Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Fordi Laila elsker å presentere håp og tro og vise til at hun gjør en fantastisk jobb…eller…fordi det ikke var noe mer konkret og nær i tid med betydelig inntektspotensiale “nå” å melde? Ikke godt å si.

Hvis Passesta skal ut av Elabs får vi en tung tid fremover. Syntes å se at salgene til Passesta bare øker. Med sine 12 mill aksjer kan det bli et vanvittig salgspress. Hva tenker dere? Skal de ut?

Vi får se når de starter å shippe dem ut. Kommer kanskje en melding da. Lenovo Yoga Slim 7x har ihvertfall en knapp for å skru av kamera som kan tyde på software HPD. Og Thinkpad 14 gen 6 der vet vi at det er Elabs i gen5 så ikke utenkelig at det kommer i gen 6.

1 Like

Tiden vil vise. Kan også hende at den nye DL’en har funnet ut at han kan kjøre kursen i dass for et par mill. Strategisk eller fundamentalt? Who knøws. Rart er det læll.

Det er ikke godt å vite hva Passesta tenker, Jeg fikk en litt dårlig følelse etter Q, men trodde virkelig ikke at største eier skulle ut, og attpåtil selge aksjer over børs. Det er ikke vanlig prosedyre for de som er proffe, særlig ikke i vekstselskaper med lav omsetning.

De vet at de vil gruse aksjekursen om aksjene selges over børs, og det er dårlig butikk dersom de skal helt ut. Jeg kan ikke tro de er så “fed up” av Elabs/styret at de velger å selge alt for lavt i pris over lang tid. Dersom de skulle solgt ut ville det naturlige vært å kontakte en megler og forsøke blokksalg. Ved å redusere prisen i et slikt salg ville de sannsynligvis fått mye bedre betalt enn å selge over børs i aggressivt tempo, tror jeg.
Håper de bare skal/skulle ut med en bestemt pott til et eller annet formål!

Jeg har absolutt ingen formening om hva de faktisk tenker og gjør, men håper de er ferdige.

Du skriver at du hadde en “følelse” av at det var uenighet. Var det noe mer enn en følelse, slik at du har noe mer kjøtt på beinet? Mange viljesterke i det styret, ikke minst Edvin Austbø, så fullt mulig at du har rett i dette. Vil uansett tro at Tore slutter med disse salgene, hvis det i det hele tatt er salg.

Ikke utover at det ikke ble gjort noen forsøk på (bort)forklaringer, at ex-styreleder ikke endret noen andre av sine styreposisjoner (dvs ikke helse etc), og ikke minst at dette skjedde relativt kort før utløpet av hans mandat, hvorfor ikke vente til GF? Videre har jeg ganske god kjennskap til herrene Austbø og S-T Larsen. I sum klarte jeg ikke få finne andre plausible årsaker enn at det hadde oppstått friksjon.

Det forutsetter jo at det finns noen som vil kjøpe en større mengde på en gång. Og det gjør det mest sannsynlig ikke. Og vill noen kjøpe en større mengde kan de vente på at Passesta seleger over børs og kjøpe de samme aksjene til mye lavere pris.

1. Oppdaterte tall i Infront viser at Passesta har solgt 238 000 aksjer tilsvarende 1,87% (eier nå 11,88%)
  2. Tror tallene baserer seg på oppgjørsdato så det vil være et minimum lag på 2 virkedager. Vi vet heller ikke om dette selges direkte over børs, men mest sannsynlig bruker de en kombinasjon av algos og megler som gjør blokker (krysses i løpet av dagen eller etter børsslutt)
  3. Den positive nyheten er at MP Pensjon PK (pensjonskassen til Tine) ser ut til å ha kjøpt 410 000 aksjer siste uken og Fondsfinans har kjøpt 100 000 aksjer.
5 Likes

Enig med div kommentarer ift svært merkelig adferd. Vi har sett tidligere at FF og MP ofte tar poster direkte (ikke via børs), og det vet selvsagt den godeste Passesta-eieren. Så da virker det nesten som en slags barnslig “hevn”…en adferd jeg har problemer med å forstå…dette som selges er hittil småbeløp og Passesta har god likviditet, betydelige verdier i NOD som nettopp er opp 50% etc, så det er neppe snakk om å “frigjøre midler for andre prosjekter”.

