Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Rekord Q1, men aksje får juling pga endret ordlyd i guiding. Ok kanskje de ikke klarer 500m i 2025. La oss si de klarer 350m. Hva er fair prising da ?

60,- kanskje? Med en PE på 30 og 60% DG. Elabs vil eksplodere når først inntektene kommer. Og siden caset er nesten umulig å regne på, vil det trolig komme overraskende på.

3 Likes

Det er Korrekt.

1 Like

Og både Lars og Linda er krystallklare på at de fremdeles tror de kan få 500m revenue i 2025. Tror Elabs nå er en litt glemt diamant.

1 Like

Krystallklare var vel å ta i? :sweat_smile:

Jeg krysser fingrene for at det kan gå.

Problemet deres er jo at det ikke er de som styrer dette, så det er vanskelig å si nøyaktig målet nås. Laptop markedet det neste året vil avgjøre dette. Veldig mange laptoper ble kjøpt under covid, disse nærmer seg utskifting samt windows på eldre maskiner vil ikke lenger oppdateres.

Tror dette går veien jeg

I beste fall klarer de 200M i 2025. Si vinst på 75M og P/E på 15 så er en rimlig kurs ca 9:30 hvis jeg husker riktig.

Mente du worst case? Både 200 mill og PE 15 høres ganske skuffende ut.

Tror neppe de får inn mer i 2025. P/E er ju en bedømmning. En del selskaper har ju omtrent 100 i P/E og alle synes det er OK. Så det varierer jo. Jeg selv ser ikke noen grunn til å ha mer enn 15 i Elabs. Men det er jeg det.

Hvis de klarer 200 i 2025 så vil jo det i seg selv være et argument for høyere PE enn 15.

1 Like

Hva tror du de ender på i 2024?

Om de kommer tett opp mot forventet i 2024 så er jo det nesten 200 mill. Enig i at det da ikke bør være P/E på 50+ i 2025 dersom de da ikke vokser noe. Men jeg forventer egentlig opp mot dobling og kanskje 2-3 år fremover en ny dobling. Mao 2027 ish nærmer det seg 1 mrd. Jeg tror 2025 med tett opp mot 400 mill gir en P/E på godt over 30.

1 Like

90-100M skulle jeg tro.

Flott å se gravearbeid og kalkyler på det lille vi har. Tilbake i 2021 og 2022 så regnet jeg meg ut en pris på 5 kr / laptop basert på ca 70 mill enheter og 350 mkr fra laptop (så skulle mobil og IoT ta de resterende 150 mkr). Husker Laila påpekte at det var et teoretisk case å gå veldig bredt, så har hele tiden tenkt at 70 mill enheter er en grei antagelse for å få et konservativt estimat på pris/enhet. Men i siste presentasjon (eller kanskje det var q4) så svarer Laila på et spørsmål om dette teoretiske caset inkluderte kun HPD eller også funksjoner som seamless. Da svarer hun til min overraskelse at det også inkluderer andre funksjoner (husker ikke helt ordlyden). Dette påvirker jo negativt på pris/laptop for HPD.

1 Like

Men de svarte jo også ut at å gå bredt med 1 laptop kunde var nok til å nå 500M målet.

1 Like

Det er lenge siden, gjelder ikke lengre. Antagelig pga prisfall. Selvsagt UTEN å kommentere det, lirker man inn prisfall på HW HPD fra laveste innslagspunkt USD2.5 til nå USD 1.0. Det var nok ca USD 1 som var lagt til grunn for 500 bredt med Lenovo. Som sagt, dette var lenge siden, verden endrer seg. Det som er trist er at ELABS ikke vil kommunisere bedre hva de legger til grunn for egne forventinger (komponentene i 500-målet), og heller ikke gir føringer for når det er vesentlige endringer i konkurransebildet som påvirker egen prising etc, og som bryter med tidligere info/svar (som "bredt m Lenovo er nok) . `

1 Like

Live

Dette var det også noen som sa i 2021-2022.
Og vi vet hva som skjedde.

1 Like

Må nok 1-2 flere PC-OEMs i boks før dette er noen diamant.

1 Like

Husker jeg rett så gjentok de dette så sent som i februar på Q4-presentasjonen

2 Likes