Kommer an på hva de 10-15 evt består av, utfordringen er at vi får ingen break-down. Samtidig vil jeg understreke at vi fortsatt har en veldig “lumpy” kvartalsverden og det blir slik sett helt feil å bare se på ett kvartal. Siste 12 mndr er mer relevant å se på, også for sammenlikning. Nå finnes det ingen guiding for 2024 og derfor heller ikke for H2 eller Q4. Og ikke for 2025. Så mitt litt mer kryptiske svar er at vi må se på all den info vi klarer å vri ut av presentasjonen, herunder vedr kontrakter forøvrig - om vi får noen “hints” hva gjelder nr 2 PC-produsent, hva gjelder Lenovo og seamless (flere varianter, mer Smart Share etc), og de siste 2 PC-kontraktene som vi p.t. ikke kjenner volumene på. Det har vært indikert at begge (mener jeg å huske) skal ha minst en lansering i inneværende år (dvs antatt ultimo des evt primo jan ifm CES). Evt noe mer info vedr pay-as-you-go på maskinene som allerede er i markedet.
Et veldig lavt tall vil indikere at det tar lengre tid enn ventet å få i gang sistnevnte. Det vil indikere at inntektene fra de tidligst lanserte modellene enten har en veldig høy andel up-front, eller at salget (i antall enheter) ikke er så veldig høyt. Eller en kombi. Kanskje blir det slik at Elabs fortsatt holder kortene tett, og først letter på sløret ifm Q4 og helårspresentasjonen.
Det blir uansett garantert rom for betydelig fortolkninger av det materialet som presenteres. Dersom noen har tatt eller tar posisjoner i forkant for en kort trade, og det ikke blir noe spektakulært, kan vi få en “kaste-kortene” i et marked med få kjøpere - men dette bør vel småtradere også være klar over dersom de sjekker volumene og utviklingen.
At aksjen skal fortsette å skli og skli nedover til Q3, og evt også skli videre til Q4 uten store nyheter - vel - det må da evt bety at selskapet i realiteten snart ikke har noen forhåpning om å passere et par hundre mNOK i årsomsetning - hvilket vel bør ligge der allerede i inngåtte kontrakter for 2025-2026 gitt 60-70 modeller (som har passert milestone-volumet) i markedet (2 års+ levetid) - a 6kr HPD = ca mNOK 200 FØR mobilinntekter. Antallet er basert på bedriftsmarkedet alene. Over tid bør konsumentmarkedet bli tilsvarende stort. Og ingen andre enn Lenovo inkludert, ei heller annet enn HPD.