Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elkem ASA (ELK)

:man_facepalming:gjør deg en gediger tjeneste…LES!!

1 Like

Elkem curtails production in Norway due to high power prices

Elkem ASA - Scope affirms Elkem’s investment grade rating

Elkem ASA - Successful placement of Schuldschein

Ser ikke hva hensikten med dette svaret var? Det må gå an å spørre om råd før man legger ned mange timer i å lese seg opp på en hel sektor.

Synes det var et godt spørsmål angående prisingen og sykliske selskaper. Har holdt meg unna Elkem selv av samme grunn, men vet ikke om det er rett tankegang :slight_smile:

Edit: Olje har også historisk lav P/E nå. Det er en sektor jeg kjenner og tror skal prises mer rettferdig. Mulig overførbart til Elkem også?

1 Like

Alt er relevant,så det å si som investor at en ikke “gidder” å lese,blir det samme som at man ikke er noe interessert i å skape verdier for seg selv,…jeg hadde akkurat samme innstilling selv,og tapte så det sang…etter snart 10 år som “proffesjonell”,så har effekten av å lese vært enorm,sånn i millionklassen enorm😉

Det man gjør,som en investor,er at man forvalter ikke bare penger,men også informasjon,-din strategi opptar fullstendig på hvordan du oppfatter markedet!

Så ja,ta for deg alle sektorer,les allt du kommer over av informasjon,ta notater i ei bok…sil ut det du ønsker,og hva du bør holde deg langt vekk ifra og erkjenn din matematiske forståelse og business forståelse,mao vær ydmyk.

Har du det “travelt” i å følge opp dette,sett gjerne opp en “educational sunday”,der du hver søndag(eller en dag det passer) tar frem noe du er ny på,regnskap hos selskaper f.eks. og annen fordypning ved å bruke google,youtube,les gjerne “Illustrert Vitenskap” etc…bli en nerd🤓

Det spørsmålet du kommer med,om det er “syklisk korrekt” å handle…er det egentlig ingen som vet 100% …desverre🤷‍♂️

2 Likes

Grei video å se. Ligger også en annen som er 6 mnd ferskere. Søk: «nordnet elkem» på youtube

Ja, da er vi enige :blush: Det må legges ned mye tid både før man foretar et aksjekjøp, og mens man holder. Anser forum som en av kildene til informasjon, så lenge man kvalitetssikrer innholdet. Men man må definitivt bruke flere kilder og aldri basere kjøp utelukkende på forum.

Du kommer med noen gode råd her. Det er alltid mer å lære. For min del, har teknisk analyse vært på listen lenge. Spørs om jeg ikke må få lagt inn en «educational Sunday».

Elkem tror jeg ikke det blir i denne omgang, men den blir værende på lista mi over aktuelle aksjer.

1 Like

Ser at Elkem har mye tailwind som kan indikere en god inntjening i nær fremtid. Noen punkter jeg har notert meg:

• De er en delvis global aktør både på produksjon og salg, som gjør en mindre sensitiv for regionale problemer
  • Vet å ha kinesiske eierne skulle man tro Elkem har lettere for å bane vei i Kina
  • De har tilgang på billigere kraft enn mange konkurrenter
  • Det virker som om de har har fått godt fotfeste i elbil-produksjon, f.eks. med bruk av silikoner som isolasjonsmateriale rundt batterier. Jeg er dog usikker på hvorvidt elbil-markedet vil vokse fremover dersom vi går inn i et tiår med nullvekst i økonomien. Samtidig sier Elkem selv at de tjener bra til tross for redusert elbil-salg under korona’en, men jeg kan ikke nok om dette til å se hva og hvor lenge dette vil gjelde.
  • Visstnok er Elkem Bremanger verdens beste produsent av spesialisert silisium til polysilisum, som er de facto bransjestandard for bruk i elektronikk. Antar vi at dette riktig har de et konkurransefortrinn også der.
  • De er helt- eller deleier i ulike logistikkselskaper, som gjør at de er mindre utsatt for frakt-problemer pga neste pandemi eller hva enn vi treffer på i fremtiden
  • De har relativt lite gjeld
  • Construction og automotive utgjør over 50% av samlet omsetning. Igjen, går vi inn i et tiår med lav økonomisk vekst vil mye av inntektsgrunnlaget til Elkem reduseres, da det blir mindre aktivitet på å sette opp nye bygninger, samt mindre pågang til kjøp av kjøretøy.

Når det kommer til nye investeringer som f.eks Vianode, R&D i Frankrike eller biokarbon i Canada er det jo usikkert hvordan det vil gå, så jeg må ha i bakhodet at dette ikke nødvendigvis går bra og bør dermed ikke prise inn mulig fortjeneste her. Kanskje det hele ender med tap for hva jeg vet, så skal man være konservativ bør man heller trekke dette ned.

Det er mer som kunne blitt nevnt, men jeg sliter med å se for meg hvordan inntjening til selskapet vil være de neste 5-10 årene. Hvor stor moat har de? Hvordan vil markedet se ut mot slutten av den tidshorisonten? Jeg har fortsatt mye igjen å sette meg inn i før jeg forstår nok til å gjøre meg opp en mening, men tar gjerne i mot input på konkrete kilder jeg bør ta en titt på.

