De har POC med minst en annen OEM for Seamless (børsmeldt), ansatte i både Dell og HP har vel likt Seamless innlegg på LinkedIn hvis jeg husker rett, og Laila gikk langt i å hinte/si på cmd at launch med ny OEM fort ble med Seamless sensor
Vi er vel tradisjonelt inne i den delen av året med minst nyheter. Tror nok i tillegg til nyhetstørke at noen potensielt kan miste motet (og troen…?) på fallende aksjekurs.
Jeg tror også caset er styrket gjennom 2024 og man skal ikke se bortifra at CES2025 i begynnelsen av januar kan avdekke noe mer av hva som kommer ang. consumer laptops og nye Aura laptops.
Tenker vi aksjonærer ikke venter forgjeves på belønningen
Det kommer ALLTID mange meldinger om lanseringer fra Lenovo ifm CES, av og til er de litt tidlig ute og pressemelder ultimo desember, og deretter mer uken etter. Før den tid er det som regel stille. Neste runde er ifm Barcelona-messen i mars. Disse 2 står for langt over halvparten av årets nyheter. (Merk forskjellen på “meldinger om lanseringer” og lanseringene…i meldingene oppgis ca lanseringsdato for hver modell).
Tørr ikke konkludere med noe før jeg ser kontrakten meldt og vi vet størrelsen på den. En seamless/HPD kontrakt med dell/HP og denne aksjen vil gå som en kule.
De har snakket om at de har traction med flere av top 6 i flere år, uten at det har blitt noe inntekter av det.
Hva gjelder POC med en annen PC OEM er jeg egentlig usikker.
De melder to POC i 2023, en av de blir til seamless lanseringen. Den andre kan fort fortsatt være med Lenovo for andre funksjonaliteter som mus/tastatur med tap. Før vi ser en annonsert avtale med en annen OEM/større ny avtale med Lenovo er det bare å smøre seg med tolmodighet.
Teoretisk, hvis Lenovo kjøper elabs. Kan de på noe måter forhindrer andre oem til å bruke seamless slik de kan beholder konkurranse fortrinnet og funksjonen for seg selv?
Spørr for en venn
Ser uke helt hvorfor den skal ta av pga nye kontrakter med f.eks Dell/HP (gitt at ikke disse er STORE)
Prisingen av Elabs pt burde inkluderer slikt, da den er mye høyere enn nåværende salg kan forsvare - 1 milliarder er ikke outsider prising med produkter som er i kategorien race to the bottom og hvor produsenterlett kan bytte leverandørerfra et år til et annet. 100 milioner i årlig utbyttet over 10 år er mye
Denne er interessant om wifi sensing og hvis kommite deltakerne (Qualcomm, Huawei, Intel, etc) går for det de tenker blir det nok veldig vanskelig for Elabs å konkurrere
De putter ikke i kontraktene sine at lisenser selges til uoverskuelig tid…i så fall setter de prisen rimelig høyt. I avtaler er det kapitler om oppsigelsesbetingelser som gjelder både leverandør og kunde.
Tenker du det er priset inn nye OEM som blir lansert? I så tilfelle kan vel denne aksjen bare skrotes, da vi aldri kommer til å tjene penger på denne aksjen.
Har ikke wi-fi sensing vært diskutert tidligere? Så langt min froskehjerne husker er wi-fi sensing ikke nøyaktig nok???
La meg snu på det, mener du selskapet slik det står nå er verdt 1 milliarder? uten noe nye oem/ utvidelse av kontraker, kun status quo.
Jeg mener det er for høyt, at deler av denne mulige fremtid er (brude) været priset inn og at derfor kursen ikke nødvendigvis vil ta ved inngåelse av nye moderate konrakter
Wifi kan ifølge artikkelen gjøres nøyaktig nok til at det brukes som innlogging ( kommer an på bølgelengde) - det går ikke med ultralyd
Hvorfor for OEM velge? De kan bruke en kombinert løsning. For alt du vet utvikler elabs konsepter som kombinerer ultralyd med wifi sensing.
