Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Ja, jeg blir ikke overrasket om det kommer et bud på selskapet i løpet av kort tid. Utsettelse av kvartalsrapporteringen pga av «conflicting travel arrangements» var unektelig litt spesielt. Et high tech selskap som EL burde vel kunne finne en teknisk løsning for dette (hva med Teams…?). Laila fikk ellers et direkte spørsmål om dette i det siste intervjuet med Finansavisen:
Reporter: «Er det mulighet for et oppkjøp på sikt?»
Laila: «det er ikke utenkelig, alle teknologiselskaper som jeg har jobbet i har blitt kjøpt opp på et eller annet tidspunkt».
Reporter: «1,5 milliard koster selskapet nå»
Laila: «Ja, det er jo et rounding error»

Jeg tror derfor ikke selskapet blir kjøpt opp for en billig peng. Så til kategorien «spekulasjoner helt fra det blå….»: Kan det være slik at de har satt en eller annen tidsfrist for en potensiell kjøper (Lenovo?) - og at det er derfor som de har utsatt q3-rapporteringen?

Det er som regel bortkastet energi å spekulere i oppkjøp og denslags, men etter den lanseringen og mottakelsen Smart Share fikk (AirDrop Killer / hovedfunksjonalitet trukket frem i alle anmeldelser / Hero Feature i følge Lenovo selv), så ble et slikt scenario om mulig mer plausibelt enn noe annet. Synes det er spesielt, selv for OSE, å fullstendig ignorere dette.

2 Likes

Bør ikke være en blåtur med jentene som står i veien, nei.

På den annen side var den opprinnelige datoen 21.11, altså kun åtte dager før ny dato (fredag 29.11). Dermed klarer ikke jeg å se at dette skal kjøpe de noe særlig med tid. Så sant man ikke synser rundt at det er siste arbeidsdag i november …

Det kan jo reelt være alt muligt der gør at de flytter datoen - vel også en privat tur. Det er ikke til at vide hvor højt de prioritere datoer (når vi ved der er meget andet de ikke prioritere)…

Det sagt så kan jeg også se mulighed for et opkøb :slight_smile:

ELABS største kunde er Lenovo, og der er vel en masse fordele for Lenovo ved at købe ELABS?

• Budgetteret X omkostning til ELABS i år Y (f.eks. 500 mNOK i år 2028). Hvornår kan det svare sig at købe selskabet for Lenovo?
  • Mulighed for at afskære andre konkurrenter i at bruge teknologien og dermed reelt bygge sit eget øko system (lidt ligesom Apple)?
  • Skærpe konkurrencen med Apple og få en markedsfordel (Seamless kan håndtere alle systemer og produktet men Apple er begrænset til Apple)?
  • Hvis Lenovo er seriøse omkring at seamless er deres “hero” feature bør de så gå efter at købe ELABS og sikre deres fremtidige leverance? Det vil mindske Lenovo’s risiko betydeligt, og sikre at de ikke står i en situation hvor en konkurrent (f.eks HP eller Dell) byder på/ køber ELABS.

En ulempe for Lenovo kan være at man køber et mobil produkt (og kunder) man ikke er interesserede i.

Jeg må si jeg syntes det er rart at aksjeprisen fortsetter å falle med de nyhetene som har kommet i den siste tiden, Uavhengig av det tror jeg det er umulig å lese for mye inn i det at Q3 presentasjonen ble flyttet til til 29. november. Elliptic har slik jeg ser det alltid hatt relativt sene kvartalspresentasjoner og jeg regner med at dersom en viktig avtale partners som f.eks lenovo, Xiaomi, transsion eller en av de andre større smartphone kundene ønsker møte på en gitt tid så er ledelsen på tilbudssiden. Det bør vi jo virkelig håpe på. Uansett var Q3 ifjor den 25. november, så er snakk om 4 dager forskjell fra ifjor.

Jeg har sett litt på inntektene for mobil, ettersom lurte på hvorfor inntektene ble betraktelig mindre i Q4’22.

Jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med at Elliptic begynte å lansere sin programvare på flere andre OEM’s sine smartphones. Det har vært mye snakk om hvordan elliptic sin software kan bli en bransjestandard som alle vil benytte på sine telefoner, men det kan stilles spørsmål med om Xiaomi kanskje ikke likte dette noe særlig. Antallet lanseringer med Xiaomi gikk fra over 20 i 2022 til totalt 4 i 2023. Det var heller ikke slik at Xiaomi sluttet å lansere telefoner i 2023. Dette traff nok veldig hardt for elliptic.

I 2024 derimot har selskapet en mye tryggere base ved å være implementert i blant annet transsion og OPPO/Vivo, HONOR osv. Det er fremdeles håp for at det burde være mulig å komme tilbake inn i varmen hos Xiaomi over tid. Personlig finner jeg endringen i mobilsegmentet interessant.

Transsion, VIVO og OPPO er ca 30% av markedet, Xiaomi er ca 15%. Det virker også som Elliptic sitt sammarbeid med disse aktørene stadig utvides. Det har i 2024 blitt lansert 14 vivo modeller vs 4 i 23 og 6 med transsion vs 2 i 2023. Samtidig signerte de nylig en utvidelsesavtale med transsion i august og OPPO i juli.

Dette er jo ikke det som er det essensielle i investeringscaset til elliptic, men hvis de kan dekke inn 50/75 mill i inntekter på smartphone ila 2025 hadde det jo vært nice for derisking/kursen sin del.

