Og nå i Q1-24 senker de HW-prisens innslagspris fra 2.5 til 1.0 USD, noe de færreste får med seg. Gitt ca USD 0.5 per enhet og max 1 mill enheter solgt per modell per år, hvor 100% dekning tilsvarer ca 60 mill enheter (tablets ikke inkludert), sier det seg selv at man ikke kan klare 500mill med Lenovo og HPD alene. Dessverre har ELABS en historikk for å holde på sine mål litt for lenge, og er lite flinke til å utdype hvorfor man stadig foretar endringer i tidsperspektivet på målene. Det må ha ligget i kortene allerede rundt Q3-rapporten 2022 at man ikke kunne nå 500 i 2023, men utad tviholdt man på dette altfor lenge. Og CEO solgte en solid post etter noen meldinger kort etter årsskiftet. Denne mangelen på troverdighet og/eller tvetydighet hva gjelder veien fremover, preger jo kursbildet vil jeg tro. Siste presentasjon og kommunikasjon har resultert i ca 20% nedgradering av kursmål fra de 2 analytikerne, og det er åpenbart langt flere pessimistiske enn optimistiske aktører i transaksjonsmarkedet siste uken. Varkedet har vært klar i sin dom over ELABS-kommunikasjonen og - leveransene hittil. I mangel av mer negativt nytt vil jeg tro at det kanskje bunner ut denne uken. Etter forrige pres bunnet det ut 9. dagen etterpå, med laveste sluttkurs på 12.68. Forhåpentlig, sier jeg som aksjonær, så holder den bunnen for denne gang.
Uenig i dette. De har vært tydelige på at dette skyldes svagt sluttmarked, og at OEMs derfor er konservative med innovasjoner. Så er det opp til hver enkelt om man kjøper denne forklaringen
Ja, seamless er avgjørende for å nå 500 mill-målet, noe det ikke var tidligere, funksjonen ble jo annonsert ifjor høst.
Nå har ikke jeg dratt opp Q4 på nytt, men ble det ikke sagt 500mill målet kunne nås med Lenovo, sammen med mobiltelefoner? …og at seamless var endel av dette, selv om det ikke hadde blitt spesifikk nevnt tidligere?
Mulig jeg har gullfisk hukommelse
Viktig å jobbe ut fra det lille vi har. Her er en dose info, antyder at de fleste lanseringer meldes i H1 selv om mange av samme maskiner ikke er tilgjengelige for salg før i Q3 og/eller Q4. Jeg HÅPER at ELABS kontrakt #4 kommer i inneværende år, helst snarest mulig. Nr 5 er nok helst for H1-25.
Her er vel ikke så mye potensial mtp. proximity kanskje, men seamless er vel noe som like gjerne kan være gjeldene for stasjonære?
Enig, men position sensor kan jo være mer aktuell her imotsetning til HPD. De har jo annonsert at de har signert for position sensor, trolig med lenovo.
På stationær maskin på kontor kommer det nok at bli mer krav (sæ
rlig på storføretag) at maskin stenger ned skærmen så fort det ikke noen sitter på plass. Mer hysteri kring sikkerhet og på noen steder kan det t.o.m finnes god grunn.
Her kommer en første sammenstilling av en ukes og maaaange timers gjennomgang fra diverse kilder siste 3 år. Ser frem til gode innspill for å forbedre rammeverk, forutsetninger etc. Dette er ingen «perfeksjon», bare et sted å begynne.
Forsøk på å analysere PC-segmenet hos ELABS. Inkluderer ikke evt inntekter fra PoC.
Ifølge selskapet kom første inntekt fra kontrakt for den første PC´en med Lenovo. Siden ELABS selv viser til at den variable inntekten er den første, vil det si at for denne maskinen ble det ikke inngått et fastbeløp, men avtalt kun variabel avregning.
