Det er vel ikke noen som tror på snakket om 500M i 2025 lengre?
Hvis de skall komme opp i det så må de inn i alle verldens laptops, surfplattor og andre mobile enheter. Det kommer ikke at skje.
Før egen del har jag blivit alt mer overtyget om at Elabs er ett luftlott. Mye snakk og veldig lite verkstad.
I would expect to see a three-digit growth for Q1.
From Q4 /2023 report with 9.6m NOK revenues:
In Q4 2023, a significant portion of the revenue originated from contracts with
fixed minimum license fees. However, there was an increased contribution
from license fees on shipped units, a trend that is expected to continue in
future periods.
Now I think its safe to assume this as good ground level for Q1 also since:
- number of launched products has kept rising steadily (smart phones and laptops)
- We are seeing end-user demand increase to pre-pandemic levels on the PC markets
- the annual “Q4 slump sum” from Xiaomi has converted into license fees per shipped unit
If we assume that significant number of Lenovo laptops were launched in spring of 2023, and shipping from late 2023… then we should start to see more laptop revenues to materialize from Q1-Q2 onwards. Unless there is still a significant excess in storages vs. demand.
When looking at Q1/2023 which had 4.0m NOK of revenues… well I would assume easily 150-200% of growth for Q1/2024.
Dette stemmer ikke da. Lenovo har litt over 1/4 av markedet. I tillegg har mange av disse kinesiske mobilleverandørene en betydelig del av markedet og mange av de har for inneværende halvår doblet og vel så det salget. Flere av disse har Elabs avtale med.
Jeg strever med å tro at Elabs er et luftslott, men alle dere skeptikere har hatt 100% rett mtp. inntektene. Elabs bommet kolossalt for 2023. Makro eller ei, tallene var ikke bra og usunt unna målet. Det elabs har vist på inntektsiden hittil målt mot målene har vært sterkt urovekkende. Jeg skjønner din skepsis. Og bare det å vise til 8 mill for q1 er heller ikke noe å gjøre hurradansen for, men elabs pleier å ha enkeltkvartal som drar lasset. Pleide å være q4, nå har det vært q3.
Det er ikke mange nok som har troen på 500 mill eller til og med 250 mill for 2024. Da hadde kursen vært minst 2-3 ganger så høy. Trist, men sant.
Men jeg har blitt noe mer trygget av seamless som kom inn på tampen av året ifjor.
Jeg stoler på prosessen inntil videre.
Skjønner ikke fokuset på 500m målet her inne. Hadde markedet trodd på det hadde kurset stått tre ganger høyere
Det er ikke et fokus, bare jeg som nevnte det. Ser ikke at så mange andre snakker om det.
@BankruptBeforeLunch Luftslott? Kom igjen a
- Verdens største PC-OEM ruller ut produkter med Elabs-tech
- 3 av Top-5 Smartphone OEMs pusher også ut, i tillegg til de fleste andre Top-10.
Så er det noen kontrakter og vyer utover det som man kan synse og styre med.
Men vær snill; ikke kall det et luftslott. De ER i produkter der ute. Ikke bare snakker om at de kanskje kommer i de.
Jeg tenker at bankruptbeforelunch’s innlegg må sees i sammenheng med hvordan Laila har formulert guiding og tingenes tilstand underveis,enkelte ganger alt for positivt.
Vi husker vel panicking uttalelse,Dnb podcast i høst også selvsagt 500 mill i 23(nå 25).
Jeg vil si det er svakt i året 2023 at utgifter øker mer enn inntekter.
Det går veldig tregt innen laptop.
Jeg opplever det å utsette målet med to år som ganske edruelig og lite cocky. Mer som at “her har vi bommet på makro og ting vi ikke rår over. Det tar lenger tid.”. Det har også gjenspeilet seg i kursnedgang.
Så tror jeg på Laila når hun sier at det bare er snakk om TID før suksessen viser seg – enn at om de KANSKJE får suksess.
Seriøst steve1? Du kan ikke si det er akseptabelt å holde på guidingen så lenge som ble gjort? De visste åpenbart at guidingen var urealistisk i q3, men stod hardnakket på den under Q&A. Det som gjorde alt verre var at Laila solgte en haug med aksjer før de endret guidingen…
Med det sagt så tror jeg også på suksess her etter hvert.
Har ikke sagt et ord om hverken hva de snakket om/opprettholdt ELLER at jeg likte Lailas salg.
Sier bare at å utsette i TO år ikke akkurat er veldig ambisiøst.
DNB-Iversen bull på Elabs i Finansavisen i dag:
Kan gjøre seksgangeren
En annen nordisk favoritt, Elabs, leverer programvareløsninger som øker sikkerheten og batterilevetiden for bærbare PCer.
– Verdens største produsent, Lenovo, installerer Elabs på stadig flere modeller, og kanskje kommer HP og Dell, sier forvalteren.
– Windows 11 og økt AI-funksjonalitet innebærer at markedet for bærbare PCer er i starten av en ny salgssyklus.
Her ser Iversen muligheter for en kursoppgang fra 15 til 50-100 kroner, gitt at Elabs når målet om en omsetning på minst en halv milliard kroner i 2025.
den samme logikken har jo mange av oss applisert her - enkelt å komme frem til den prisingen - det jeg gjerne skulle hatt mer om, er den “morsomme” forutsetningen som publiseres. 500 i 25.
Også kjent som Lailas “løpende villsvin”. Ikke helt enkelt å treffe… Utover det målet, for å se en 100+ prising må 500 i 25 følges opp av svært sannsynlige 1000 i 27. Og videre vekst deretter.
Hvor mange PC-er må selges med Elabs tech for å må det målet? Telefoner monner jo ikke veldig?
Denne type kursmål om Elabs har vært publisert i FN 2-3 ggr hvert år. Sist var det 10-gangen, nå “bare” 6-gangen. Det får som regel fart på prisen…til den siger ned igjen. Håper det kommer en bra nyhet i morgen.
Elabs selv har sagt svært bredt ut hos en laptop oem (som sikkert betyr de fleste Lenovo laptoper) eller litt hos flere laptop oems.
Vi vet dessverre ikke prisene her, så det er vanskelig å være eksakt. Jeg vil tro mellom 50 og 100 mill enheter i løpet av 12 mndr for å oppnå 500mNOK på samme tid… avhengig av hvor mange produkter ELABS har i hver enkelt PC. Helt grovt. Er blitt enklere nå med en svak krone siden produktene (tjenestene, er vel riktigere siden det er SW) stort sett prises i USD.
Liten melding med launch i 5 Dell/HP modeller i morgen så vi kan dra nytte av dette momentumet
Veldig rar denne psykologien i aksjemarkedet.
I oppslaget til FA kom det vel strengt tatt ikke frem noe vi ikke “visste” fra før.
Så en miniartikkel om potensialet, så skyter det fart
Kan vare børsmelding på gang. Den har sprettet opp før straks føre slike meldinger.
Det er forsåvidt fint om det kommer en melding i morgen, men det betyr jo ganske sikkert at det er lekkasjer i selskapet… noe som er mindre heldig.