Ditt poeng “----tatt høyde for at det virkelig shippes til konsumer i 2024/25…” er vesentlig, jf min tidligere kommentar vedr semantikk og ELABS´ evne til å være lite konsistente og lite nøyaktige i sin kommunikasjon. At “shipping” i dette tilfellet også kun er presentert muntlig, er en kuriositet - burde vært inkludert i børsmeldingen siden det er svært viktig info, og ikke kun spres via Linked-in o.l. Poenget er altså om “shipping” er å sende til butikkene, eller om det er “launch” som kan bety at det tar fra 0 til 6 mndr historisk før modellene er tilgjengelige for sluttbruker. Siden det som regel er - ut fra hva jeg forstår - minst 9 mndr fra produksjonsstart til modeller er i butikker, vil jeg helle mot at det er “launch” det refereres til i CEO´s videomonolog. Hovedvekten (3/4+ av antall modeller fra Lenovo) har historisk sett launch-meldinger fra Lenovo ifm 2 “events”, kort før og rett etter årsskiftet ifm CES, og deretter en ny runde ifm World mobile congress i BCN i mars.
Det virker merkelig om en kontrakt først offentliggjøres nå dersom produksjonen alt er i gang og SW er overdratt, om dette gjelder bl.a. modeller som skal i butikk i Q4-2024. Uansett så bør det trigge milestone payment antagelig i Q2, aller senest i Q3 gitt produksjonshorisont også for “shipping” Q1-2025 (hvor det normalt er et “rush” av shipping av nye modeller i mars/april/mai).
Er enig i betrakningene dine @Barcelona1986, gitt at det er Lenovo.
Dagens consumer portefølje: Ideapad, Yoga, Legion, LOQ og Flex har historisk shipping fra mars til Juni, med annonsering fra januar til mars.
Jeg skjønner ift. dagens situasjon at Elabs fokuserer på eksisterende kunder og produkter. Jeg har dog noen tanker om fremtiden og hadde ett lite uhøytidelig tankeeksperiement med KI og hvordan Elabs kunne gått inn i gaming markedet.
You
what could elabs benefit for entering for instance the gaming industry
Copilot
Elliptic Labs (eLabs) could potentially benefit from entering the gaming industry in several ways:
- New Revenue Streams : By entering the gaming industry, eLabs could open up new revenue streams. This could come from licensing their technology to game developers or creating their own gaming applications.
- Brand Recognition : The gaming industry has a large and engaged audience. By entering this industry, eLabs could increase their brand recognition and visibility.
- Innovation and Development : The gaming industry is at the forefront of technology and innovation. By being a part of this industry, eLabs could stay ahead of tech trends and continue to innovate.
- Partnerships and Collaborations : The gaming industry is full of potential partners and collaborators. eLabs could form valuable partnerships that could lead to further growth and development.
- User Experience : eLabs’ AI Virtual Human Presence Sensor™ technology could potentially enhance the gaming experience by making games more immersive and interactive.
You
How can eLabs adapt their technology for gaming applications?
Copilot
Elliptic Labs (eLabs) could potentially adapt their AI Virtual Human Presence Sensor™ technology for gaming applications in several ways:
- Gesture Control : eLabs’ technology could be used to develop gesture control for games. This would allow players to control game characters or navigate menus with simple hand movements, creating a more immersive and interactive gaming experience.
- Player Detection : The technology could be used to detect the presence of players. For example, a game could pause automatically when the player leaves the room and resume when they return.
- Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) : eLabs’ technology could enhance VR and AR games by providing more accurate tracking of player movements and interactions.
- Multiplayer Interaction : In multiplayer games, the technology could be used to detect multiple players and their movements, allowing for more complex and interactive gameplay.
- Adaptive Gaming Experience : The technology could be used to adapt the gaming experience based on the player’s behavior. For example, the difficulty level of a game could be adjusted in real-time based on the player’s skill level.
