Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Eidesvik Offshore (EIOF)

Hei - finner ingen diskusjon om Eidesvik Offshore her, så prøver meg på å opprette en.

1 Like

Kan du liste opp 3 gode grunner for å kjøpe aksjen og 3 gode grunner for å ikke kjøpe den?

1 Like

Hei og velkommen. @tverilytt
Har du noen gode argumenter for og mot?

Selv ser jeg jo mulighetene for at eksisterende aksjonærer foretar skatteplanlegging med nyttårsrakett til følge, men skal se nærmere på selskapet så jeg vet hva dette er for noe. Så langt har jeg en brikke på at EIOF kan være et valuecase. Motforestilling ved første øyekast, bra mengde med gjeld

Takk for svar @theb og @Sjakk!

For min del tenker jeg at det viktigste i denne sammenheng er å vurdere om man har tro på bedring i offshore-markedet. Jeg tror på det, og da synes jeg EIOF er en bra kandidat.

Største risiko etter min mening, utover hvorvidt markedet faktisk bedrer seg vesentlig, er gjeldssituasjonen. Det forfaller mye gjeld i utgangen av 2022, og selv med godt marked de kommende 2 årene, kan det allikevel kreve refinansiering. Men med forhåpentligvis bedre tider, og inntjening, tenker jeg at det burde være mulig å få til en fornuftig finansiell løsning også…

1 Like

Tenkte denne fra Finansavisen Forum (takk til Davinci_me der) og Xtrainvestor denne uken kan passe som aktuell introduksjon.


Eidesvik OFFSHORE, feilpriset - posisjonert for det grønne skiftet + seismikk + olje

Ticker: EIOF
Mcap: 174 mill NOK
Anbefalt: 2,80 NOK
TP 3 mnd: 6,00 NOK
Target 2022: 15 NOK
Antall aksjer: 62.150.000 stk
Antall aksjer topp 20:53.266.500 stk
Antall aksjer topp 50:57.158.000 stk
Antall frie aksjer utenfor topp 50: ca. 4,9 millioner stk tilsvarende 13 mill NOK (under kommende ukes omsetning)

Har etter Q3-2020 monitorert Eidesvik Offshore nøye både på volum og handelsmønster, samt endringer i topp 50.
Har detektert følgende at nr 2 på listen er iferd med å selge seg helt ut. Pareto Asset Management. De solgte
torsdag seg ned og skal etter mine lister ha igjen under en million aksjer. Tror de skal helt ut.

Svært traust og lojal aksjonærbase er stikkordet, noe Infront sine lister viser minimale endringer sist 12 mnd.
Selskapet har av minimal oppmerksomhet, en traust men samtidig ærlig ledelse som har som mål og være åpen og ærlig,
og fremme likebehandling bland aksjonærer.

Agasøster er også helt ute av listene, etter og ha nettosolgt over 1 million aksjer.

Ifølge kilder er det skattemessige årsaker at både Agasøster og Pareto Asset selger seg helt ut av selskapet.
Nedsalget av ca 9 millioner aksjer av de to overnevnte har tynget kursen en del, volumet er også gått kraftig
opp etter at selskapet publiserte Q3.

Hvis mine lister er korrekt har Pareto under en million aksjer igjen i selskapet, og de selger seg nok ut ila
første dagene denne uken. Da vil vi nok få en rekyl, da nedsalget stanset. Vi vil da få den klassiske nyttårs
effekten, ved at nye investorer kommer til aksjen tidlig desember og holder den over nyttår, slik at man kan dra
skatten inn i 2022. Jeg kommer opprinnelig fra Stord og har mange bekjente på Bømlo. Stemningen i rederiet er forsiktig
optimistisk. Man tror at oppturen kommer om 6-9 mnd frem i tid, og flere av de bemidlene familiene på Bømlo og Austevoll
vurderer å snitte ned aksjepostene sine i selskapet.

Median inngang for nye aktører siste to ukene etter Q3, er 2,96. Nedslaget til Pareto har sørget for en second
chance.

Vessels

  • 10 stk PSV herunder “supply”
  • 3 stk Subsea arbeider ft. for Aker BP og DEME (NL), sistnevnte er stor aktør på vindmøller til havs i Europa.
  • 1 stk wind fartøy - modifisert Acergy Viking
  • 4 stk Seismikk Fartøy - utleid til aktører, klassisk Magseis (som ikke besitter skip selv)

Fundamentale forhold

Vi har siste ukene sett hvordan seismikksektoren har repriset seg, Eidesvik er svært godt posisjonert hvis feks
Magseis kommer til å gjøre det så bra som mange spår i H2,2021 og 2022. Allerede 2022, kan skipene til EIOF
oppnå svært kraftig ratevekst på utleie til Magseis m.fl. Da vil følgelig verdiene oppskrives kraftig.
Selskapet har spesialisert seg på OBN (Ocean bottom node) “The company own and operates several vessels which are special
equipped for seismic surveys, focusing on ocean bottom node (OBN) seismic operations”

Selskapet er også posisjonert for det grønne skiftet, i form av en svært robust historikk og trackrecord. Eidesvik
er traust og er kjent i bransjen for kvalitet. En pålitlig aktør.