7 Likes

Jeg skal naturligvis ikke uttale meg om hva du ønsker å formidle her, men jeg kan kommentere på at det ikke oppleves innafor at et - etter min mening - høflig innlegg fra min side gjør at tråden plutselig dras ut i en retning av typen “les alt eller så er du lat og dum”. Jeg tar poenget med å investere i egen kompetanse, men på veien dit bør det være lov å stille spørsmål andre kanskje opplever som nybegynnerspørsmål. Jeg setter pris på heller å motta tips og vink til konkrete ting å sette meg inn i.

4 Likes

Dere vil takke meg senere for å gi et lite spark i riktig retning😉

Jeg har til nå krysset på alle punkter av nybegynnerfeil en kan ta,og vil mest sannsynlig ta noen par feil ut mot fremtiden alikevel,men poenget er å gjøre mindre feil,og ha mer rett…:sweat_smile:vi investorer jobber ut ifra odds :relieved: og ikke fakta…ja,vi har faktiske forhold,men ingenting er 100 sikkert.

Ble ikke mye skriv om Elkem her :sweat_smile::+1:sorry,skal holde ro nå,så får dere ta min lille erfaring videre når dere skal utforske de andre sektorene vi har å putte pengene i :relaxed:

(Siste ord) hvis dere lurer på om solkraft er “hot” igjen,så finnes det en indikator som her f.eks. :

2 Likes

Nå er jeg selv en investor i Elkem, men på generelt grunnlag er kommentarer om å «lese seg opp» et :triangular_flag_on_post: for meg fordi det er en indikasjon på at caset er for kompleks til å forklare enkelt.

3 Likes

Noen spesielle nybegynner feiler du tenker på?

Ser interessant ut for denne. Lang konsolidering i høyden på ukentlig og månedtlig basis. Bruddforsøkene ned er blitt kjøpt opp. Ser ut til at denne kan prøve seg oppover og muligens mot ATH.

1 Like

Gigantiske industriselskaper som er tett knyttet til makro, men som også sitter i en svært spesiell energiposisjon… Ikke et rødt flagg, bare er hint

2 Likes

Høres ikke spesielt positivt ut dette.

1 Like

Når jeg leser meg opp på Elkem isolert sett høres ting vel og bra ut det neste året eller to, men å gjøre meg opp en mening om hvilken posisjon Elkem har i markedet om 5-10 år er en god del mer komplekst. For eksempel nevnes Dow Inc som en konkurrent, men det er for meg ikke rett frem å kartlegge hva som differensierer Dow og Elkem, og dermed forstå hvorfor Elkem heller enn Dow skulle vinne frem i markedet. På den andre siden kan man gamble på at Elkem vokser proporsjonalt med veksten i sektoren, men jeg har p.t. ingen grunnlag for å mene det.

Jeg kunne selvfølgelig kjøpt Elkem nå og ventet på utbytte i mai og solgt etter det, men da gambler jeg på at prisen holder seg på det nivået det ligger på nå, og hvem vet hva prisen vil ligge på om et halvt år.

Et punkt: ikke lese,bare se “teknisk analyse” på den “streken”(aksjekursen) :sweat_smile:

(Greit å nevne)
Det er mye galt som kan oppstå når man ikke tar for seg 2-3 år bak i tiden i et selskap ved å lese årsrapporter og kvartalstall,og sette seg godt i forretningsmodellen og ikke minst skjekk ut hvordan denne energiinflasjonen har påvirket Elkem f.eks. …det er mye lesing,men vil være verdt det.

Selv så investerer jeg i godt etablerte utbytteselskaper på Oslo børs,da jeg bruker ASK-Konto,-prøvde med utenlandsk selskap(BASF),men lærte meg at ved å eie utenlandske aksjer i ASK, utløste det “Kupongskatt” på utbyttebetalingen,så jeg holder meg til kun norske selskaper😌det er her jeg bor,og det er selskaper jeg er komfortabel og kjenner godt☺️

3 Likes

Veldig fornuftig innspill. Det er viktig å sette seg godt inn i selskapet. Jeg må få gått tilbake og lest på eldre rapporter også. Har foreløpig bare fått lest gjennom den siste årsrapporten, samt hørt noen intervjuer med CFO på Nordnet og lest enkelte andre ressurser på nett (både om Elkem og konkurrenter), og selv om CFO selv mener de har konkurransefortrinn på enkelte områder har det foreløpig ikke vært helt rett frem å få god nok innsikt i bransjen til å faktisk sjekke at disse påstandene stemmer. Jeg vil tro de fleste selskapene vil påstå at de har ulike konkurransefortrinn, selv om det ikke nødvendigvis stemmer. :smile:

1 Like

Enig med du.

Hva er kurs om 12 mnd?

Kursmål 36 og ser for seg utbytte på 7,60 kr til våren. :thinking:

Tar dette med en klype salt og sitter rolig.