Den seamless-videon i dagens presentasjon ble vist på en HP. Jeg har to HP-maskiner, så kjente merket igjen ganske raskt.
Sorry, men jeg ser elabs overalt!
Den seamless-videon i dagens presentasjon ble vist på en HP. Jeg har to HP-maskiner, så kjente merket igjen ganske raskt.
Sorry, men jeg ser elabs overalt!
https://www.pocket-lint.com/what-is-snapdragon-seamless-how-does-it-work-devices/
When will Snapdragon Seamless be available?
This very much depends on the devices that will launch on the new platforms. It’s expected that laptops running the Snapdragon X Elite platform will appear towards mid-2024, while phones running the Snapdragon 8 Gen 3 have already been announced as coming and will continue to launch throughout 2024.
Ja, ja, da var Q1/24 presentert.
Helt prikkfritt gikk det jo ikke, siden de omformulerte guidingen. Kan hende de kommer til 500MNOK i Q4/27? Kanskje Q4/26? Eller Q4/25, som opprinnelig målsetning? De lover ikke når, bare at de vet de skal dit.
Som hobby-aksjonær, med stor porteføljeandel i Elabs siden 2020, så opplever jeg oppriktig at dette var et veldig godt kvartal.
En ting er omsetningen. Men vel så viktig er fokuset på Seamless-interessen og viktigheten av MIPI-alliansen, som begge kan bidra til stickyness hos både OEMs og partnere. Og det er absolutt ikke snakk om at de resterende 3 PC-OEMs faller fra; her vil det komme nyheter. Etterhvert.
Man skal heller ikke kimse av godt driv i Smartphone-vertikalen; som på sikt trolig vil utgjøre 20% av inntektene, mot laptops 80%, iflg. de selv. De trenger altså godt de 100MNOK.
Til slutt; har i dag lest i flere fora om flere som mener webcasten var enda dårligere enn vanlig. Her er jeg uenig, etter å ha sett den to ganger. Synes ikke denne skiller seg fra tidligere webcaster. At de sliter litt med engelsken innimellom har de alltid gjort.
Dagens præsentation, syntes jeg, gav svar på en del. Som jeg forstår det:
I Q1 24 skriver ELABS i præsentationen:
Det forstår jeg sådan, at indgåede kontrakter i Q1 24 bidrager med “majority of revenue” i Q1 24. Det er følgende kontrakter indgået i kvartalet:
Det vil sige, at aktiviteten og antallet af launches både på Smartphone og Laptop IKKE har direkte indflydelse på revenue. Det er først og fremmest kontraktindgåelsen der bidrager og HVIS producenten sælger flere enheder end de har “committed” sig til (variable fakturering pr. enhed).
Variable fakturering pr. enhed forventer ELABS fortsætter i de kommende kvartaler, MEN det er ikke garanteret.
ELABS har fortsat fokus på at kontrakter indeholder minimum comitment (fra dagens præsentation):
Ved minimum commitments indtægtsføres revenue i det kvartal kontrakten offentliggøres. Dette er ofte inden den faktiske launch af modellen. Så antallen af launch har ikke umiddelbart indflydelse på den fremtidige revenue UDOVER:
Hvad tænker I - har I forstået det anderledes?
Du har et poeng…trist hvis det er slik at de manipulerer/bløffer litt for å kun fortelle den delen av historien de liker å fortelle. Det er mulig at det av og til er slik, men ikke sikkert. Uansett er de lite konsistente på mange områder over tid, og det skaper unødig usikkerhet, større risiko og derved lavere (risikojusert) aksjekurs (med mindre de fremstiller verden bedre enn den er og derved holder kursen kunstig høyt…håper inderlig ikke det er tilfelle, da har jeg gått rett i musefella!!)
