Synes dette var litt over forventet. Ser ut som de skal klare å gå i ca null med dagens kunder. Når seamless og nye pc-kunder begynner å shippe kan dette bli riktig så bra.
Den største utfordringen med aksjen er at det ikke går å modellere på den. Hvis det var vanskelig før q1 er det vel nesten helt umulig nå. Denne usikkerheten drar aksjen ned. Når det er sagt vil seamless forhåpentligvis komme snart. Det vil helt klart gi en positiv reaksjon oppover. Har et håp om at denne annonseringen kommer i løpet av q2.
“Juling” skyldes mismatch i forventninger hos en god del investorer og hva som ble presentert av veien fremover. Penger har en tidsverdi, noen penger er også kortere enn andre. Da blir det porteføljejusteringer.
Personlig ble jeg litt bekymret over å se hvordan Laila stammet seg gjennom store deler av presentasjonen. En sak er å stamme i svar, en annen sak å stamme seg gjennom forberedt materiale. Indikerer usikkerhet. Det er vel ganske klart at hun også er skuffet over at det er en kamp for å få på plass kontrakter hele tiden, og at til tross for Windows 11 og AI-fokus så går det tregt, og man vinner tydeligvis ikke så mye som forventet tidligere. Derfor blir det også lavere inntjening fra Lenovo (for et par år siden fremsto det som om man ganske raskt skulle ha bred dekning hos Lenovo, i min verden implisitt over 50%. 61 PC’er over flere år viser at det er langt dit. Inntekt per enhet kan jo også vise seg å være lavere enn de USD 0.5-1 som har vært base for flertallet av tidligere spekulasjoner (for proximity). Hva gjelder mobil, så er det vel klart at inntektene på ca NOK 1 per enhet i tidlige år nå kanskje er nærmere 10-20 øre? @timontti’s tabell ovenfor fra ELABS reviderte markedsmatrise (endelig revidert, har vært misvisende i all evighet), viser til et marked for LAPTOPS på USD 100-300 mill basert på 460 mill enheter årlig (globalt totalt marked). Vi må vel anta at de USD 100-300 mill er basert på mer enn 1 applikasjon per kunde-PC i snitt. 100-300 er en funksjon av forutsetninger knyttet til markedsandel (antall PC’er med ELABS inside) og pris. Hvis markedet totalt er kun 100 mill USD så vil jeg si det er negativt. Det betyr antagelig moderat gjennomslag, lav markedsandel. Hvis vi på den høye siden lager et eksempel med 50% gjennomslag hos 4 av 6 OEM’er - = 50% av ca 2/3+ av marked på 460mill enheter får vi ca 150 mill enheter og USD2 per enhet. Et lav-ende-eksempel: Ved 1/4 gjennomslag hos de 4 har vi 75 mill enheter og USD 1.33 per enhet. (Har man lagt til grunn at 100-300 er basis en langt større dekning (100% = total addressable market), er man på hhv USD 0.22 - 0.65 per PC). Det kan virke som om Seamless er i ferd med å bli redningsplanken her, da proximity vel er en forutsetning for å kjøre denne? Og man får mersalg per enhet i tillegg til at det blir Seamless som vil drive salget. Vi ser jo fra mobil at det ikke er implisitt at “alle vil ha” selv om prisene er lave. Samsung for eksempel…selv på kanskje 10 øre vs 1 krone for HW. Gitt at Seamless er blitt en ny forutsetning for å nå 500-målet, er det forståelig at dette tar lengre tid. Jeg føler at pratet om fortsatt uforutsigbare PC-volumer gjør at aktørene holder seg på sidelinjen…det strider litt mot det rushet som er på vei hva gjelder AI og Windows11. I mobil valgte man å gå helt vekk fra minimum-volum med upfront og tilbød også en totalt variabel løsning. Dette ligger inne som 1 av 3 løsninger (generelt) igjen, i dagens presentasjon. Det blir da litt merkelig å høre at man ikke klarer å inngå en rekke avtaler ennå pga dårlig visibilitet…gjør dem på variabel basis, da — med høyere enhetskost. Er det da slik at denne løsningen ville kunne true kapitalbasen da man trenger penger up-front for å unngå emisjon? Det ligger endel tåke over argumentasjonen i dagens presentasjon, som gjør at jeg totalt sett er skuffet. Penger har