Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Eastman Kodak (KODK)

Kodak er vel noe vi over 30 alle vet hva er.

Sakser rett fra artikkelen jeg skal linke til i bunnen:
Husker du den ikoniske filmgiganten Kodak? Selskapet som ble grunnlagt av Georg Eastman i 1888 var på 60- og 70-tallet et av verdens sterkeste merkenavn. I årtier var Kodak nærmest synonymt med film til kameraer. På det meste hadde selskapet over 60.000 ansatte og på 70-tallet hadde Kodak over 80 prosent av filmmarkedet.

Posisjonen var så sterk at selskapet gikk inn i det engelske vokabularet med begrepet «a Kodak moment» som refererer til en god fotomulighet.

Men kort fortalt hang ikke Kodak med i overgangen til den digitale tidsalderen, og i 2012 søkte selskapet om konkursbeskyttelse. Selskapet solgte etter dette mange av sine patenter for rundt 525 millioner dollar.

Men så til det interessante:
Kodak lanserer ifølge ABC en ny blokkjede-plattform KodakOne og kryptovalutaen KodakCoin i samarbeid med selskapet Wenn Digital.

Kursen opp nesten 120 prosent tirsdag

KodakOne er ifølge selskapet en plattformen for håndtering av fotorettigheter. Den vil hjelpe fotografer til å registrere nytt arbeid og arkivere eksisterende arbeid, som de deretter kan lisensiere innenfor den nye plattformen.

KodakCoin er på sin side en kryptovaluta beregnet kun for fotomarkedet, som skal hjelpe fotografer og agenter med å få større kontroll med sine fotorettigheter. KodakCoin vil i første omgang benyttes av profesjonelle fotografer som selger bilder på internett.

Ifølge Kodak er den største fordelen med den nye kryptovalutaen at fotografer umiddelbart kan motta betaling for lisensiering av arbeidet sitt, skriver ABC.

Kilde:

Jeg skal iallefall ta noen lodd da det er rimelig mange fotografer der ute som vil ha nytte av dette!

1 Like

Dette er et wiki-innlegg som alle kan redigere for å lage en oversikt over alt man bør vite om denne investeringsmuligheten. Det hjelper nye og eksisterende medlemmer raskt forstå og ta stilling til en investering. Bruk Rediger-knappen nede til høyre for å legge til noe :slight_smile: Takk!

Hva er “nytt” med dette som eksisterende tjenester som Thinkstock, Shutterstock og Fotolia ikke allerede tilbyr? Det eneste er at de skaper en egen økonomi innenforbi platformen deres, og får inn penger uten å kjøre en emisjon. ?

1 Like

Kjøp kodak askjer i stedet…

Det er de jeg kjøper :slight_smile:

1 Like

Ja forsåvidt, men de har fremdeles et tungt navn. Jeg personlig likte iallefall det jeg leste :slight_smile:

Man unngår hele den verdikjeden, mer penger til fotograf, pengene kommer Instant istedenfor at det går 2-3-4-5-6 uker /måneder.

Hvilket belegg har du for å hevde det? At fotografer ikke får instant payment via f.eks Shutterstock? Det eneste positive med dette slik jeg ser det er det @Irathi er inne på, Kodak sitter på en gullgruve i form av tokens de vil selge og får inn penger uten å vanne ut aksjekapitalen. Fotografene må fremdeles forholde seg til et sentralisert system da jeg ANTAR at Kodak vil eie denne blokkjeden. Dersom de virkelig mener det de sier bør de gjøre blokkjeden helt desentralisert.

1 Like

Det er ganske logisk at man ikke får Instant payment. Jeg tipper at de enten gjør payments 1 gang i måneden. Eller når de skylder deg xxx antall kroner/usd/osv for å spare penger.

Har vært med på det der, og man får ikke betalt med en gang. Jeg fikk ihvertfall ikke det.

Litt rart at bl.a du @nocturne som er så hypp på krypto er negativ. Jeg ser litt for meg bosch / iota opplegg i dette. Samtidig er det betryggende at en “tidligere” kjempe som har åndet foto står bak. For min del handler det om å komme meg inn tidsnok så jeg kan bli med på moroa. Altså jeg kjøper jo selvfølgelig aksjen!

Jeg er ikke negativ til prosjektet som sådan, jeg bare påpeker at det ikke er noe nytt og at det bare for meg virker som nok et selskap som hiver seg på krypto-hypen. Men for all del, det er penger å tjene her som i krypto, og nok tryggere siden du eier aksjen og ikke en token som potensielt er verdiløs, så kjør på :wink:

Må jo si det er svært mange aktører hvor coins o.l ikke er brukandes til en dritt. Her blir både kjeden og coinsa satt opp for å brukes :slight_smile: Blir uansett spennende

1 Like

Tørr dere kjøpe at open i dag eller? :face_with_raised_eyebrow:

Ja jeg prøver på det. Blir en gamble / long posisjon

Ser aksjen er opp ganske mye før åpning i dag.

https://finance.yahoo.com/quote/KODK?p=KODK

Meget også, har lagt meg på 6.8 for å se. Eventuelt kan det bli et heftig gap som skal lukkes og det kan utnyttes med tanke på inngang

Er opp 86 % premarket til 12,6 så det stpørs på 6,8 gitt :slight_smile:

Hehe ja, gappet ned fra november er lukket men den kommer noe jævlig opp. Fremdeles en time til de åpner men er nok rom for en nice trade!

Kommer uansett nedover igjen nå. Legger meg på 7 og lukker browsern

@christian her bør du komme deg inn for skyen er long gone haha :smiley:

Har ikke tenkt å røre krypto :slight_smile:

2 Likes