Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Vet ikke når det inntektsføres. Figuren er en illustrasjon står det, så er ikke sikkert det er 1:1 med datoer for lansering etc for modell 1. Det som står er at de opptjener minimum ved kontraktinngåelse, så går det “typisk” 2 kvartaler til launch og enda “typisk” 3 kvartaler til variable inntekter begynner å slå inn - som varer i 5-6 kvartaler. Blir bra dette når vi får en mix av up-front og variable fra Lenovo + seamless + PC lansering med ny kunde (i tillegg til at mobil åpenbart også kommer til å bidra).

6 Likes

Jeg tror dette er tall/forholdstall og intervaller som primært er hentet fra erfaringen fra den første PC´en. Intervall fra kontrakt til launch vil åpenbart variere da de antagelig signerte for 2023, 2024 og 2025 i løpet av få måneder i H1-2022.

Takk, ser det ligger litt jobb der…hvis det blir regn i helgen så…

Er åpenbart en kilde til en grovoversikt i alle fall. Rask sjekk viste at de ikke alltid gir info om en maskin kommer med flere motoralternativer.

Blir spennende å se hvor 2024 ender opp. Året har startet knallbra.

image

1 Like

Et lite hint om at neste ut er HP :thinking:

Det er et hint om at HP ser for seg at AI PC’er og ny Windows-versjon kommer til å drive et oppsving i salg av laptoper fra H2 '24 og igjennom 2025.

1 Like

Har brukt (litt for) mange timer på å finne relevant info via LENOVO fra og med 2021.
OBS: ELABS ser ut til å ha ca 25% av antall lanseringer for 2023 og 2024 til dato ( snitt, ikke så store avvik år over år). 3/4+ av lanseringene kommer i H1 - selv om det tar fra 0 - hele 6 mndr fra Lenovo publiserer dem til de kommer i salg. 30% av det relevante LENOVO-markedet (ex Tablets og noe annet småtteri). mer kommer etterhvert, mye som må kvalitetssikres, skal også forsøke å få noen svar fra CFO men av erfaring tviler jeg på samarbeidsviljen (viktig spm eksempelvis ønsker jeg å vite for hvilke kontrakter - av de 6 - som man har inntektsført forskudd - pr def skal dette skje ved tilgjengeliggjøring av SW som typisk vil skje, tror jeg, når de er klar for å gå i produksjon, som kan være 6-12mndr før maskinene sendes til butikker).

9 Likes

Overraskende høy andel. I mine øyne.

Bra jobbet :clap: Blir spennende å se om du får svar.

1 Like

Det settes pris på arbeidet ditt! Begynte såvidt å se på det i dag morges, men la det fra meg. La også merke til «ledetiden» fra melding til maskinene går i salg. Regner nesten med at minimum commitment må settes til antallet i «first batch». Veit vi hvor fort nye modeller kommer ut til resellers, feks? Eller selger Lenovo eksklusivt selv de første batchene?

Elliptic Labs Launching on Upcoming vivo S19 and S19 Pro Smartphones

4 Likes

Elabs bare kjører på. Blir ny rekord i antall mobiler i år det er helt sikkert. Ny PC leverandør avsløres nå i Juni tror jeg og vips så er kursen +20kr igjen.

Vivo er store i enkelte land i Asia blant annet indonesia

2 Likes

Alt tyder på at Xiaomi Poco F6 også blir levert med virtuell proximity sensor. Denne ble lansert 23. mai og enda ikke blitt børsmeldt av Elabs.

Det som er verdt å merke seg er at denne blir levert med AI Air Gestures. Noen som har noen synspunkter om dette er levert av Elabs?

Solid traction på smarttlf!
Noen andre som har stusset på at de på den ene nye sliden i q-pres markerer market launch for første pc i q4-21??
Det må være feil!? Ifølge tidligere børsmelding så skal dette være q1-22.

Videre ble det launched et knippe PC-er i både q1 og q2 ifjor. Vi kan nok anta at minimum forpliktet volum er betydelig høyere for disse,siden de enda ikke har begynt å generere pay as you go inntekter. Dvs at up front fra disse har vært betydelig større og at pay as you go vil bli tilsvarende mindre.
Jeg konkluderer slik hvertfall.

