Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Kanskje de hinter om at det kommer på sikt på de pc-ene

1 Like

Klarer ikke se at HPD i seg selv gjør det mer streamlined …? Lukter at det er noe mer.

Mener vi har vært innom dette temaet tidligere. Flere av PC-produsentene selger arbeidseffektivisering i stadig større grad, streamlining workflows er en generalisering som dekker alt mulig. Det kan inneholde automatisk autentisering (kamera), løsninger som diverse typer proximity sensorer tilbyr (Elabs og andres HWløsninger), “seamless” som de fleste etterhvert tilbyr i en eller annen form (hittil uten Elabs) etc. Det er fristende, som Elabs-aksjonær, å “se” Elabs inne i hva som helst. Streamlining inkluderer også slikt som diverse AI-funksjoner som hjelper en bruker til å være mer effektiv i hverdagen, både ifm HW- og SW-bruk (dvs hvordan aksessere programmer og løsninger mer effektivt etc som har null med Elabs å gjøre).

Proximity sensoren skal gi både bedre sikkerhet men også spare tid. Så tror dette er konkret linket til den løsningen som er i bruk hos Lenovo nå.

Dette forklarer selskapet ikke bare med at kunder er mindre villige til up front commitments pga dårlig visibilitet, men også at OEMs er mer konservative ift investeringer i nye innovasjoner samt utsettelse av nye launches. Står i rapporten.

PC-markedet er ikke friskmeldt, tvert i mot er PC-markedet i realiteten på bunn per dags dato. Forskjellen er bare at fallet har stoppet opp, og man har så vidt begynt å se forsiktig vekst igjen, samt at det spås ytterligere vekst fremover

2 Likes

Fra Lenovo-rapporten i dag. Vi er vel omtrent tilbake til start pre pandemi.

3 Likes

Jeg er egentlig relativt fornøyd med progresjonen i selskapet og er overrasket over børsbevegelsene. Jeg synes usikkerhetsmomentene er færre nå enn tidligere. Vi har en del håndfaste ting å forholde oss til, slik som antall modeller som er i levering og antall modeller som er kontraktfestet, men ikke i levering. I tillegg har vi en solid inntekt i Q1 sammenlignet med tidligere år. Ellers har vi de aspektene som knytter seg til om man tror på ledelsen sine betraktninger om tingenes tilstand og om hva som ligger i loopen for fremtiden. Det har nok mindre oversikt enn de skulle ønske, men bedre oversikt enn hva de kan si til oss. Her kan man gjerne analysere kroppsspråk og fremtoning, men det er kanskje ikke noe å ta sine investeringsbeslutninger på?

5 Likes

Jeg må si meg enig @Staylong. Det er nok litt overananlysering av kroppspråk. For meg fremstår de egentlig som de alltid har gjort og tenker kanskje at dette skyldes at de er veldig ukomfortable med manøvrering av hva dem kan si og ikke si.
Tallene er fine og de lettet bittelitt vedr. seamless og at de skal lanseres en kampanje på dette. At noe tar lengre tid kan jeg fint leve med. Jeg synes selskapet nå viser en fin progresjon og håper momentet fortsetter videre i Q2.

2 Likes

Hvis du ser på Staylong´s innklipp fra Lenovo-rapporten ser du at markedet er rimelig bra. I tillegg er lagrene stort sett justert til normalen, hvilket var en hovedårsak til redusert produksjon. Salget i sluttleddet har aldri hatt en totalsvikt. IDG er også klare på at man nå er på pre-pandemi-nivåer og at det ventes solid vekst knyttet til Windows11 og AI. Endel bedrifter spesielt har holdt litt igjen i påvente av å kjøpe nye maskiner med W11 inside. Forøvrig hyggelig at du forsvarer Laila som alltid!

