Jeg må si jeg syntes det er rart at aksjeprisen fortsetter å falle med de nyhetene som har kommet i den siste tiden, Uavhengig av det tror jeg det er umulig å lese for mye inn i det at Q3 presentasjonen ble flyttet til til 29. november. Elliptic har slik jeg ser det alltid hatt relativt sene kvartalspresentasjoner og jeg regner med at dersom en viktig avtale partners som f.eks lenovo, Xiaomi, transsion eller en av de andre større smartphone kundene ønsker møte på en gitt tid så er ledelsen på tilbudssiden. Det bør vi jo virkelig håpe på. Uansett var Q3 ifjor den 25. november, så er snakk om 4 dager forskjell fra ifjor.
Jeg har sett litt på inntektene for mobil, ettersom lurte på hvorfor inntektene ble betraktelig mindre i Q4’22.
Jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med at Elliptic begynte å lansere sin programvare på flere andre OEM’s sine smartphones. Det har vært mye snakk om hvordan elliptic sin software kan bli en bransjestandard som alle vil benytte på sine telefoner, men det kan stilles spørsmål med om Xiaomi kanskje ikke likte dette noe særlig. Antallet lanseringer med Xiaomi gikk fra over 20 i 2022 til totalt 4 i 2023. Det var heller ikke slik at Xiaomi sluttet å lansere telefoner i 2023. Dette traff nok veldig hardt for elliptic.
I 2024 derimot har selskapet en mye tryggere base ved å være implementert i blant annet transsion og OPPO/Vivo, HONOR osv. Det er fremdeles håp for at det burde være mulig å komme tilbake inn i varmen hos Xiaomi over tid. Personlig finner jeg endringen i mobilsegmentet interessant.
Transsion, VIVO og OPPO er ca 30% av markedet, Xiaomi er ca 15%. Det virker også som Elliptic sitt sammarbeid med disse aktørene stadig utvides. Det har i 2024 blitt lansert 14 vivo modeller vs 4 i 23 og 6 med transsion vs 2 i 2023. Samtidig signerte de nylig en utvidelsesavtale med transsion i august og OPPO i juli.
Dette er jo ikke det som er det essensielle i investeringscaset til elliptic, men hvis de kan dekke inn 50/75 mill i inntekter på smartphone ila 2025 hadde det jo vært nice for derisking/kursen sin del.