Styremedlemmene hadde et valg om hvordan de ønsket å bli avlønnet. 100% cash eller 50% cash “50%” opsjoner. Positivt at de velger opsjoner.
Ja kun Edvin Austbø, som ønsker cash istedet. Men han er riktignok den største aksjonæren med aksjer gjennom 2 selskaper i Elabs.
Correction: Elliptic Labs Granting of Share Options to Board of Directors, Mandatory Notifications of Trade
Så de tok ikke 100 % cash for så å kjøpe billigere aksjer på markedet?
Nå som de har valgt opsjoner må de selv ut med 15 kr per aksje om de velger å innløse de?
nok den case jeg har oplevet flest tryk fejl meldt ud i - pinligt og uprofessionelt.
Ser det er flukt fra aksjen. Litt rart at storaksjonær har solgt en det i det siste…på så svake kurser…særlig siden det er en aksjonær som ikke må selge pga likviditetsbehov!¨
En annen sak: mer info fra “gravearbeid” hvor jeg legger merke til at i Q1-presentasjonen er konkurrerende priser på HW-komponenter kuttet fra USD 2.5 lav ende til USD 1.0. Dvs indikerer antagelig at det er kommet nye og billige løsninger i markedet. Spm er om disse presser prisene på Elabs HPD eller…det støtter nok SB1s estimat på USD 0.5 heller enn at det er nærmere 1.0. Likevel kan det virke som om Elabs har ment, inntil svært nylig, at de skulle kunne ligge nærmere 1.0 pga følgende logikk: “vi kan nå 500mill om vi går bredt i Lenovo alene” i tillegg til mobilene. Gi 100 mill på mobil, da har vi 400 på Lenovo. Lenovo selger ca 70-75mill enheter i et sterkt mkd inkl ca 10mill tablets som ikke er relevante for HPD. Da har vi ca 60 mill enheter årlig. Hvis vi gir 80-85% dekning som “bredt” får vi ca 50 mill enheter. Er vi på 70-75% – 45 mill. Gir snittinntekt pr enhet til ELABS for å nå 400mill hhv. 8 og 9 kroner. For 2-3 år siden var USD ca 9.5-10kr.
VIDERE noe jeg ikke helt forstår - vi “vet” jo at totalmarkedet for PC/Laptops/Tablets var ca 270 mill før det stupte til 240 i 2023. Hvorfor bruker da ELABS i sine tidligere oversikter hvor de beregner sine “verdi av markedet” hele 460 millioner? For den gang å komme til USD 1.1 - 1.8 milliarder USD gitt 100% HW-dekning ved priser på 2.5-4??? Hvis de har beregnet sine 400mill ut fra et totalmarked på 460 millioner, så er jo saken en annen…men hvor er det markedet? Noen som har gode innspill?
Det kommer litt større sammenhenger mht tall etc herfra etterhvert.
Poenget akkurat nå ift pris NOK 5.25 (halv USD) og bredt i Lenovo med hele 50 mill enheter ville ikke gi noe i nærheten av 500 mill. Så det er noe som skurrer…HÅPET er at de faktisk har en høyere pris pr enhet - ennå - i området 8-9 kroner. Vanskelig case å evaluere…
Ja, hva i alle dager er det passenta holder på med mon tro?? Driver å pøser ut noen tusen aksjer på det åpne markedet. Om han vil selge håper jeg han selger i bolk utenfor markedet.
Jeg tror folk selger blant annet fordi det vil være behov for en emisjon.
Kan de ha solgt noen aksjer direkte til CEO Mariano Ramirez, som også kjøpte noen aksjer for en tid tilbake?
Og slipper nedsiderisikoen ved å eie aksjene…
Det vil ikke være behov for en emisjon.
Håper du får rett!
kan være sannsynlig!
Er det egentlig noen grunn til å tro at det blir en ny emisjon?
Fra 31.12.23 til 31.03.24 sank Cash and cash equivalents med ca. 54 millioner, men Current trade receivables økte med ca. 28 millioner.
Fra 31.03.23 til 31.03.24 sank cash og Cash and cash equivalents med ca. 16 millioner, men Current trade receivables økte med ca. 9 millioner.
De hadde 100 millioner igjen ved årsslutt. Det virker etter min mening ikke som om de kommer til å trenge en emisjon.
Blir ikke overrasket om det kommer noe news fra Computex som starter i helgen. Mye som skjer da
4-7 juni men noen små Events i helgen
Merkelig opplegg fra Passenta. De solgte litt over 7.000 aksjer her og dagen. Bare en dråpe, da de har over 12 mill aksjer. Virker jo helt fjernt…
Nye tall ligger ute nå, og de har ikke solgt noe mere.
Kan være de har lånt ut aksjer til short evt lånt ut aksjer ifm opsjonene som nå ble utstedt. Også mulig det er ifm formuesskatt/skatteoppgjør disse dager… Vanskelig å si