Ingen nye kontrakter i Q3. Q2 var relativt sterkt pga milestone fra kontrakt nr 7 og 8 . Dette står i Q2-rapporten.
Aura-kontrakten er inntektsført i 2023 såvidt jeg husker, er kontrakt nr 6 på 6 maskiner.
Q3 blir definitivt vesentlig svakere enn Q2. Det som blir spennende og dels nytt er at det nå er flere PCer under pay-per-unit-sold fra noen av de som ble lansert i 2023. De aller første små inntektene fra dette startet i Q2. Fryktelig vanskelig å estimere noe her, har dessverre ikke tro på store summene.
Virker merkelig dersom Lenovo promoterer disse nye featurene som det nye store og kun velger å ha det på noen få maskiner. Jeg kjøper den at det i starten kun brukes på «pro» maskiner.
Men slik jeg leser postene nå kan det virke som vi har mistet litt troa på at Lenovo kommer til å gå bredt ut med denne techen.
Kan det virkelig stemme? Gidder de å bruke så mye spalteplass og promotion på noe som bare skal brukes på et par maskiner?
Kan jeg aldri tenke meg…
Men at det tar litt tid, det er jeg helt enig i.
Så en annen ting. Det snakkes om den nye OEM og at det da blir de-risking… Blir det det?
Det var snakk om heftig de-risking når Lenovo lanserte seamless… Se hvordan det har gått.
Er nok kun bunnlinja som er de-risking i dett caset, ser det ut til.
Det kommer på toppmodellene først, så etter 6-12 månader så kommer fler modeller til bedre pris.
Selvfølgelig kommer de til å gå breere ut med Lenovo, ikke bare med smart share, men også med andre applikasjoner. Men det kan fort være at vi må vente til CES2025 før vi ser noe mer utover de 6 laptopene de har signert kontrakt på. Selv om det ikke er kommet noen dpsifikt på de 3 maskinene som ble nevnt i går, er det selvfølgelig Elabs i alt som er Aura Smart Share.
Når det gjelder de-risking, er det isolert sett ikke så nøye hvordan kursen reflekterer dette fra dag til dag. Her må nesten folk gjøre opp son mening. I mitt hode er det liten tvil om at caset er betydelig de-risket med Seamless, samt consumer kontrakt. Da er sjansen betydelig mindre for at man ender med emisjon.
Det har virkelig vært ett oppløftende halvår fundamentalt. Nå handler det kun om positiv cashflow.
Snapdragon har event til uken og hvis vi er heldige, drypper det kanskje boe der også.
Man skal ikke se bort i fra at utrulling av Windows 12 kan ha snøballeffekt på øvrige OEM også. Synes det er påfallende lite nyss fra HP, Dell etc. sammenlignet med Lenovo.
Jeg tror du tar feil hva gjelder inntektsføring av kontrakten for seamless. Mener at den spesifikt skal inntektsføres i q3 hva gjelder milestone.
Skal sies at jeg ikke har klart å finne tilbake til hvor dette ble nevnt så er ikke 100% sikker.
Avtalene blir som regel (alltid hittil ifm PC) bokført i det kvartalet de blir signert (milestone-betaling). Siden kontrakten ble signert i 2023 er det veldig merkelig om denne skulle ende i Q3 2024. Om du går tilbake i rapportene som dekker denne (har ikke tid nå) vil du antagelig finne kommentar i rapporten iallefall, om ikke også i den mer tabloide presentasjonen, om inntektsføring av milestone. Uansett dreier det seg kun om 6 maskiner - etter masse kalkulasjoner og simuleringer ser det ut til at det er godt under NOK 1 mill per maskin i up-front. 1 mill dekker vel sånn ca 200k PCer i snitt (stor variasjon mellom modellene) eller ca 1 års salg kan det se ut til.
Det ville vel være merkelig om kontrakt nr 6 inngått i 2023 skulle bli inntektsført etter kontrakt nr 7 og 8 som ble signert rett før utløpet av juni? Imøteser gjerne harde facts som støtter en annen tolkning, det viktigste her er å få frem realitetene.
third Dell guy liking new Lenovo Tap-sensor products
Maybe those Dell-guys should rather use time on launching those features, not just liking SoMe-posts
Hei, vet ikke om vi har fasit her men hvordan tolker vi at milestonebetaling er ved signering? Jeg ville tenkt at den mest relevante milestone når den aktuelle laptopmodellen enten settes i produksjon eller selges.
https://newsweb.oslobors.no/message/622971
Da er det evt. denne som skal holde q3 på et OK nivå, da. Blir spennende å se hvor mye en kontrakt som gjelder 2024-2026 kan bringe inn.
Hvilke modeller er lansert basert på denne kontrakten?
Who knøws…
Men basert på betaling ved kontraktsinngåelse, så skal det være noe penger i q3.
Historically the milestones are count into numbers when the contract is published. For Q2 they included both the June and July contract milestones into Q2 numbers.
So at least I don’t expect any significant milestones for Q3.
I dont think elabs has the same focus in being gramatically correct as Finns
Well, if you look at the second bullet point from slide #1…
På tross av at den er meldt 3. juli er det tilnærmet 100 % sannsynlighet for at dette er en av de to kontraktene det i Q2 presentasjonen er referert til at det er tatt «milestone revenue» for i Q2. Dette på bakgrunn av at det Ila Q2 kun er meldt en annen(nr. 7) utover denne 3. juli(nr. 8). Forøvrig ikke et godt håndverk å inngå en kontrakt før utløpet av Q2 for så å melde først 3. juli, men uansett. Om jeg husker riktig ble det under presentasjonen og/eller under Q&A også bekreftet at den ene kontrakten det er referert til med «milestone revenue» relaterer seg til « Commercial Segment» som reflektert i børsmelding om kontrakt 3. juli.
Som andre har vært inne på er det en økende base av modeller som gir løpende inntekter, men det går i min bok tregere enn hva man skulle anta basert på ledelsens uttalelser over tid. I tillegg er naturlig nok noe relatert til mobil, men jeg har utfordringer med å se at Q3 topplinjemessig blir så spennende. Gitt nåværende informasjon sliter jeg også med å se at man for H2 2024 når analytikerestimatene på topplinje, men det er selvfølgelig lenge igjen av Q4 som kan bidra til det. Misforstå meg rett, for ELABS handler ikke om hvordan Q3 eller Q4 landets som sådan, men fra mitt ståsted er der behov for ytterligere lansering innen seamless(utover de 6 som er avtalt nå) samt nye aktører utover Lenovo. Forhåpentlig «to be continued», men har må ledelsen backe opp sine egne ord(av de som viser seg i tallene) og ift nettopp det er jeg spent på Q3.
Sorry @timontti ! Just saw your post with regards to milestones after writing this.
You can also see that maybe ~20m NOK of Q3’23 was from a milestone payment.
Therefore I’m not surprised by a negative growth numbers in Q3’24.
So to summarize there is aprox. 10 smartphones launched and expansion with Oppo and Transsion. In which only the smartphones would generate revenue. So the x-factor is reoccuring rev. from contract 2-4 from Lenovo.