Antall enheter per modell: Ut fra analyse av Lenovos tall, ser det ut til at gjennomsnittlig antall enheter solgt per modell per år ligger mellom 800.000 (nær dette i 2023) og oppover mot 1.000.000 (2024-2025 kanskje ca 900.000 i snitt, legger dette til grunn i egne kalkyler). Merk at det antas å være store forskjeller per modell. Noen er nisjepreget, andre går for et bredt marked. Flere modeller er «tvillinger» hvor eneste forskjell er prosessoren, hhv Intel og AMD. Det kan være logisk å anta at disse hver for seg har et lavere salg enn en tilsvarende «alene-modell».
Vi legger til grunn 2 års salgstid. Det kan hende at det selges mer i første enn andre året, og vi vet det er kvartalsmessige variasjoner. I mine kalkyler, for enkelhet skyld, og fordi PCene lanseres på forskjellige tidspunkt, bruker jeg samme volum per kvartal for 8 kvartaler.
Vær obs på at lanseringsdato ikke betyr at maskinene nødvendigvis er tilgjengelige for salg. Ved å bruke en del timer på info-søk i Lenovos meldingsbase, finner man at dette varierer fra umiddelbart i opptil et halvt år. Ifm de store messene (første kvartal) blir det ofte gjort lanseringer som først kommer for salg i Q2 eller H2. I snitt ser det ut til å ligge ca 2-3 måneder tid fra Lenovos lanseringsmelding til faktisk «shipping to end user».
Up-front «milestone payment»: Usikker på hvor mye vekt som skal legges på plansjen fra ELABS i Q1-presentasjonen, hvor denne var indikert med ca 1/3, samtidig som ELABS er klare på at man søker å maksimere denne (forståelig fra et likviditetsperspektiv).
Timing for «milestone payment» kjenner vi ikke. Vi vet at man har mottatt minst 2 slike betalinger, dvs det er 2 kvartaler som inneholder disse. Den første var åpenbart for kontrakt #2 alene. Den andre dekker kontrakt #3 og kanskje også kontrakt #4, det vil vi antagelig først vite når maskinene i kontrakt #4 lanseres. Er det ingen flere milestones mottatt før lansering, var begge inkludert i siste. Tidsmessig ser det ut til at milestone betales/faktureres/bokføres omtrent når maskinene skal i produksjon, dvs når SW overdras til kunden. Dette stemmer med ordlyden i regnskapsnotene.
Jeg legger til grunn NOK 5 i inntekt per solgte enhet (kan være mer, forhåpentlig ikke mindre, nedenstående kan indikere at det antagelig er ca korrekt, og i samsvar med SB1´s USD 0.5 som har vært lagt til grunn i flere år). Passer også med ny info HW low range løsning = USD1.
Nedenfor følger en oversikt over PC- inntektene kvartal for kvartal, og et forsøk på å forklare dem. Rammen er definert ved at hittil er det fakturert 28+36 mill i hhv 2022 og 2023. Intet før, intet etter (pr Q1-24). Dvs 64 mill.
Siden jeg ligger lavt (valutamessig) med kr 5 per enhet, bruker jeg for enkelhets skyld 1 mill enheter solgt per år per modell, og 2 års levetid = 2 millioner enheter totalt eller 10 millioner kroner i inntekter per modell. P.t. har man kontrakt på 61 modeller hvor vi venter at siste kontrakt har PCer som selger langt ut i 2027, kanskje også 2028. 600 mill totalt, om over 5 år er det tynt. Så bør det uansett bli påfyll av flere modeller fra og med 2025/2026, fra andre produsenter, og fra flere SW-tjenester.
Første inntekt kom i Q2-22, fra det første kvartalet med salg av ThinkPad T16, meldt av ELABS som en «bestseller». Jeg velger likevel å la den ligge med snittinntekt, fordi dersom jeg legger inn mer, blir det ekstremt lav up-front per modell, jf nedenfor. 2023 var også et ekstremt svakt år salgsmessig særlig pga store lagre hos grossistene som er Lenovos kunder.