Det gir veldig liten mening fra et teknisk perspektiv, hvorfor doble hvis en en av teknologiene gjør jobben.
Grunnen til at jeg mener det i stor grad kan falle ned på wifi er at sensing nok kommer til å bli en del av standard pakkeløsning på wifi chipset
Det er under forutsetning at det finnes noe publikums interesse for sensing ( i vid forstand og uavhengig av tek) i det hele tatt. For funksjonalitet som dette selger ikke pc’er men er mer nice to have
Så det er ikke sikkert at verken ultralyd/wifi/infrarød eller noe annet kommer til å slå igjennom
Slik selskapet står NÅ (pt) er det ikke verdt 1 milliard, men slike selskaper har for vane å bli priset til fremtidige inntekter.
Nå syntes jeg ikke selskapet er priset for fremtidige inntekter…
Nu har jag letat lite igen men inte funnit något. Er det noen som har en link til noe som beskriver hvordan Wifi-sensing kan brukes med kun en laptop? Ikke noen andre Wifi-enheter, uten kun den.
Jeg finner ikke noe. Jeg finner tekst om at bruke WiFi som radar, men ikke noe konkrete eksempler. At det er teoretisk mulig tvivler jeg ikke på.
Her er f.eks Intel
Og et selskap ganske tilsvarende elabs, men wifi - det har ikke tatt av, men det er de forventer å bedres med wifi 7 og standardisering
https://aerial.ai/resources-blog/aerial-available-on-broadcom-ap-and-mesh-solutions
Videon viser ikke noe om det er laptopens WiFi-antenn(er) som fungerer som både sender og mottaker eller om laptopen bruker omgiavnde WiFi-anlegg og kun agerer mottaker. (Eller så er det jeg som ikke begriper ordentlig. Eller både og.)
Jeg har kun sett det seinere, men også det først er i hvert fall teoretisk mulig.
En variant er jo at ha begge ombord. Finns ikke noe WiFi - kjør ultralyd.
Tror ikke vi skal henge oss for mye opp i Ultralyd.
Det er laptopen’s wifi,
“applying machine learning to Wi-Fi sensing for such use cases as human proximity detection.”
kan posisjoner seg som et “edge ai company” hvis de vil, men måten de innhententer data på er fortsatt via ultralyd ( derfor bruker det eksisterende mik+høytalere)
At signalene må tolkes kan man sikker putte under paraplybekrepet ai, men for 2-3 år siden ville vi bare kalt det maskinlæring
Nå er det ikke det elabs gjør, men utrolig hva et nytt navn/beskrivelse kan gjøre - så fult
forståelig at de prøve å vrie seg til å være mest mulig cutting edge og attraktive
Nå har ikke Elabs gått 200% så ta det helt med ro…
Elabs er ned 40% hittil i år.
Fra mitt ståsted lever jeg med wi-fi sensing. Det har vårt diskutert her tidligere og de som har litt teknisk kunnskap kom frem til at den ikke er nøyaktig nok. Kun basert på wi-fi.
Samtidig må du heller ikke glemme at HPD har blitt en brikke i Elabs. De begynner så smått og få flere bein å stå på, som til og med hardware ikke har fått til (Seamless).
Utifra dine synspunkter i de siste postene oppfatter jeg deg som ganske Bear på Elabs. Er du investert, eller bare skeptisk?
@h3nk1 - en sak er nyhetstørke - en annen sak er at ELABS-kursen er på ATL med unntak av noen dager med tvangssalg av Passesta-aksjene. Ikke skyld på meg for fallende aksjekurs denne gang pls Det er et tankekors at det knapt finnes kjøpere på 10-tallet og at selv små volumer presser prisen ned litt etter litt. Hvor ble det at @Timontti - har han solgt seg ut etter at han predikerte mNOK 10-15 i Q3? Var en positiv bidragsyter som ønskes tilbake i forumet.
Jeg deler ditt poeng mht at det KAN “skje ting i kulissene”. Derfor forstår jeg ikke de som selger på 10-tallet…hvis de kjenner litt til selskapet og ikke er kortsiktige tradere med stop-loss…