Viking Neptun fikk for ca mnd siden er betydelig kontrakt og ikke minst innpass i Vindkraftindustrien
med kontrakt med det Nederlandske selskapet DEME Offshore på 84 dager + opsjon for lengre perioder. Disse bli etter all
sannsynlighet forlenget.

CEO uttalte ifbm tildelingen "“We are very pleased to see that Viking Neptun continues to be attractive in the offshore
wind industry and we are looking forward to demonstrating our capabilities to DEME, which is a new client for Eidesvik.”

Ellers så pågår det etter ryktene sondering/tilbud/anbud om tildeling av fire fartøy (nybygg) som skal gå på 12-15 års kontrakter
for EQNR. Det er snakk om dagrater på 25-35.000 pund pr dag, et nybygg anslås og koste ca. 500 mill nok. Eidesvik kan være
en av aktørene som får napp på en eller flere av disse. Det er EQNR prosjekt utenfor England. Eidesvik begynner allerede å
få seg et solid navn i vindkraftindustrien.

Vedlikeholdsetterslepet hos de store oljeselskpaene begynner å hope seg opp, allerede i februar/mars forventes det kraftig rate
endringer (lavsesong nå) for bruk av PSV i NS. Eidesvik er posisjonert i Vind, Seismikk og Subsea/vedlikehold.

2021 blir et turnaround år for Eidesvik.

Q3 - 2020, cash positiv i krevende marked.

Q3 var et forferdelig kvartal for alle som bedriver vedlikehold i NS. Alikevell klarte Eidesvik EBITDA på 59,8 millioner kroner
i Q3. Det som er verd og merke seg er at seismikk kun står for 2,8 av disse, med alle disse skipene i drift i 2022, vil revenue her
komme opp i 50 millioner i kvartalet. OBN kommer, liker man Magseis, bør man absolutt ha en post i Eidesvik.

Eidesvik har en pen margin 27% på sine Subsea operasjoner, dette tross for at ratene er presset. En som jobber i selskapet
mener dem har gjort mye rett siste årene på effektivisering og nøkternhet. Selskapet vil tjene penger som gress når ratene kryper
oppover på våren 2021.

Men det er nå, en må posisjonere seg.

Eidesvik har gjeld, det fine med gjelden til Eidesvik er at den forfaller ikke før H2-2022.

Selskapet klarte kunststykket å øke sin cashposisjon med 25,7 millioner kroner til 400.

Gunnen for at aksjekursen tynges nå, er fordi oljeselskapene har utsatt planlagt vedlikehold inneværende år grunnet covid. Kilder
tett på selskapet og som jobber i bransjen, mener det vil komme et kontraktsrush på nyåret, som sikrer jobb og gode marginer.

Oljeselskapene møter seg litt i døren, ifølge Eqnr ansatt handler det nå om å sikre seg. Men dette arbeidet starter rundt nyttår.
Det kan bli press på rater og mye og gjøre.

AKER BP var lur og startet nå, “Aker BP awarded Eidesvik a ship management agreement for the two supply vessels NS Orla and
NS Frayjain operation on the Norwegian continental shelf. The contract commenced October 1, 2020”

Konkurs/konsolidering

Deep ocean uk, enshore kabellegging og transjing, er gått konkurs. Dette var en direkte konkursent til Eidesvik.

Subjektiv mening:

Vi så alle hva som skjedde med OTS, den doblet seg over natta. Jeg kjenner OTS godt og mente også at den var feilpriset da jeg skrev
et innlegg når den var 2,75 kr. Nå er prisingen i OTS mer korrekt.

OTS er et lukket selskap, med skandalehistorie med manglende trackrecord, svak ledelse og minimal tillit i både aksje og obligasjonsmarkedet.
Det er her Eidesvik skiller seg fra OTS, Eidesvik er et svært aksjonærvennlig selskap, dem har solide eiere og har goodwill bland banker, aksjon
ærer og ikke minst obligasjonseiere. Selskapet har som mål likebehandling av alle alsjonærer og frtemstå nøktern og transparent, det får du IKKE
i OTS!

