Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elkem ASA (ELK)

Third quarter 2022: Strong results, despite weaker market conditions

1 Like

Elkem ASA - Mandatory notification of trade - primary insider

Elkem ASA - Exercise of share options under share incentive programme

“Edd” skriver:
NIBD / EBITDA korrekt måltall for et syklisk selskap som Elkem?

image

2 Likes

Man kunne kjøpe Elkem for 12 kr i mars 2020, hittil i år er EPS på over 13 kr. :smiley:

1 Like

jo,kikker på estimatene fra forskjellige plasser ,-en blir litt fartsblind med den høye inflasjonen som berører flere sektorer sånn som ting er idag…

Elkem ASA - Sale of shares under share incentive programme

En ting jeg ikke liker er all selgingen insiderne driver med.

Er helt enig uten å ha noen spesiell grunn til hvorfor annet at jeg anser muligheten for kursøkning som svakere ved mange innsidesalg kontra innsidekjøp.

Hadde dette vært en PE10-15 aksje hadde jeg dumpa i takt med at insiderne solgte, men klarer liksom ikke finne salgsknappen helt med denne EPS`n.

Var vel en emi i perioden der, men det er uansett syke tall.

En del av salget er nok fordi opsjoner telles som lønn, og må dermed skattes med arbeidsgiveravgift og så sikkert 50% skatt, da jeg regner med de som skattes har høy lønn i utgangspunktet.

Alternativt måtte de brukt andre sparepenger til å betale skatten med.

2 Likes

Takk for opplysende svar :slightly_smiling_face::+1:

Elkem ASA - Mandatory notification of trade - primary insider

Ny rente

Ny rente

Elkem ASA - Exercise of share options under share incentive programme

Elkem ASA - Sale of shares under share incentive programme

Elkem achieves A- ratings from CDP on climate and forests

Elkem ASA closes final terms on first sustainability-linked loan agreement

I en episode av Nordnet’s Pengepodden for ca tre måneder siden ble Elkem løftet frem som et godt kjøp. Jeg har virkelig ikke lest meg opp på selskapet i det hele tatt, men ser at P/E ligger på 2,08. Selv om forventet inntjening neste år i følge analytikeren på nevnte episode blir lavere er i alle fall selve P/E-multippelen alene interessant nok til at jeg vurderer å lese meg litt opp på selskapet og sektoren. Men hva tenker dere andre som kjenner selskapet godt om dagens pris og selskapets utvikling de neste 5-10 årene?
EDIT: Samtidig, dette er vel et syklisk selskap, og da er det de som mener man ikke bør kjøpe når det lav P/E i og med at man da typisk er på toppen av sykelen.