Fokus PC : Det vi ser her, jf blå boks, er at ELABS søker å ØKE (relativt sett og absolutt sett) antall PC-lisenser som betales up-front for hver nye PC som lanseres med ELABS inside. Dvs at de ønsker å ØKE fast-betalingene/tidligbetalingene på bekostning av senere variabel-kost. Som de har påpekt tidligere ifm mobil, så gikk de store her fra mye up-front til det meste variabelt etter at det smalt. Variabel-prisen pr enhet er høyere enn upfront-prisen. Likevel søker de mer upfront selv om det gir lavere totalinntekt over tid. VIKTIG: Dette er et poeng som gjør meg litt skeptisk til alle som tror dette går på skinner og raskt til himmels: De ser at det er risiko for at mye vil gå tregt lenge (eller…istedenfor tregt…at de får lavere gjennomslag hos kunder enn tidligere anslått) - og at DE DERFOR GJØR ALT DE KAN FOR Å SIKRE BEDRE CASH FLOW PÅ KORT SIKT FOR Å UNNÅ Å HENTE KAPITAL. SB1 har for eksempel en betydelig negativ CF i 2024 selv med 190 mill i salg, pga økt arbeidskapital etc. - svært godt begrunnede kalkyler. Får man bare 150 i omsetning begynner det å bli tynt, og med 130 nærmer man seg emisjon i Q4-24.
Dette er ikke for å rope ulv, men det er en årsak til at endel større investorer som følger selskapet nøyer seg `med lytteposter inntil dette er avklaret.
"Det vil sige, at aktiviteten og antallet af launches både på Smartphone og Laptop IKKE har direkte indflydelse på revenue. Det er først og fremmest kontraktindgåelsen der bidrager og HVIS producenten sælger flere enheder end de har “committed” sig til (variable fakturering pr. enhed).
Variable fakturering pr. enhed forventer ELABS fortsætter i de kocmende kvartaler, MEN det er ikke garanteret."
Dette er veldig riktige og gode observasjoner. Videre uttalte CEO at det for PC vel ikke var variabel-inntekter i Q1. ER ANDRE OGSÅ ENIGE I AT DET DA I PRINSIPPET IKKE VAR NOEN INNTEKTER FRA PC I Q1? Det er noe, og økende, variabel inntekt fra mobil, og det er mange kontrakter på mobil som gir inntekt i kvartalet. INGEN kontrakter på PC. Dvs at PC avhenger fortsatt av større nye kontrakter i Q2, i tillegg til at vi antagelig kan vente noe variabelt… DET POSITIVE er at mobil nå begynner å bidra ganske mye…men tregheten og usikkerheten ift fremdriften i PC (som for et par år siden var basen for 500 i 23) nok er det som har trigget kuttet i 500 i 25 allerede nå, og uten vilje til å sette 500 i 26 - etter å ha trukket 500 fra 23, så 24, så 25. Som det heter på godt norsk - “brent barn skyr ilden”. @firsttime, takk for gode og svært viktige observasjoner.
SB1 har blitt mer skeptiske etter presentasjonen og tallene og tar ned target fra 25 til 20 pga at alt går tregere enn de selv hadde lagt til grunn. Ser nå 300mill i 2025 og betydelig kostnadsøkning. Det gir lavere verdi, selvsagt.
Conclusion
Central to our long-term view is that 1) “unit economics” are moving in the right direction (151 cumulative announced models using ELABS, of which 120 smartphone and 31 laptop) and 2) technology adoption on laptop is ahead of the initial launch on smartphone (verticalization of same software at ~10x ARPU), which we relate to the value proposition of replacing more expensive hardware sensors and the collaboration with Intel (81% market share) to make laptop CPU’s support ultrasound. Indeed, ELABS now has four of the six largest laptop OEMs on its customer list (~55% global market share) including 31 models launched with Lenovo, and three of the five largest smartphone OEMs (~29% global market share), demonstrating its value proposition (13 OEMs in total on smartphone). Moreover, 3) we have a hypothesis where the margin potential in ELABS is higher than market expectations (in a scenario we use 70% EBITDA margin vs. guidance of +50%) driven by both 100% gross margins and few customers with high volume potential (i.e., less need for partner-distribution network nor significant salesforce) and 4) on our estimates, the company is home-free with its cash position.