Eidesvik tjener penger i et krevende markedet, dem har svært dyktige medarbeidere og robust og erfaren ledelse, som har vært ute en vinternatt før.
Nå er Eidesvik posisjonert for oppgang i Subsea, Seismikk, Offshore vind og vedlikehold som har vært negliskjert i NS.

Jeg mener at denne aksjen har absoulutt INEGNTING å gjøre under 5 kr, eller en mcap 300 mill,
Jeg ser stor verdi i aksjen og selskapet. Man får rett og slett mye rabatt fordi selskapets aksje har vært kjedelig.

Nå får vi en skjelden kombinasjon av nedsalg fra to aktører pga skattemesiige forhold, vi får oppmerksomhet rundt selskapet, posisjonering i vind
og seismikk. Denne har gått under raderen.

Selskapet er priset til konkurs, selskapet har 400 mill i cash, går med overskudd og vil med overnevnte faktorer ha få problemer med å betjene ballonglån i
2022. Pr nå prises det ikke inn i aksjen. Jeg tror vi ser denne i 15 kr i 1. juli 2022.

Ikke overbevist?

EIOF -Eidesvik Offshore er faktisk aksjonær i Shearwater. Og de har en put-opsjon på aksjene som gjør at de kan cashe inn 30 millioner dollar. I regnskapet
ligger posten under Financial Investments med kroneverdien 284 mill. Hvis de casher den, vil de ha 685 mill kroner i cash og null avdrag i resten av 2020
og 166 mill i avdrag i hele 2021.

Kilder:

  • Eidesvik.no, Q3, årsrapport mm.
  • Infront topp 50 lister
  • Eqnr.com
4 Likes

Tja, det er interressant og verdt et lodd.
Kjøpte meg inn idag så får vi se om det kan bli litt fart i denne også framover.

2 Likes

Takk :grin:
For veldig bra utdypning i selskapet.
Spennende :grin::grin::grin:

Me too :rofl::crazy_face:

Viking Queen kontrakt like om hjørnet er mitt tips…

Det hadde vært fint med en kontraksmelding. Fin timing hvis det kommer noe i januar. Håper på det og at det sammenfaller med at noen skal inn igjen etter å ha solgt før årsskiftet…

Eidesvik Offshore : Exercise of PUT-option for shares in Shearwater GeoServices Holding AS | MarketScreener](https://www.marketscreener.com/quote/stock/EIDESVIK-OFFSHORE-ASA-1413133/news/Eidesvik-Offshore-Exercise-of-PUT-option-for-shares-in-Shearwater-GeoServices-Holding-AS-32170923/

Eidesvik casher inn 355 millioner kroner! Dette var strålende nyheter i det jeg var begynt å tvile :slight_smile: Det er jo det dobbelt av hva selskapet er verdsatt til! De sitter på store verdier, og er kraftig underpriset.

5 Likes

Kjekt å være inne i denne allerede :smiley:

Blir spennende å se hvor høyt den går de neste dagene…

1 Like

Ja dette blir spennende.
Drar inn 350 mill i cash og selskapet er verdsatt til 200 :shushing_face:
Blir spennande med alt arbeid som blei satt på hold i fjord når dette skal opp å gå igjen.
Rekner med at dette kommer til å balle på seg og vi får eit travelt år i 2022
:money_mouth_face:

Doblet antall aksjer i dag for min del i alle fall, rakk å få kjøpt før det tok av :slight_smile:

1 Like

:money_mouth_face:
Angre på at eg ikkje lasta opp meir i dagtidlig. Har feeling at den fortsetter i mårra, men er fornøyd med det eg har.

Kremt kremt. Var ikkje heilt fornøyd med volumet mitt så solgte mine bergen bio og kjøpte meir på 3,72

Gleder meg til i mårra :crossed_fingers:t3:

1 Like

Tok litt gevinst på slutten av dagen, men sitter også long. Kjekt å treffe så godt på en daytrade :grin:

Må innrømme jeg ble litt overrasket over såpass stor oppgang på denne meldingen.
Men aksjekursen har jo stått rimelig på stedet hvil i hele fjor høst, så det skulle kanskje ikke så mye til.

Ser gjerne at de klarer å hanke inn nye kontrakter også framover!

2 Likes

:money_mouth_face: :star_struck: :partying_face: :sunglasses:

1 Like

Fin dag i dag også, oppunder 5 kroner. Min beste handel i 2021!

1 Like

Vil takka deg igjen for ein bra oppsumering du hadde posta her ei stund tilbake :smiley:
Har rota litt rudt på nettet og må sei eg liker Jan Fredrik Meling.
Så eg har troen på sette selskapet. :money_mouth_face:

Blir spennende. TA ser den veldig sterk ut.