Levetiden for modellen blir for enkelthets skyld faset ut ved utløpet av 2023 (litt i tråd med sliden fra ELABS-presentasjonen).
I tredje kvartal kommer en milestone. Inntekter 27.1 mill. Hvis vi legger til grunn 5 mill variabelinntekt fra første PC i 2022 (litt sen lansering men selger mest første året) og 5 i 2023, blir milestone 28-5=23 mill.
Milestone gjelder ganske så sikkert kontrakt #2 med 18 enheter (eller 17, begge tall finnes). Da har vi ca 1.3 mill up-front for hver enhet. Det er langt fra den ca 1/3 som ELABS indikerer i sin plansje, men det er kanskje mer et mål enn et historisk resultat?
I Q1-23 har vi launch av halve kontrakt nr 2, resten i Q2-23. Disse kommer i salg fra og med hhv Q2 og Q3 stort sett. Milestone bokført ca et halvår i forkant av den første.
2023 variabelinntekter 5 mill (ingen ennå fra kontrakt nr 2), total PC 36 mill gir 31 mill i milestone. Denne ble bokført i Q2-23 og lansering av kontrakt #3 ble meldt av ELABS for 4 enheter 28feb og 8 enheter 27apr, begge 4 dager etter tilsvarende fra Lenovo. Disse slippes alle innen 2 måneder fra lansering.
Selskapet meldte samtidig i Q2 at det blir ikke flere milestonepayments de neste kvartalene (flertall). Spm er om kontrakt #4 er inkludert eller ikke. Jeg belyser begge alternativene. Kun #3 gir da 31/12=2.6mill per enhet. Dette passer bedre med ambisjonene, men vi vet ikke når endelig avtale her ble inngått. Kontrakten ble offentliggjort 5/22 9 dager etter kontrakt #3.
Dersom kontrakt #4 er inkludert, er vi nede i kun 1 mill per modell (30 modeller totalt). Jeg velger å HÅPE at milestone #4 fortsatt er utestående, da bør den fakturaen bokføres i et av de neste kvartalene, helst Q2 for release sent 2024. Verken i 2022 eller ´23 var det store lanseringer på høsten, så dersom kontrakt #4 først er for 2025, blir 2024 veldig tynn. Så vet vi heller ikke om #5 på 21 enheter avtalt 9/22 er for 2025 eller 2026. #6 fra 7/23 har jeg en følelse om at kan være Seamless evt Chromebook (jf Chrome PoC).
Hva kan vi vente av variabelinntekter i 2024?
Ut fra slipp-dato 50/50 Q2/Q3 2023, tregt marked, men på den andre siden antatt lavt up-front volum, bør vi se en opptrapping fra og med Q2. I snitt 1000k/4 = 250.000 enheter per modell per kvartal. 9 modeller Q2 ikke 100% uttelling hvis null i Q1. Kanskje 2/3 og deretter 100% pr kvartal = ca 11.25mill per kvartal for denne bolken fra og med Q3, og 8 mill (konservativt håper jeg) i Q1. Tilsvarende for neste bolk, 8 mill i Q2 og 11,25 mill deretter. Da får vi variabelinntekt ca 40 mill (bred range, forhåpentlig mest på oppsiden?). Sum PC inkl milestone 65-80 mill. Tror ikke lanseringer i 2024 vil slå inn, ingen årsak til dette. Så kan det kanskje komme milestone ifm Seamless i H2 som en «kicker» dersom denne skal i produksjon og lansering i H1-2025.
Dette er ikke supertall. Faktisk ganske dårlige. SB1 anslår 121 mill i laptop i 2024, med USD 0.5 i enhetspris. Jeg har litt problemer med å finne logikk for slik oppgradering, med mindre fastdelen er veldig lav for kontrakt #3 slik at det blir noe variabelt herfra i Q4, men det vil uansett ikke monne. Kanskje flere milestones, men disse kommer som regel nær produksjonsstart, og da trengs det flere kontrakter.