Our analysis
Jeg er enig i at PC ikke bidrager med omsætning i Q1 24. ELABS viser det også i præsentationen på slide hvor de viser de 6 Lenovo laptop kontrakter stillet op over tid. Her fremgår det at kontrakt 2-6 endnu ikke er over minimum commitment og derfor ikke har variabel fakturering. Samtidig fremgår det emat kontrakt 1 er tæt på “færdig” faktureret…
Det er mig der takker for alle dine gode observationer og indlæg @Barcelona1986
Grovt regnet (etter å ha gått gjennom den fulle analysen) legger SB1 til grunn at mobil står for 70-75 mNOK i 2024 og laptop for ca 100. Q1 hhv 22 for mobil og 0 for laptop.
Eks på dette er jo Q&A hvor de ikke vil svare på splitt på inntekter PC og mobil, til tross for at de allerede har gjort det ved å fortelle at det er ca 0 variabelinntekter PC i kvartalet, og at up-front inngås (og faktureres) ved kontrakt, ikke ved launch. De forteller om null kontrakter i Q1 på PC. Da blir det 0 PC, og de kunne gjerne dratt denne historien for oss, bare for å være ryddige og redusere usikkerhet. Igjen, uproft av Laila. Og hennes lakei som er “IR-sjefen”.
Asus gir jo ut den billige pc-en med hpd i juni. Det betyr at siden elabs ikke har meldt kontraktsignering her, så er det ikke de som leverer hpd til Asus. En billig-pc som anmelderne mente var uvanlig å ha slike funksjonaliteter som hpd etc på. Da har de kanskje brukt en billig hw-løsning for hpd Da.
Dejligt med kontrakten her dagen efter Q1 24 præsentation.
Så kommer der også revenue i Q2 24 (hvis ingen modeller sælger mere end minimum commitment) q
Det kan vel ikke udelukkes at ELABS er med. Det kan være de ikke har haft lov til at offentliggøre kontrakten endnu…
Kan ikke dette være allerede signert kontrakt og at det nå lanseres?
Her er en oversikt over alle børsmeldinger pr kvartal og inntekter og jeg er ikke overbevist om at det er ved kontraktsinngåelse at Elabs fører up-frontinntekter. Får det ikke til å stemme at for q1 2024 så skal 1ny mobilkontrakt og 3 mobilekspansjonsavtaler skal gi over 22MNOK, mens for q1 2023 så er inntektene kun 4MNOK for 2 nye mobilkontrakter og 1 mbilekspansjonsavtale. Jeg ser heller et mønster på lansering av produkt ut i markedet og inntektene.
ELABS er jo klare på at de på mobil har inntekter ved kontraktsinngåelse for et minimumsvolum ( = up-front payment) og deretter variabelt per enhet når minimumsvolum er oversteget. Intet ved lansering. Samtidig skal vi huske at for mange år siden var det relativt høye minimumsvolumer, så høye at flere brant seg (de nådde ikke disse volumene i produktets levetid). Pga dette og stupende mkd snudde flere til svært lite eller null minimumsvolum, i bytte med (nesten) bare variabel-fakturering - til en høyere pris per enhet enn ved et fastbeløp up-front. Jeg vil tro at med økende forutsigbarhet er det større beløp ved signering nå enn for 1 år siden. Derfor kan vi ikke sammenlikne. ELABS understreker også at de pusher på for å få up-front til bli stadig høyere (dette antagelig for å redusere muligheten for emisjon dersom det går tregt - eller dersom det hender noe negativt forøvrig i deres markeder - bufferen blir jo stadig lavere).
Smartphone kunderne kan godt faktureres anderledes end laptop kunderne. Tilbage i tid (op til Q4 2021) blev Xiaomi indtægtsført i Q4 for deres commitment for det følgende år. Her var aftalen i høj grad baseret på minimum commitment. I Q4 2022 var Xiaomi kontrakten blevet ændret, så den i høj grad blev baseret på en variabel del. Dette slår selvfølgelig også igennem i Q1 2023, da omsætningen i Q1 2023 nok i høj grad er variabel og mindre grad upfront commitment. Men vi ved at ELABS sørger at indarbejde minimum commitment i deres nye kontrakter, og hvorvidt de er lykkedes med det på Smartphone kunderne er ikke helt klart.
På laptop kunderne syntes jeg de gav et ret præcist svar i deres Q1 24 præsentation.