3 Likes

Om jeg ikke husker feil ble Q3 presentasjonen flyttet fra opprinnelig 25.nov. I følge nettsiden deres ser det ut til at CFO er i Tyskland den dagen, så jeg tror ikke det er noen annen grunn enn at det rett og slett krasjet med de to arrangementene. https://ellipticlabs.com/events/

2 Likes

Kan godt stemme;

Deutsches Eigenkapitalforum

November 25 – 27, 2024
Speaker: Lars Holmøy, CFO of Elliptic Labs
Frankfurt, Germany

1 Like

Med den type møteprioritering av CFO så vil jeg ikke si at det er noe nært forestående oppkjøp på gang.

1 Like

Opprinnelig dato er fire dager før Tysklandsturen. NewsWeb

1 Like

Har de noen gang kommentert på at xiaomi sluttet å bruke deres software? Hva bruker de istedet? Synd for deres fremtidige automotive satsning

April 2024 annonserte Elabs kontrakt med Xiaomi, forstår ikke hvorfor du hevder at Xiaomi er ute, har du noe grunnlag for påstanden?

2 Likes

Xiaomi: Til og med 2021 betalte Xiaomi up-front for stort sett hele neste år, i Q4 før påtroppende år. De brant seg veldig på dette i 2022 da de solgte langt færre mobiler enn de hadde forhåndsbetalt for. Pga det ekstremt svake og uforutsigbare mobilmarkedet gikk de over til veldig lave kvartalsvise up-fronts og det meste av inntektene fra Xiaomi har deretter kommet som pay-as-you-go til en høyere enhetskost enn ved discount oppnådd på up-front. Hvordan status er akkurat nå, kontraktsmessig, er vanskelig å trekke ut fra tallene utover at det ikke er noen stor årlig up-front. Xiaomi antas fortsatt å være en betydelig kunde, jf at det annonseres kontrakter for “multiple models” i en melding (mars 2024) i tillegg til enkeltannonseringer.

3 Likes

Om jeg husker riktig så har de en enterprise avtale med Xiaomi.

Ja, jeg leste at Xiaomi gikk over til mindre up-from commitment i q4 rapporten.

Det er det som gir det store utslaget i Q4’21, men det virker da virkelig som om de også har redusert antallet modeller de lanserer med Elabs også? Selv om de skulle ha forventet for store volumer i 2022 og betalt for mye har de vell lansert mer enn 4 modeller i 2023 som Elabs kunne vært en del av?

Uansett hvis inntekter kommer fra større del av løpende salg av enheter er ikke det noe jeg er negativ til. Skulle ønske at de bare lanserte flere telefoner med elabs i enn det de gjør nå

Går vell ut fra at mobiler hovedsakelig har en salgstid på ish 3 år kanskje?

Håper bare det gode samarbeidet med alle aktørene utvides

Du kan ikke telle antall Xiaomi-modeller siden det både i 2022, 2023 og 2024 er 1 announcement som lyder “multiple smartphones”. De har hittil kommet med ca 9 mndr mellomrom. For alt vi vet er dette noe som er et årlig/periodisk event som bygger på enterprise agreement og som omfatter et stort antall basismodeller. I tillegg kan det da komme enkeltmodeller som ikke omfattes av basiskontrakten på en ikke offentliggjort liste som kun benevnes “multiple”. Kan godt være at Elabs er i over 50% av alle relevante enheter solgt globalt av Xiaomi.
Tror vi kan fortsette å få positive overraskelser fra smartphone-aktørene fremover. mNOK 50-75m årlig som range for 2025-2027 virker fornuftig, kanskje konservativt om det blir noe seamless-inntekter også fra disse aktørene.

Hmm, litt usikker på om jeg er enig med deg der. Jeg refererer ikke i så stor grad til nyhetene eller til kontraktsinngåelsene men hva som skrives i rapportene og presentasjoner.

I Q1’22 presentasjonen og Q2’22 skriver de at de har lansert med 14 ila året så langt hvorav 11 er xiaomi og fram til q2 pres lanserer de 5 til. Totalt 16, illegg kommer blackshark hvilket er eid av samme selskap så det er nesten oppe i 20 modeller i 2022 fram til 1h’22 blir publisert.

Ila hele 2023 lanserte de iflølge AR23 på 4 XIaomi modeller… Det er en ganske stor drop-off fra hvor mye som ble lansert i 2022.

Det er to muligheter Barcelona.

1. Antallet Xiaomi modeller er betydelig redusert etter 2022
  2. inntekt per enhet er kraftig redusert.

Jeg er 99% sikker på at Xiaomi har tatt ned bruken betydelig.

Etter å ha sett litt over lanseringene fra før og tidligere: De er definitivt i færre Xiaomi modeller.

De er blant annet ikke lenger i flagship modellen lenger. Den var de sist i 12 modellen, 15 ble lansert nå nylig.

Ser heller ikke ut til at de lenger er Redmi note 14, hvilket de tidligere var i både 13 og 12 modellen.

Jeg nekter å tro at dette kun har å gjøre med mindre commitment til volum og det er nok snakk om andre grunner til at elliptic ikke lenger er inne i like mange Xiaomi modeller.

Vil tro dette har noe å gjøre med kontrakter med deres konkurrenter, men lurer på hva Xiaomi gjorde for å erstatte funksjonaliteten.

Har Elabs konkurrenter på HPD som er basert på software? Trodde ikke det, men har det dukket opp noen nye?

HPD mener du?
Ja de har konkurrenter som er software, ja.