1.87% er da andelen Passesta har solgt av egen beholdning (1.87% av ca 12 mill aksjer) - marginalt så langt - kun 0.22% av 105mill utestående aksjer i selskapet.

Tror de har solgt seg ut der.

På proff står de med 160 aksjer igjen.

300m i eiendeler og 300m i gjeld til kredittinstitusjoner…

Bstante konklusjoner basert på tynt grunnlag slik jeg ser det. I noen tilfeller tidligere har det tatt tre mnd fra Lenovo har lansert modellen til Elabs har kunnet melde det offentlig. Og de blir ikke shippet før i midten av juni.

Drastiske spekulasjoner her uten noe særlig grunnlag. Hvorfor i all verden skulle Mariano, CEO i Passesta, kjøpe aksjer i samme tidsrom hvis dette var grunnen?

Ser tvert imot ut som at Passesta nettopp trenger cash. 300m i eiendeler, 300mill i gjeld til kredittinstitusjoner. Elabs er vel den mest likvide aksjen de kan selge i

3 Likes

12:53:06

2 000 000

11,500

3 Likes

Lurer på hvem som kjøpte/solgte der.

Kanskje Passesta har fått inn pengene de trengte nå da.

Jeg er enig i at det er en del “svartmaling” og antagelser som fort sniker seg over til å bli “fakta grunnlag” for veien videre. Dette vil fort ha en selvforsterkende effekt nå som kursen har droppet sørover siden Q1.

Det kan godt være noe i disse antagelsene, men så vidt jeg vet er det foreløbig lite hold i det.

Mye kunne dog vært unngått med en ledelse som er bedre skolert på kommunikasjon.

2 Likes

Passesta-referansen er fra des 2022. Har du oversikt over postene forøvrig? Dersom Passesta “må” selge inntil 12 mill aksjer i ELABS så gjør man ikke det i små posisjoner over børs. Flere investeringsfond har tatt større poster direkte da bl.a. Vinterstua kvittet seg med mange aksjer. Vi får ikke 12 mill aksjer over børs fra Passesta. Hva som er selskapets økonomiske situasjon akkurat nå vet vel kun de som sitter svært nær Passesta. Halvannet år gammel historikk uten detaljert innsikt i 9-sifrede eiendeler og uten innsikt i ditto gjeldsforhold gir ingen svar. Som et eksempel: Gjeld kan være knyttet til eiendomsinvesteringer, hva vet vi?? Og mange investeringer, særlig eiendom, kan være bokført til en bitteliten del av realverdien. Så alt dette blir spekulasjoner. Dersom Passesta selger større poster vil de med stor sikkerhet plasseres direkte, til en avtalt kurs. Jf muligens de 2 mill til 11.50 for kort tid siden. Da bunner kanskje aksjen ut snart…

Så la meg forstå rett. Først så sier du at de ikke er tvunget til å selge aksjene fordi de da ville solgt større poster direkte. Så åpner du opp for at de kanskje også har solgt en stor post direkte på 2 mill aksjer. Da var det evt kanskje et tvunget salg likevel da

Kan like gjerne være at passesta sliter med likviditeten. All den tid de sitter med posisjoner i mange selskaper som ikke tjener penger. De har jo også solgt seg ut av NOD. Trenger cash fordi det brenner på dass.

Eksempelvis eier Passesta 5.6 mill aksjer i børsnoterte XPLORA, kurs 12+. Styreleder der, ingen innsidesalg meldt. NOD er 14 måneder siden, var jo et bra salg på 115 siden aksjen senere falt til 80:) Poenget er vel - vi vet ikke og det fører ikke videre å spekulere i Passestas økonomi og behov. Holder å observere.