SB1 legger til grunn 48 mill på mobilene. Vanskelig å vite hvordan Q1 var ift forskuddsbetalinger etc, kanskje det er litt oppside her ift SB1 slik at totalen for 2024 kan løfte seg noen hakk over 130-150 mill som p.t. er min range, og hvor jeg leter etter muligheter for å oppgradere. Etter neste kvartal, og kanskje ett til, vil det være enklere å mene noe mht 2025.
Jeg har stilt CFO noen spørsmål i forrige uke som jeg formulerte slik at de ikke bør være underlagt NDA fra kunder, hittil er det stille fra den fronten.
Ser frem til gode innspill for å forbedre rammeverk, forutsetninger etc. Dette er ingen «perfeksjon», bare et sted å begynne.
Towers/stasjonære er ingen stor sak. globalt 4 millioner enheter årlig. Kanskje 1 mill fra Lenovo. Blir en dråpe i havet:) 100% enig i at disse har (minst) like mye behov for HPD og evt annet som PCer.
Imponerende og samtidig skremmende skrevet! Jeg har ikke kunnskapen til å mene så mye rundt tallene, men dette kan bli en lang reise med mange bølgedaler.
Jeg begynner å slite litt med fremtidshåpet. Seamless trodde jeg skulle redde Elabs. Gjør det? Er virkelig produktet så godt? Og kansje det viktigste spørsmålet. Klarer de å få betalt? Virker som de blir såpass presset at det bare blir smuler igjen.
Lenge siden vi har sett en «kjepphøy» Laila i videoer om nye avtaler og produkter. Går det opp for dem at veien var litt humplete?
Jeg vil egentlig bare tro at fremtiden er lys, men disse tordenskyene kommer etter hver Q pres….
Leverte jo nettop rekord omsetning i Q1. Vi er på vei inn i en god periode for PC salg noe som bør vises igjen på tallene resten av året. Og er vel først nå fremover de kommer over minimums salg der salg per solgte enhet begynner å gi inntekter.
I mine øyne handler det nå om at de SNAREST må få inn laptop-kontrakt(er) med andre enn Lenovo. HPD og/el. Seamless.
Inntil det er det utrygt farvann.
Kontrakter har de jo med 4 av top 6 pc leverandør, men ja salg med nytt merke må snart starte. Tipper det kommer info i løpet av Juni når de nye modellene med snapdragon elite begynner salget
Kalleklovn, det er ikke nok å tippe. Det er bedre å sjekke for å vite.
Lenovo meldte 20-mai-2024 lansering av 2 maskiner med siste versjon av SnapDragon Elite. ELABS er neppe inne i disse, siden ELABS ikke har meldt noe (som de ellers har gjort innen 3-4 dager etter Lenovo).
Fra Lenovo´s press release:
- Lenovo Yoga Slim 7x will be available starting June 2024, with an expected starting price of $1,199.
- Lenovo ThinkPad T14s Gen 6 will be available starting June 2024, with an expected starting price of $1,699.
Shippes ikke før 18. Juni.
som det sies her så er det ingen av de Snapdragon PCer som har startet å shippes.
Qualcomm has already said most of the big-name PC makers, such as Lenovo, HP, and Dell, are all planning to ship Snapdragon X hardware this summer.
Her er en liten oversikt. These are the first Snapdragon X Elite laptops, shipping June 18 (9to5google.com)
ser her du: fra 1:15. Sier det er in hands on users from June 18
Snapdragon Computex 2024 Keynote: The PC Reborn (youtube.com)
Hva er den store saken med disse? Hvis det ikke er ELABS inside så spiller det vel ingen rolle? ELABS har ikke meldt noe, hvilket de vanligvis gjør få dager etter at Lenovo går ut.