Sannsynligvis vil de gi et ok bidrag nå i q2 og q3 før de fases helt ut(ref første pc)

Absolutt, gjelder å se fremover og forbi kursfallet, som ikke ser ut til å stoppe.

Husk på at det på den foilen som du sikter til står «Revenue model for 1 laptop model». Vi må passe på å ikke overtolke denne foilen. Vi vet ikke hvordan inntektene ser ut for de øvrige modellene… det vi vet er imidlertid at OEMene sliter med å gjøre forecast. Spesielt etter det at vi fikk en nedgang i pc-salget. Dette taler jo imot at man i de nye kontraktene har stor andel minimum commitment.

Har kommentert figuren for noen dager siden. Som vanlig er ELABS ikke veldig “nøye”. Viktig mht up-front: ELABS forsøker å få denne så høy som mulig (i penger), da det gir bedre og svært tiltrengt cash flow. Kontraktene som ble meldt våren 2022 kan være for launch 2023, 2024 og antagelig også 2025 (kontrakt nr 5). Dvs a de har omtrent samme antall for hvert av disse årene. Hva gjelder tiden fra launch til variabel-fakturering, så vil jeg tro at 2023 var et elendig år og att det derfor tar ekstra tid å “bruke opp” fast-elementet. Det var 2 runder med “launch” i 2023, den første meldt i Q1 og den andre i Q2. 9 enheter hver. Vær også obs på at når Lenovo melder en “launch” så kan det ta opp til 4-5-6 måneder før enkelte at modellene faktisk er i markedet og tilgjengelig for kunder. Hvis disse i snitt gikk ut til distributører hhv medio Q2 og medio Q3 så har de nå hatt hhv 4 og 3 kvartaler i markedet. Vi kan vel håpe på at tross et tregt 2023 så kan den første bolken begynne å gi variabelinntekt i Q2-24. Og “full rulle” fra Q3, mens 2. halvdel av kontrakt #3 kanskje begynner å dryppe inn i Q3. Disse antagelsene er ikke “bankers” siden det var OK stemning i PC-markedet da dealen ble gjort (og antatt at den ikke er justert senere) og man kan ha lagt til grunn vesentlig høyere og raskere totalsalgstall enn hva som ble resultatet for de som ble lansert i 2023 . Lanseringene fra i vår bør kunne bruke kortere tid på å fylle opp fastelementet gitt et sunnere marked og ikke minst lavere lagre hos distributørene/grossistene/butikkene. Uansett, sliden fra ELABS er en mix av veiledende og villedende. Et helt sentralt spm er NÅR Elabs regnskapsfører engangsbeløpene. Iflg regnskapene når SW gjøres tilgjengelig for kunden. Da er vi vel i forkant av produksjon. Produksjon er ofte opp til 12 mndr prosess. Vi kan vel da anta at for kontrakt #2 ble denne bokført ganske så raskt etter annonsering, mens de 2 andre store kontraktene, #3 (lansert denne våren) antagelig ble fakturert i 2023 og i så fall kan vi da forvente at #5 faktureres i år - min hypotese, ingen fasit - selv om jeg forsøker å få svar fra CFO på bl.a. dette.

5 Likes

OBS - kontraktene av størrelse som er lansert ble alle inngått våren 2022. Før det smalt i markedet. Også kontrakt #4 som ennå ikke er lansert. Forhåpentlig kommer denne i 2024 også. #5 ble signert høsten 2022, antatt lansering 2025 (antatt fra min side). På det tidspunktet man så et svakere marked antar jeg at man nedjusterte antall forventet solgte enheter pr modell, og følgelig at antallet i fast-delen også da ble justert ned. Hvis salget etterpå viser seg å være svakere enn ventet blir jo tiden før variabel slår inn lengre. Worst case blir det ikke noe. Er salget høyere enn ventet, så blir det større andel variabel, og tidligere innslag.

2 Likes

Elliptic Labs New share capital registered