tidsverdi. Det er forsåvidt bra at man fikk kastet vekk 500 i 25 nå, og ikke i oktober 24 eller februar 25. Men det blir håpløst når Lars, flåkjeftet som alltid, sier at målet kan nås innen 1 år (dvs sommeren 25) eller to år…og etter en liten pause og et blikk fra Laila legger han til “eller innen 3 år”. Det var intet snakk eller svar på spm mht launch Seamless. Dette spørsmålet sendte jeg inn, og det ble oversett bevisst. Hvis man hadde vært på vei til launch i 2024 eller tidlig 2025 jf Lars ved forrige korsvei, burde dette vært gjentatt i dag for å gi litt forutsigbarhet for det viktigste som har skjedd for å styrke kredibiliteten i investeringscaset ELABS de siste årene. Videre registrerer jeg at tallene for Q1 i praksis ikke inneholder noe variabel-fakturering for PC, kun betalinger for faste minimumsvolum. Da minimumsvolum ift ventet salg over produktets levetid antagelig kan variere en god del fra maskin til maskin, er det vanskelig å legge erfaringene til den første til grunn 100%. Dog ser vi at det gikk nesten ett år fra launch til variabel-inntektene slo inn. SB1 har vært ganske dyktige til å gjøre anslag for inntekter uavhengig av løfter og visjoner fra ELABS. Når man 170 mill i år bør vi få positiv kontantstrøm, godt etablert i H2. Det vil ta vekk noe av den emisjonsfrykten som vil ligge der inntil man har nådd visse milepæler, og som gjør at endel investorer med krav om etablert positiv CF holder seg unna. Tallene i dag var “ok”, men gjentatte utsagn om hvor vanskelig det er å vite hvordan kundene agerer og når man vil inngå sentrale kontrakter, til tross for en generell friskmelding av PC-markedet, var nok den store negative, særlig hva gjelder alt som IKKE ble sagt vedrørende fremdrift ift neste OEM og ift Seamless-avtalen. Usikkerheten hva gjelder fremdrift ble således økt. De som sitter på gjerdet vil nok i stor grad sitte der noe lengre, fordi penger har en tidsverdi, og fordi fugler på taket har en risiko. Og de som hadde håpet på noen betryggende annonseringer vedrørende gjeldende store avtaler /gjennombrudd, ble også skuffet og kaster noen av kortene / tar ned risikoen /frigjør kapital for alternative investeringer. Det er ikke det samme å få 100% avkastning over 3 år som over 6 år…avkastningen faller da fra 26% p.a. til 12% p.a.
Interessante synspunkter som vanlig her fra deg.
Må si jeg bet meg merke i noen av de tingene du nevner her. OEMene kom stormende på banen siste kvartal i fjor om AI PC og at dette var det store. Her er jo HPD og seamless for meg et soleklart must. Det må da bety at OEMene prioriterer andre AI-kapabiliteter for det er et faktum voldsomt mange PC-er fremover vil være AI-baserte. La også merke til at CEO virket mer nervøs denne gangen.
En annen ting som CEO nevnte var at det var utfordrende å være en liten bedrift i møte med de store. Jeg har ikke hørt henne ordlegge seg slik før.
“En annen ting som CEO nevnte var at det var utfordrende å være en liten bedrift i møte med de store. Jeg har ikke hørt henne ordlegge seg slik før.”
Dette heter vel “realitetsjustering”, CEO har nok vært litt høy både på seg selv og løsningene til ELABS og har ikke vært tilstrekkelig lyttende ift ELABS’s viktighet sett fra kundenes side. Synd det har tatt så lang tid, fordi det har medført dels villedning av endel investorer som har hatt for stor tillit til henne gitt hennes bakgrunn og erfaring.
Men hyggelig at Lenovo bruker navnet til Elliptic Labs når de reklamere for de nye PC-ene:
https://twitter.com/thinkstations/status/1792948519180853631?t=-uIbo9hfHbi8y9wS6gQSug&s=19
Interessant med “streamlines workflows”, kan det gjelde seamless?
“Harnessing EllipticLabs’ AI capabilities, this optimizes performance and streamlines workflows.”
Kanskje de hinter om at det kommer på sikt på de pc-ene
Klarer ikke se at HPD i seg selv gjør det mer streamlined …? Lukter at det er noe mer.