Kan det være så enkelt som at det er Copilot-modellen det er snakk om?
enabling the delivery of Elliptic Labs’ AI Virtual Human Presence Sensor™ across a wide range of laptop models
I forhold til denne teksten i børsmeldingen, så tror jeg ikke det. Vil ikke tro med det første at noen av produsentene lanserer “wide range” av Copilot PC-er.
Men kikket litt på børsmelding og la merke til mismatch mellom logo og heading. Hva betyr …new Business segment? ER det et nytt segment for PC kunden eller er det at cunsumer er nytt segment for Elabs?
Er nytt segment for Elabs, men dårlig formulert.
takk. fører det opp på listen over dårlig kommunikasjon og uklarheter.
Tviler på av verken CEO eller CFO/IR hadde de beste skolekarakterer i norsk/engelsk språkforståelse…
Nå ekspanderer de inn i antatt Lenovos consumer segment - antatt PC. Som er større enn business-segmentet. Foreløpig kun med HPD. Neste skritt bør bli Seamless som er like relevant for alle PCer og for andre enheter, et marked som derfor bør være større enn Laptop alene. Vi ser at det tar svært lang tid med alt, og at PoC på Seamless tar tid - lansert nov 2023 etter at man samme høst gjennomførte en PoC relatert til bruk av deler av Seamless og at denne PoC ble avsluttet og kontrakt børsmeldt i okt-23. Vi er da på ca 12-18 mndr fra “kontrakt” (som vel betyr “license to use” på generell basis) og til det blir annonsert en konkret kontrakt knyttet til senere launch og shipping av relevante modell(er). Dette gjelder altså bruk av et fragment av Seamless-plattformen. Forhåpentlig vil det kunne komme avtaler knyttet til bruk av hele Seamless-plattformen ila 2025 med launch i 2026. Slik ser kartet ut i min verden.
Så er spørsmålet, hvor blir det av “Virtual positioning sensor” som de lansert for en stund tilbake med påfølgende kontrakt på POC? Ble det bare skrotet? Burde være et spørsmål til Q2, men kjenner jeg Laila og co rett så unngår de bare å stille spørsmålet om de ikke har noe bra svar
Jeg velger å tro at med Lenovo så kan ting skje fortere enn det har gjort til nå. For de fleste pc’ene til Lenovo er det jo bare pay&go, da Elabs er dypt integrert i chipsettene allerede. I første omgang HPD vel og merke.
Så nå vi huska at det startet rolig og kontrollert med Xiaomi på mobil også. Mens nå bare ramler mobilene inn
Hehe, får nesten håpe vi blir like lei av Lenovo-meldinger etterhvert – som vi var av Xiaomi-meldinger flere år tilbake
En nogenlunde profesjonell markedsavdeling må de da ha? Eller burde …
Skulle tro det. Noen med lignende erfaring fra andre tek-selskaper med like strenge NDAer? Like knotete og diffust?
Verd å merke seg at langsiktig investor Vinterstua, som vel hadde mellom 4 og 5 mill aksjer for et par år siden, og hadde dette som sitt hoved-investeringscase (ut fra anslått verdiandel i investeringsselskapets balanse), fortsatt selger seg ned og ned, på svært lave kurser, mulig at også denne skal helt ut på ganske kort sikt? Jf blokksalg 750k i forrige uke.
Liker det ikke…
Forstår jo Vinterstua som har vært med så lenge med så mye og ligger i minus. Synd de kaster kortene nå, men litt forståelig også. Men jeg tror fortsatt spesielt mtp meldingen for 2 dager siden at vi har en opptur i vente.
Samtidig så er vel dette listen for “dagen før laptopmelding”? I så tilfelle så er det vel sannsynlig at Apollo er ute og Vinterstua har fått solgt det de ville?
Dersom listen er fra Laptop melding dagen, så fikk de kanskje solgt det de ville og vil sitte inne med resten litt lenger?
Så listen datert 27.6 er egentlig en liste for 26.6?
Helt ute kan de vel ikke være? Vi presses jo ned mot kursen vi hadde før PC melding.