Jeg hadde tilgitt Laila om de hadde levert 270 mill i 2025 gitt at pilene ellers pekte riktig vei. :smiley:Så jeg skulle egentlig ønske de ikke hadde justert noe. Men skjønner at det er redelig å justere

Salget er jo 30% lavere en for to år siden :stuck_out_tongue:

Progresjonen i Q2 er på en måte viktigere. Og også de følgende kvartalene, selvsagt. Q2 bør løfte seg en god del fra Q1, i motsatt fall kan det bli mindre hyggelig stemning. Er man ikke på 50-60 mill i H1 blir det vanskelig å nå 150 mill for året, som er i underkant av de moderate forventningene fra de 2 analysehusene som følger aksjen, og vel også ift de fleste tyngre investorer som regner selv. Q1 hadde høyt aktivitetsnivå på nye avtaler, usikker på om Q2 vil overgå dette i tilstrekkelig grad, i så fall avhenger man av at det kommer betydelige variable salgsinntekter fra PC (som var ca null i Q1).

Salget for 2 år siden gikk jo i stor grad til lager…hvis man ser på salget til sluttkunder så er det en jevnere kunde. Derfor ble det så enorme utslag på produsentnivå…pga lageroppbygging som igjen skyldtes overoptimisme i grossist/detaljistleddene. Derfor ble 2023 det store lagernedbyggingsåret, mens det ikke var noen stor katastrofenedgang i salget til sluttkunder (hvor detaljistene og grossistene tømte lagre fremfor å kjøpe mer fra produsentene).

Ja… Derav på bunn nå og de ser bedring fremover.
Så forøvrig at Intel planerer 80 nye laptop modeller med nyeste chip fra H2 :slight_smile:

1 Like

Vi lærte også lidt ting på dagens præsentation:

• Launch meddelelser annonceret i feb, marts og april 2024 henviser sandsynligvis til forkert kontrakt (de henviser alle til meddelelse fra 3. juli 2023)
  • Der er “kun” milestone betaling ved kontraktindgåelse
  • Kontrakt 2 og 3 er sandsynligvis opfyldt nu
  • Næste launch vil sandsynligvis være på kontrakt 4
  • Kontrakter indeholder en minimum commitment
  • Når minimum commitment overskrides faktureres pr. enhed
  • Kontrakt 1 genererer ikke mere omsætning nu
  • For kontrakt 1 gik der 5 kvartaler fra contract announced til minimum commitment var opfyldt
  • For kontrakt 1 gik der 3 kvartaler fra launch til minimum commitment var opfyldt
  • For kontrakt 1 bidrager enheden i 5 kvartaler til revenue efter minimum commitment
  • Revenue fra laptop i Q1 2024 er ca. 0 kr.
  • Kontrakt 2 launched i Q2 2023 har endnu ikke ramt minimum commitment og der er ikke revenue her fra indregnet i Q1 2024.
  • Kontrakt 3 launched i Q1 har endnu ikke ramt minimum commitment der er ikke revenue her fra indregnet i Q1 2024

Så der er lidt info til fremtidige forecasts :slight_smile:

5 Likes

Basis erfaring fra Kontrakt 1 kan det være sannsynlig med noe variabel-PC-inntjening i Q2, fra kontrakt 2. Dette behøves for å øke sannsynligheten for progresjon i Q2 vs Q1.

2023 var det verste markedet vel noen sinne ift vekst, og verste siden 2006 i absolutte tall hvis jeg husker rett, mtp units shipped. Som jo er det relevante for nye modeller som er aktuelle for elabs. Statistikken viser vel at man ser forsiktig vekst der nå, men at man fortsatt er på bunn.

Konstruktivt. Nevnte ikke CEO med et ord

En av tingene jeg synes er mest interessant om dagen er hvordan de gjentatte ganger snakker om disse NDA’ene og hvor konfidensielt alt er - samtidig som det omtrent er fri flyt på alt annet enn enhetspris og volumer for Lenovo…
Får meg til å lure på hvem som har så strikte NDA’er, for Lenovo er det hvertfall ikke.

1 Like

Stor forskjell på hva man kan kommunisere før og etter launch

Q1 2023:
company experiences strong commercial traction and has launched on
three smartphone models and 17 laptop models to date in 2023.

Q1 2024: So far this
year, we have launched our AI
Virtual Smart Sensors on 24 new
smartphone models and 13 new
laptop models, and we have a
healthy pipeline for the remainder
of the year.

Er vel føst i Q2 vi virkelig vil se effekten av den høye aktiviteten i Q1?

1 Like