Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

we’ll celebrate on 21st of May → 17 and 20 OSE is closed!

For meg så virker det også som at det er mye mindre kapital i risiko marked for tiden. At det gjerne blir investert i de store selskapene og global index istede da folk er fornøyd med verdistigningen dette gir. Har selv 20% siste år på fond

Who is selling in such an amounts? and why? Does anybody understand?

EAM - Disclosure of shareholding

Sundt selger seg ned i flere selskaper, er ikke EAM relevant nedsalg dette.

1 Like

1,5 børsdager igjen før det kommer en avklaring på erstatningsspørsmålet. Skal tro hvor EAM åpner etter pinse.

Tenker EAM åpner minst mellom kr 50-60 ved en positiv dom? Det totale kravet tilsvarer en verdi mellom kr 400-500 pr aksje. Så oppsiden er formidabel på dagens kursnivå

1 Like

Ser ut som flere vil ha ett lodd før 16 mai, forståelig nok, med en slik mulig oppside.

@snorre31

Hvordan har du regnet deg frem til dette? ca. 3 mrd til aksjonærene i EAM etter alle utgifter er betalt? Hørtes mye ut, synes jeg.

kravet er på 1,5 mrd ?

1 Like

I årsrapport 2023 side 4 står det blant annet :
**EAM,s calculated loss of revenues due to terminated FIT contracts and permanent closure of power plants because of lacking technical certification amounts to more than **
EUR 300 million.

Mener å huske det var 1,5 milliarder NOK da de prøvde å få saken opp i Norge.

Kanskje EUR 300 million er for tort og svie og all inclusive ?

Mulig noen eksperter kan utdype litt.
Ganske stor forskjell på 1,5 og 3 milliarder kroner hehe😅

1 Like

Les denne artikkelen fra 2021.
Kravet var da på 2,5 milliarder. I tillegg har NOK svekket seg og det påløper krav om rentekostnader. Oppsiden er formidabel.

3 Likes

Husket faktisk ikke at tallet var så høyt. Meget positivt. :+1::+1:

Må dog huske på at et par ting:

• ikke sikkert de får utbetalt 100 cents på dollar’n som det heter
  • antallet aksjer i selskapet vil øke innen vi eventuelt ser noen utbetaling. Konservativt regner jeg selv 10 mill aksjer. Opp fra 6,8 i dag.
  • therium skal ha betalt først, så må trekke fra noe der. Noen som husker hvordan avtalen er utformet?

Also in NAS and KOG!

Therium skal vel ha rundt 10% av kravet. Tror også at antall aksjer i selskapet vil øke før utbetalinger blir aktuelt. Det kan bli forlik her, så personlig tor jeg drømmen om 3mrd/4-500kr per aksje er svært urealistisk, si 1-1,5mrd. Det er fortsatt penger.

I tillegg skal EAM i 2025 motta 75% av profitt fra salget av fire solkraftverk fra morselskapet, det er ikke i nærheten av samme sum men det er fremdeles inkommende cash som jeg ikke tror mange nye aksjonærer vet om og regner inn i tallene.

Alt står i kvartalsrapporten, anbefaler alle å lese den. TLDR - jeg tror personlig at EAM har bedre sjangs her enn hva feks Northern Drilling hadde i sin tid.

4 Likes

EAM Solar ASA: Ankedomstolen utsetter beslutning til 13. juni

EAM Solar ASA: Milan appeal court postpones decision to 13 June

Ikke overraskende i det hele tatt for min del. Da får vi smøre oss med tålmodighet i 1 mnd til. Kommer til å gå fort.

3,5 uker er nada. Hvorfor det lempes ut på en liten utsettelse, er bare forunderlig. Tviler på de får kjøpt tilbake under 15kr om 2-3 uker.