Tror også at antall aksjer i selskapet vil øke før utbetalinger blir aktuelt. Det kan bli forlik her, så personlig tor jeg drømmen om 3mrd/4-500kr per aksje er svært urealistisk, si 1-1,5mrd. Det er fortsatt penger.
I tillegg skal EAM i 2025 motta 75% av profitt fra salget av fire solkraftverk fra morselskapet, det er ikke i nærheten av samme sum men det er fremdeles inkommende cash som jeg ikke tror mange nye aksjonærer vet om og regner inn i tallene.
Alt står i kvartalsrapporten, anbefaler alle å lese den. TLDR - jeg tror personlig at EAM har bedre sjangs her enn hva feks Northern Drilling hadde i sin tid.
Ikke overraskende i det hele tatt for min del. Da får vi smøre oss med tålmodighet i 1 mnd til. Kommer til å gå fort.
3,5 uker er nada. Hvorfor det lempes ut på en liten utsettelse, er bare forunderlig. Tviler på de får kjøpt tilbake under 15kr om 2-3 uker.