Mener vi har vært innom dette temaet tidligere. Flere av PC-produsentene selger arbeidseffektivisering i stadig større grad, streamlining workflows er en generalisering som dekker alt mulig. Det kan inneholde automatisk autentisering (kamera), løsninger som diverse typer proximity sensorer tilbyr (Elabs og andres HWløsninger), “seamless” som de fleste etterhvert tilbyr i en eller annen form (hittil uten Elabs) etc. Det er fristende, som Elabs-aksjonær, å “se” Elabs inne i hva som helst. Streamlining inkluderer også slikt som diverse AI-funksjoner som hjelper en bruker til å være mer effektiv i hverdagen, både ifm HW- og SW-bruk (dvs hvordan aksessere programmer og løsninger mer effektivt etc som har null med Elabs å gjøre).
Proximity sensoren skal gi både bedre sikkerhet men også spare tid. Så tror dette er konkret linket til den løsningen som er i bruk hos Lenovo nå.
Dette forklarer selskapet ikke bare med at kunder er mindre villige til up front commitments pga dårlig visibilitet, men også at OEMs er mer konservative ift investeringer i nye innovasjoner samt utsettelse av nye launches. Står i rapporten.
PC-markedet er ikke friskmeldt, tvert i mot er PC-markedet i realiteten på bunn per dags dato. Forskjellen er bare at fallet har stoppet opp, og man har så vidt begynt å se forsiktig vekst igjen, samt at det spås ytterligere vekst fremover
Jeg er egentlig relativt fornøyd med progresjonen i selskapet og er overrasket over børsbevegelsene. Jeg synes usikkerhetsmomentene er færre nå enn tidligere. Vi har en del håndfaste ting å forholde oss til, slik som antall modeller som er i levering og antall modeller som er kontraktfestet, men ikke i levering. I tillegg har vi en solid inntekt i Q1 sammenlignet med tidligere år. Ellers har vi de aspektene som knytter seg til om man tror på ledelsen sine betraktninger om tingenes tilstand og om hva som ligger i loopen for fremtiden. Det har nok mindre oversikt enn de skulle ønske, men bedre oversikt enn hva de kan si til oss. Her kan man gjerne analysere kroppsspråk og fremtoning, men det er kanskje ikke noe å ta sine investeringsbeslutninger på?
Jeg må si meg enig @Staylong. Det er nok litt overananlysering av kroppspråk. For meg fremstår de egentlig som de alltid har gjort og tenker kanskje at dette skyldes at de er veldig ukomfortable med manøvrering av hva dem kan si og ikke si.
Tallene er fine og de lettet bittelitt vedr. seamless og at de skal lanseres en kampanje på dette. At noe tar lengre tid kan jeg fint leve med. Jeg synes selskapet nå viser en fin progresjon og håper momentet fortsetter videre i Q2.
Hvis du ser på Staylong´s innklipp fra Lenovo-rapporten ser du at markedet er rimelig bra. I tillegg er lagrene stort sett justert til normalen, hvilket var en hovedårsak til redusert produksjon. Salget i sluttleddet har aldri hatt en totalsvikt. IDG er også klare på at man nå er på pre-pandemi-nivåer og at det ventes solid vekst knyttet til Windows11 og AI. Endel bedrifter spesielt har holdt litt igjen i påvente av å kjøpe nye maskiner med W11 inside. Forøvrig hyggelig at du forsvarer Laila som alltid!
Jeg hadde tilgitt Laila om de hadde levert 270 mill i 2025 gitt at pilene ellers pekte riktig vei. Så jeg skulle egentlig ønske de ikke hadde justert noe. Men skjønner at det er redelig å justere
Salget er jo 30% lavere en for to år siden
Progresjonen i Q2 er på en måte viktigere. Og også de følgende kvartalene, selvsagt. Q2 bør løfte seg en god del fra Q1, i motsatt fall kan det bli mindre hyggelig stemning. Er man ikke på 50-60 mill i H1 blir det vanskelig å nå 150 mill for året, som er i underkant av de moderate forventningene fra de 2 analysehusene som følger aksjen, og vel også ift de fleste tyngre investorer som regner selv. Q1 hadde høyt aktivitetsnivå på nye avtaler, usikker på om Q2 vil overgå dette i tilstrekkelig grad, i så fall avhenger man av at det kommer betydelige variable salgsinntekter fra PC (som var ca null i Q1).