Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

“When discussing the Seamless senor markets and developments, he is using Lenovo/Motorola as one example. One important point for PC OEM’s is to allow connectivity with Apple products and not just internally within Lenovo/Motorola”.

Dette punktet er et mysterium når Lars sier i presentasjonen at folk som har en dyr Lenovo PC også mest sannsynlig har en Apple (eller dyr telefon). Han sier i presentasjonen at Lenovo da ikke vil se seg tjent med å kun åpne for noen mobilmerker (ref. Seamless).
Men ut fra det de har presentert med å fronte Motorola så har de jo gjort det.

Lars sier også i presentasjonen at seamless til elabs kommer i år eller kanskje neste år/near future.

Made some quick calculations about PC TAM that Elabs is showing in every presentation vs. True TAM based on their likely pricing power. Feel free to judge:

6 Likes

Near future tolker jeg til i år, men hvem vet. Det vil være et mysterium dersom Lenovo presenterer seamless mellom Lenovo og Motorola uten at Elabs har et finger med i spillet.

Eller så er Lenovo sin seamless, ikke så seamless som de sier. Kansje de bruker annen sensortech som krever hardware?

1 Like

Hagbart78, hva med denne tolkningen:
Lars sier (medio mars) at seamless-kontrakten inngått i fjor vil bli launched senere i år, evt neste år.
Dette betyr vel at det IKKE kan være Lenovo-motorola. Når det indikeres mulighet for at det ikke blir lansering i år, vil det vel innebære at en evt lansering i år kommer i H2 og kanskje ikke før i Q4? Alternativt vet ELABS tilnærmet ingenting om kundens fremdrift. Så…når det vises til Lenovos interne “seamless” som et eksempel på hvordan man IKKE bør kjøre en løsning med ELABS (som jo er mye bredere), så kan det vel tolkes dit at Lenovo har holdt på en god stund med en intern løsning, og at deres neste skritt blir en videreutvikling av denne sammen med ELABS. Husk også at i annonseringen av seamless-avtalen ble det understreket at det ikke var hele plattformen men utvalgte deler av denne. Det kan innebære at Lenovo er kunden, bruker sin egen interne plattform, og legger til elementer fra ELABS for å kunne åpne mot eksterne produkter (herunder Apple).

1 Like

Følger deg på denne.
Jeg blir ikke klok på hva jeg skal tro. En ting jeg har lært innen tech er at ting kan ta laaang tid. Noe det også gjør her. Dersom vi nå er inne i en AI supersyklus innen PC bør vi høre mye fra Elabs fremover…

Jeg tror vi må høre på hva som blir sagt. Dersom forventet launch er “senere i år eller neste år” er det svært lite sannsynlig at det betyr 16. April :slight_smile:

Dette er svært og det er ingen grunn til å bli skuffet om det ikke skjer noe i H1 når Elabs selv har sagt (mer eller mindre) at det ikke skjer noe i H1. Så slipper vi den skuffelsen på kursen også kanskje om forventningene våre er realistiske :slight_smile:

Hørte på igjen det Lars sa. Han sa faktisk “Maybe this year maybe somewhat later”.
Mot slutten sier han “will be launched in the market in the not so distant future”
Så det kan bety senest lansering innen 1. kvartal 2025.

Laila sa i Q3 at de har klart å ta samme pris for seamless use casen de har signert lisenskontrakt på som de har tatt for HPD. Det lover godt mtp at de er bare med på å muliggjøre deler av seamless-opplevelsen til denne OEM-en (Lenovo), ref det Barca skriver om at avtalen gjelder kun deler av seamless-produktet deres. Tenk etter hvert som OEM-ene ønsker å kjøpe flere av use casene til produktet deres AI Virtual Seamless Sensor.

”This enables users to effortlessly switch tasks and maintain an uninterrupted workflow on their existing devices rather than purchasing devices of the same operating system to meet their specific needs.“

”Smart Connect will introduce new experiences and possibilities for users and will be available on any Lenovo PC running on Windows 10 or later through the Microsoft store, and on select Lenovo tablets and Motorola devices through the Google Play Store. Device compatibility and requirements to be provided at the time of launch. This feature will be available in the coming months, stay tuned for more!“

Elabs er jo tilstede på 25 Lenovo-modeller med HPD. Alle enheter som har Elabs-features kan få de andre funksjonene påskrudd, hvis man ønsker det. Maybe this year, maybe somewhat later. In the not so distant future.

2 Likes

Mine tanker her er at Launch for Lenovos Smart Connect MÅ være uten ELABS-innhold siden det må være åpenbart at den lanseres snarlig, og Lars holder døren åpen for at Seamless-komponent-dealen kanskje ikke lanseres før etter årsskiftet. Gitt konservatismen og lange ledetider blant PC-OEMs er jeg ganske trygg på at Lenovo vil lansere en oppgradert versjon av Smart Connect i neste runde, som er en fusjon med deler av Seamless.

Jeg er enig at det er trygt å anta at smart connect er uten Elabs, men jeg er uenig at det MÅ lanseres uten.

Den nye motorola edge 50 ultra som ble lansert i går bruker UWB (ultra wide band) for en del funksjon elabs seamless kan gjøre. UWB er det Apple bruker også. Er det negativt for elabs, eller kan det forstatt være at elabs er en del av dette systemet? Spør de som kan det tekniske. Motorola's Official Global Blog | Motorola announces a new generation of edge family with an outstanding design and its most impressive camera, powered by moto AI

Seamless til Elabs muligjør overføring av informasjon uavhengig av operativsystem eller merke. Jeg tenker det er styrken til Elabs sin Seamless. Hvordan de får det til rent praktisk er jeg ikke sikker på. Men brukes UWB til andre ting enn overføring og således viktig komponent? I så tilfelle kan det vel godt være at Elabs bruler UWB, men softwaren muligjør overføring at alt og alle.

Er litt usikker, men det kan være en mulighet.

Sa de ikke også at UWB er en fysisk sensor bare dyrere telefoner som regel har?

At UWB krever fysiske sensorer for å funke og at Elabs ikke trenger det for sin funksjon

@timontti fikk denne infoen av cfo. Limer inn noe av det han skrev:

Description by Elabs representative:

ELABS can recreate many of the features that an UWB sensor provides; however
UWB is always a physical sensor. Thus ELABS allows for eliminating the need for
UWB sensors.
To create a seamless experience, you may use a UWB sensor and its technologies;
however, in the smartphone space, only high-end phones usually have this sensor
(e.g., Apple, Samsung).
Since ELABS software is platform-agnostic and doesn’t rely on such single-purpose
sensors, its possible to create unique user experiences across a wide range of
devices, thus offering a truly seamless experience.

3 Likes

Snart kommer de nye fra Lenovo med Snapdragon, deriblant t14s som Elabs er inne i med Intel og AMD:

1 Like

https://x.com/ulf_huse/status/1781300060493431176

1 Like

Makan til nyhetstørke i april :stuck_out_tongue_closed_eyes: Jada, en liten Xiaomi-nyhet i forrige uke, men intet nytt utover det.

Skjer a?

Spent på Q1 tallene. Kan muligens måtte vente til Q2 for å se noe økning.

YoY burde vise vekst :sweat_smile::crossed_fingers:t4:

1 Like

Den kan vise vekst, men markedet vil se tallene opp mot målsetningen om “solid revenue growth” for 2024 og target på 500 MNOK i 2025. Derfor kan selskapet bli straffet om markedet ikke ser at dette er realistisk.

Sure.
Mitt poeng var at de har lette comps når q1 i fjor viste 4mnok i revenue…