Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Bstante konklusjoner basert på tynt grunnlag slik jeg ser det. I noen tilfeller tidligere har det tatt tre mnd fra Lenovo har lansert modellen til Elabs har kunnet melde det offentlig. Og de blir ikke shippet før i midten av juni.

Drastiske spekulasjoner her uten noe særlig grunnlag. Hvorfor i all verden skulle Mariano, CEO i Passesta, kjøpe aksjer i samme tidsrom hvis dette var grunnen?

Ser tvert imot ut som at Passesta nettopp trenger cash. 300m i eiendeler, 300mill i gjeld til kredittinstitusjoner. Elabs er vel den mest likvide aksjen de kan selge i

3 Likes

12:53:06

2 000 000

11,500

3 Likes

Lurer på hvem som kjøpte/solgte der.

Kanskje Passesta har fått inn pengene de trengte nå da.

Jeg er enig i at det er en del “svartmaling” og antagelser som fort sniker seg over til å bli “fakta grunnlag” for veien videre. Dette vil fort ha en selvforsterkende effekt nå som kursen har droppet sørover siden Q1.

Det kan godt være noe i disse antagelsene, men så vidt jeg vet er det foreløbig lite hold i det.

Mye kunne dog vært unngått med en ledelse som er bedre skolert på kommunikasjon.

2 Likes

Passesta-referansen er fra des 2022. Har du oversikt over postene forøvrig? Dersom Passesta “må” selge inntil 12 mill aksjer i ELABS så gjør man ikke det i små posisjoner over børs. Flere investeringsfond har tatt større poster direkte da bl.a. Vinterstua kvittet seg med mange aksjer. Vi får ikke 12 mill aksjer over børs fra Passesta. Hva som er selskapets økonomiske situasjon akkurat nå vet vel kun de som sitter svært nær Passesta. Halvannet år gammel historikk uten detaljert innsikt i 9-sifrede eiendeler og uten innsikt i ditto gjeldsforhold gir ingen svar. Som et eksempel: Gjeld kan være knyttet til eiendomsinvesteringer, hva vet vi?? Og mange investeringer, særlig eiendom, kan være bokført til en bitteliten del av realverdien. Så alt dette blir spekulasjoner. Dersom Passesta selger større poster vil de med stor sikkerhet plasseres direkte, til en avtalt kurs. Jf muligens de 2 mill til 11.50 for kort tid siden. Da bunner kanskje aksjen ut snart…

Så la meg forstå rett. Først så sier du at de ikke er tvunget til å selge aksjene fordi de da ville solgt større poster direkte. Så åpner du opp for at de kanskje også har solgt en stor post direkte på 2 mill aksjer. Da var det evt kanskje et tvunget salg likevel da

Kan like gjerne være at passesta sliter med likviditeten. All den tid de sitter med posisjoner i mange selskaper som ikke tjener penger. De har jo også solgt seg ut av NOD. Trenger cash fordi det brenner på dass.

Eksempelvis eier Passesta 5.6 mill aksjer i børsnoterte XPLORA, kurs 12+. Styreleder der, ingen innsidesalg meldt. NOD er 14 måneder siden, var jo et bra salg på 115 siden aksjen senere falt til 80:) Poenget er vel - vi vet ikke og det fører ikke videre å spekulere i Passestas økonomi og behov. Holder å observere.

Tja. Rentene betaler seg ikke selv selvom du har aksjer i xplora.

Xplora har i praksis null likviditet, så derfor Elabs er det klare valget

Kommer fra en som er god til å spekulere på tråden her om Passesta:

Står du fortsatt ved at dette virker som en barnslig “hevn”, hvis det viser seg at Passesta er selgeren av posten på 2mill aksjer? At de bare har trykket ned aksjen flere kroner, for så å selge en større post billig? Morsom hevn å tape mange millioner kroner på

1 Like

Godt salg i NOD i forhold til ca. bunn på 80. Slikt kommer an på hvordan man ønsker å fremstille det. Kan likegodt si at et salg på 115 ikke var så genialt når kursen stiger stødig, i skrivende stund 133.

1 Like

min utfordring var å se rasjonalet ved å selge over børs og presse kursen betydelig med fillebeløp, fremfor å selge større poster direkte. Forstår fortsatt ikke hvorfor Passesta har solgt over børs i mange dager fremfor å søke å ta alt direkte. Først presse ned kursen via småposter, så evt plassere til en kurs som kanskje er unødig lav hvis den reflekterer rabatt til børs, en børskurs som er ned 25% siden Q1. Det som interesserer meg langt mer å belyse på dette forumet, er solide diskusjoner og argumenter knyttet til inntjeningssiden i selskapet. Jf mine mails vedr dette i etterkant av Q1, hvis hensikt er å forsøke å skape et bedre beslutningsgrunnlag for investering i ELABS. Det er jo DET som bør være hovedhensikten til et bra forum, slik jeg ser det.

3 Likes

Flag Notification - Elliptic Laboratories ASA

Nettopp det at det ikke er noe rasjonale åpner jo veldig for spekulering, da. Og det har jo mye å si om de selger fordi sjappa er illikvid, eller om caset er død. Eller?

Joda, enig med deg…fasiten har nok Passesta. Min referanse til Xplora var med tanke på en kommentar om at Elabs var eneste likvide aksje og derfor måtte ut, men jeg sjekket litt og den påstanden var jo feil. Slik sett kan man hevde at kanskje Passesta vurderer kurspotensialet i et gitt tidsperspektiv til å være bedre i Xplora, hvor han IKKE har trukket seg som styreleder, enn i Elabs hvor han kaster inn håndkleet for deretter å selge. Skal man først spekulere, så er det jo om det er en sammenheng mellom styre-exit og aksjesalg. Osv.

Jeg skrev ikke at Elabs var den eneste likvide aksje, jeg skrev at det var den mest likvide aksjen de kunne selge i. Så påstanden var definitivt ikke feil, i motsetning til mye av det du har kommet med her siste tiden

Har selv etter salg av ~2,7m aksjer i ELABS de siste ukene fortsatt en ~45 MNOK større posisjon i ELABS enn XPLRA.

1 Like

Jeg kjøpte nylig en Samsung Galaxy S24+ og opplever at låseskjermen blir bare verre og verre. Nå har de i tillegg lagt til en mulighet for “nødanrop” som igjen gir mulighet til å trykke inn på “nødnummer” hvor alle alternativene er listet opp. Det medførte at jeg lommeringte 112 og måtte beklage meg.

1. Er det innstillinger her jeg kan endre for å unngå dette?
  2. Ville teknologien til Elabs gjort tastelåsen og låseskjermen tryggere?
  3. Er Samsung en aktuell kunde på sikt eller har de alt slik “inhouse”?

Spekulasjon
Tore Engebretsen er styreleder og Passesta eier 13% av smart cylinders som ble slått konkurs 03.06. Eiendeler - gjeld ≈ 24 mill. Oppkjøp av konkursbo passer relativt greit med antall aksjer solgt i det siste.

4 Likes

Om nedsalget er over står vi kanskje foran en skikkelig rekyl.

1 Like