Jeg ser en nedside ift egen analyse hva gjelder maskinene som har vært i salg vel 1 år for første halvparten av kontrakt 2 og ca 10 mndr for andre halvparten. Hvis jeg legger til grunn salg av 1 mill enheter til 5kr per stk for ELABS de første 12 mndr, så er det noe som ikke stemmer. Up-front ca 23 mill tilsvarer ca 300.000 enheter i snitt før variabel inntreffer. Hvis de har brukt over 9 mndr (ut Q1) for de første 9 modellene uten å ha brukt opp “milestone-kvoten” så er jo salget kanskje bare det halve - ca 500.000 per år. Og da er også inntjeningen bare det halve - ca 5 mill per maskin i dens levetid. Kanskje dette er noen “B-modeller” hva gjelder volum, ikke vet jeg…utover at dessverre nesten halvparten av kontrakt #2 var tvillingmodeller (forskjellig prosessor, intel og amd - alt annet likt) - dersom vi har kombi “B-tvilling” så blir det jo enda mindre attraktive modeller. Dette er jo avtaler fra våren 2022 og CEO´s entusiasme og selvsikkerhet har jo vært bygget på disse…så hva skjer? 2023 var 15% ned fra all-time-high-volumene fra 2022, men DET er ikke årsaken til slike mulige store utslag vi ser her. 1 mill enheter minus 15% er fortsatt solide 850.000 i snitt.
Det skumle med dette kursnivået er vel også oppkjøp? Og at vi ender på skarve 20kr?
Alt vi vet er dette : Elliptic Labs Launching AI Virtual Smart Sensor Platform™ on New Snapdragon X Elite
De meldte noe liggnende i 2021 som var rettet mot mobil markedet og det har gitt mange kunder slik jeg har forstått det.
Tydelig at markedet er like skeptisk som deg. Ned over 17% på en uke.
Ser dessverre ut til at største aksjonær (tidligere styreleder) har solgt ca. 0,5% av sin beholdning siste uken. Det er jo ikke akkurat positivt så jeg håper vi får noen innsidekjøp på disse nivåene!
Var noen som sa at det var en av grunnene han ga seg. Så ikke elabs skulle bli pepret med innside-salg-meldinger…
Ingen logikk i disse salgene. Engebretsen vet at “alle” får det med seg hvis han selger, sånt sett ikke noen stor endring fra å være innsider. Ekstremt underlig at han som største aksjonær selger noen få k aksjer over børs. Det kan jo selvsagt være utlån, men da ville jeg trodd at MP var den som la aksjer i potten. Så kan det være skattemotivert, men det virker enda mer usannsynlig. Så kan det være at han vil fortelle noe til management med disse salgene, og det er kanskje mer sannsynlig. Men fortsatt usannsynlig.
Er vel på tide med et innsidekjøp fra Laila før en kan ta selvsikkerheten rundt at det ikke er et spørsmål om, men når de når 500?
Tviler på at CEO kjøper noe. Hun eier allerede 4 millioner pluss masse opsjoner som bare fornyes
Avslører Laila her at seamless er med Lenovo? Hør fra 1-1:10
Ser ho biter seg i leppa når ho har sagt dette…
Ikke godt å si, men la merke til det samme. Om man skal tolke ansiktsuttrykk kan man tro at hun vet noe vi ikke vet.
Ja, har vel også blitt diskutert tidligere her (el. Shareville) at den snutten gir god grunn til å tro Lenovo er Seamless-kunden.
Ja dessverre, det var undertegnede. Satt med en følelse av at han trakk seg pga vesentlig uenighet mellom ham på den ene siden og CEO og flertallet i styret på den andre. Passesta trenger ikke cash. Skal ikke spekulerer offentlig i hva som skjer nå, hvorfor, og hva som kan skje videre. Folk med god fartstid fra denne type startups og styre/ledelse/storaksjonærkonflikter vet det.
Hvis det faktisk er masse tjafs, ville det ikke vært lurt av Passesta-CEO Ramirez å selge sin private post på 70 000 stk, som han har kjøpt over flere transaksjoner i 2024?
Takk for analyser Barcelona. Min vurderinger er også at caset er mindre potent enn det vi håpet på. Kanskje er pris per laptop for HPD noe mindre enn 5 kr, eller så selges kanskje noen av modell-variantene uten HPD derom dette er mulig (f.eks de uten IR-kamera). Vanskelig å spekulere, men overordnet så virker veien lang. Men når det er sagt så tikker jo meldingene på veldig bra nå, så veksten og veien mot break even er jo spennende å følge. En annen faktor som gjør at jeg holder på den posten jeg har nå er mulighet for oppkjøp. Proximity og HPD er ikke så verdifulle for en gigant, men seamless er nok mer interessant. Det kan påvirke customer stickyness og deres salgstall og dermed utgjøre et konkurranse-fortrinn. Det at iPhone og alle andre mobiler kan kobles mot Windows vil være lukrativt for Microsoft vil jeg tro.
Har bitt meg fast i det samme. Hvorfor gjøre en Big deal ut av at de er integrert i X Elite med den meldinga de la ut uten at det ligger noe bak…
På dagens liste, som viser handel sist fredag, har Passesta solgt 171k. De 10 største selgerne solgte ca 400k. Største kjøper var JP med 295k. Litt spesielt siden det på fredag kun var omsatt 244k. Et eller annet som ikke stemmer her. Kanskje det kun er forflytning av aksjer fra VPS-kontoen til Passesta til utenlandsk depot?
Ja, min vurdering er den samme. Det som kan “dra caset” er Seamless, dersom det er såpass unikt som det beskrives. Etterspørselen fra mkd etter å komme i gang RASKT burde da også være kraftig. Enn så lenge går også dette tregt og uten konkretisering av fremdrift under Q1-pres så stiller jo man noen spm vedr realitetene ift hva ledelsen har presentert. Dessverre et resultat av historikk ift mine forventninger. Siste vi hørte var vel Q4 med CFO som indikerte kontrakt i 2024 eller 2025, ganske vagt. Når ledelsen er vag er det vel fordi de er usikre på hva som skjer hos den potensielle kunden ift denne første del-bruksavtalen.
Det gjøres endel handler utenom børs, derav avvik. Ikke noe uvanlig.
Som diskutert tidligere er det neppe slik at alle Snapdragons Elite går ut med Elabs og inntekt. Den er Elabs Enabled, slik også Intel og AMD-prosessorer er. Dvs uten behov for å installere Elabs i etterkant. Kjøperen av prosessorene velger selv om man vil aktivere Elabs eller ikke. Ser vel da ut til at gå-bredt-kunde Lenovo har valgt å IKKE aktivere Elabs HPD på de 2 nevnte PCene som ble meldt av Lenovo i 20. mai, siden det deretter er total stillhet fra Elabs. Eller tar jeg feil? Håper det.