Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Det er ikke noe saklig i hans innlegg så han kan man bare ignorere. Det er den typiske investoren som har brent seg eller hatt alt for høye forhåpninger opp mot hva realiteten endte opp med å bli. Så nå bar spyr han galle uten at han nevner noe saklig.

Hva investerte du på aksjekongen? Hva lå kursen på? Veldig nysgjerrig siden du er så veldig misfornøyd. Er du fortsatt aksjonær?

2 Likes

Kostpris på 11,8.

Okey, så hva er grunnen til å spy så mye galle? Du har hatt god mulighet til å ta profitt på flere tidspunkter gjennom denne aksjens tid? Selg og kom deg ut siden du ikke har troen?

Det jeg nå tenker er mest oppsiktsvekkende er at vi nærmer oss ATL dersom ikke kursen snur iløpet av få dager.

Vi snakker om et selskap som for kort tid siden gjorde at mange i PC bransjen satt kaffen i halsen og roste Lenovo for sin AirDrop killer. Nå har vi bare fokus på den nye OEM som drøyer. Jøye meg :man_facepalming:t2:

7 Likes

Sant. Og når OEM’en er i boks. Hva står da for tur? Utkonkurrering, AI-trussel, emisjon, en setning under kvartalsrapporten som kan tolkes negativt? Følger bare med fra sidelinjen. Takk til dere som graver og bidrar. Dere som bare skaper støy, gå en tur i skogen.

De kommuniserte vel under Q2 noe som dette: “looking forward to an eventful second half of the year”. Med det utsagnet forventer jeg faktisk litt mer enn lansering av smart share. Selv om lanseringen av nytt produkt og launch var en stor hendelse. Uvanlig stille fra selskapet den siste måneden om man sammenligner med fortiden. Håper de i alle fall er på arbeid om dagene.

Du har nok noen poenger her, har hatt fokus på PC. En sidemerknad - som for PC er ikke kontrakt og lansering det samme - for PC kan lansering komme over ett år etter kontrakt, antar det er kortere spread for tfn gitt antatt noe kortere produktsyklus, eller?

Tenker det er begge deler - ikke usannsynlig at Elabs´ inntreden har presset HW-prisene, samtidig som kunder med de største volumene bør få de beste prisene. Uten å finregne, kan det virke som om snittprisen per enhet (for Elabs) er kanskje nær halvert ift pre-covid.

1 Like

Uansett om Elabs har gjort at HW er billigere så er Elabs fortsatt billigere. Xiaomi har brukt elabs lengst og mest, så underlig at de da slutter å bruke dem i de modellene de har tidligere brukt dem i. Rart at ingen har fanget dette opp før nå.

Vi får spørre i Q3 hva det skyldes.

Hvis dette er viktig, så ville jeg anbefale å sende epost til direkte til Elabs asap, så dere får lagt denne ballen død. Hvis de har avsluttet samarbeidet, er ikke det børssensitiv informasjon, som skulle vært meldt på lik linje med store kontrakter ?

De har ikke avsluttet samarbeidet, men redusert bruken.

De kommer uansett ikke til å kommentere noe på det. De kommenterer nesten ikke kundeforhold uansett hva, og uansett ikke utenom kvartalspresentasjonen.

Og selv på Q presentasjoner hopper de elegant over alle spørsmål de ikke føler for å svare på. Ganske garantert dette feks.

1 Like

Tipper dette kommer av at de har kapasitetsproblemer hos elabs. De 13 ledige stillingene de hadde lyst ut for over 1 år siden, er det kun 7 som er besatt. De sliter med å få tak i riktige folk. Og har vel skjønt dette selv og fokuserer på de hestene som faktisk kan hjelpe dem å nå 500mill målet. Bare Lenovo alene er nok til at de klarer over 1000 mill eller 1mrd i omsetning, så keep Lenovo happy første pri.

1 Like

Det ville jeg også gjort hvis noen sendte 100 spm. Det er jo en gavepakke. Man kan velge hva man skal svare på.

Så var det Novelda da…

NOD: Nordic Semiconductor ASA will not proceed with the potential acquisition of Novelda AS
(Oslo, November 1, 2024) Nordic Semiconductor ASA, today announced that it will not proceed with the acquisition of Novelda AS as previously contemplated under the Letter of Intent (LOI) dated October 16, 2024.

1 Like

Siden du deler det her. Hvordan bør denne informasjonen vurderes sett opp mot elliptic labs? Positivt/negativt? Setter pris på svar🙏

Delte det egentlig kun fordi enkelte har diskutert Novelda her tidligere. Og på SV, FA etc… Det var jo også noen som påstod at Novelda var en trussel. Går ikke så bra med dem gitt…

3 Likes

Siste kjente regnskapsverdi for Novelda var 50 millioner ned fra en drøy milliard i 2021/22.
NODs eventuelle kjøp av dette selskapet var betinget av blant annet tilfredsstillende due dilligence. Synd det falt i fisk.

Jeg er helt enig i at det burde fokuseres på Lenovo og PC’markedet hovedsakelig. Det er likevel ikke noen god grunn. Slik jeg forstår det er softwaren som de selger til mobil markedet per nå ferdigutviklet. Da har du ikke behov slik jeg ser det for den type ansatte de jakter på i stillingannonsene hvor aller er utviklerstilling. Tror ikke dette med Xiaomi er noe som Elabs ledelsen forventet, har tenkt til å stille spørsmål ved det på neste Q pres.

Vil også si at 1mrd på kun Lenovo er optimistisk og litt ren hyping av aksjen. Det er snakk om et selskap som selger litt over 60 M Pc’er i året. Om de skulle klare 1 $ per maskin er de kun på 60 mUsd og jeg ser det som usannsynlig at de er integrert i alle maskinene. Det utelukker jo selvfølgelig ikke at det er mulighet, men det skal holde hardt.

Det virker som det kommer litt mer ann på kontrakten og hvem den er underskrevet med. Det går som regel en god del kortere tid vanligvis fra kontrakten annonseres til de første telefonene lanseres. Det kan gå opp mot over 12 måneder fra kontrakten annonseres til de siste modellene lanseres, men gjerne ikke stort mer en 6-9 til de første lanseres.

Ser også at det ikke er underskrevet en significant avtale med Xiaomi siden avtalen i som ble publisert i september 2021.

Uavhengig av dette har nok prisene blitt presset ned på hardware fra Elabs. De kommenterte selv i Q2 presentasjonen at prisene har blitt presset på HW i laptopsegmentet, noe på grunn også av Elabs sin inntreden i markedet. Må nok regne med at dette også har skjedd i mobil-segmentet.

Jeg er fortsatt positivt innstilt og plukker videre ved kursnedgang og fortsetter å gjøre det fram til Q3 og muligens etter også.