Henger jo på hvor mye man har “investert” i det da. Hvis det bare er en liten del av portføljen så kan man ju bli sittende og håpe at det løser seg og at de kan begynne å få fart på salg (og greit betalt) på PC-siden. Hvis man har en større andel så begynner risikoen at bli besværande og man må agere.
Likadant om man har en liten andel men kan finne andre steder med potential men mindre risiko.
Om vi 29. november får et resultat som ender borti mNOK 10-15, vil dere si at Q3 er priset inn utfra dagens kurs?
Aksjekursen har vel falt fra rundt 13 til 10 etter at disse antakelsene ble diskutert her på forumet, så vil tro en del er priset inn. Men man vet aldri hvordan aksjemarkedet reagerer
Jeg vil si at dersom vi får et resultat på noe under 15 så er ikke det priset inn. Ikke på dette nivået.
Håper og tror at det skal være høyere basert på egne kalkuleringer, Lenovo har skal ha hatt 2,5 % vekst fra Q3’23 til Q3’24, og Q3 er tradisjonelt en av de bedre kvartalene. Samtidig håper jeg avtalen meldt med transmission i august skal føres opp i Q3 og håper den er betydelig. Har også et lite håp om at avtalen med OPPO meldt 1. juli er inntektsført dette kvartalet. Håper på 15 som et minimum fra shipped units av Lenovo Pc’er.
Hvis den fortsetter i samme nedoverbakke frem til 29. nov tror jeg på rekyl.
Vi må ikke glemme at Elabs alltid har slitt med kursen (utenom den elleville Covid tiden). Den stiger på gode nyheter, for ALLTID å gå tilbake. Så også denne gangen. Men tar jeg på meg de pessimistiske brillene kan vi se en enda dypere bunn nå, så sant det ikke kommer gode nyheter. Da legger jeg kun til grunn siste tids utvikling.
De som evnt. tenker på å kjøpe Elabs må gni seg i hendene. Det blir billigere og billigere for hver dag som går.
Kommer an på hva de 10-15 evt består av, utfordringen er at vi får ingen break-down. Samtidig vil jeg understreke at vi fortsatt har en veldig “lumpy” kvartalsverden og det blir slik sett helt feil å bare se på ett kvartal. Siste 12 mndr er mer relevant å se på, også for sammenlikning. Nå finnes det ingen guiding for 2024 og derfor heller ikke for H2 eller Q4. Og ikke for 2025. Så mitt litt mer kryptiske svar er at vi må se på all den info vi klarer å vri ut av presentasjonen, herunder vedr kontrakter forøvrig - om vi får noen “hints” hva gjelder nr 2 PC-produsent, hva gjelder Lenovo og seamless (flere varianter, mer Smart Share etc), og de siste 2 PC-kontraktene som vi p.t. ikke kjenner volumene på. Det har vært indikert at begge (mener jeg å huske) skal ha minst en lansering i inneværende år (dvs antatt ultimo des evt primo jan ifm CES). Evt noe mer info vedr pay-as-you-go på maskinene som allerede er i markedet.
Et veldig lavt tall vil indikere at det tar lengre tid enn ventet å få i gang sistnevnte. Det vil indikere at inntektene fra de tidligst lanserte modellene enten har en veldig høy andel up-front, eller at salget (i antall enheter) ikke er så veldig høyt. Eller en kombi. Kanskje blir det slik at Elabs fortsatt holder kortene tett, og først letter på sløret ifm Q4 og helårspresentasjonen.
Det blir uansett garantert rom for betydelig fortolkninger av det materialet som presenteres. Dersom noen har tatt eller tar posisjoner i forkant for en kort trade, og det ikke blir noe spektakulært, kan vi få en “kaste-kortene” i et marked med få kjøpere - men dette bør vel småtradere også være klar over dersom de sjekker volumene og utviklingen.
At aksjen skal fortsette å skli og skli nedover til Q3, og evt også skli videre til Q4 uten store nyheter - vel - det må da evt bety at selskapet i realiteten snart ikke har noen forhåpning om å passere et par hundre mNOK i årsomsetning - hvilket vel bør ligge der allerede i inngåtte kontrakter for 2025-2026 gitt 60-70 modeller (som har passert milestone-volumet) i markedet (2 års+ levetid) - a 6kr HPD = ca mNOK 200 FØR mobilinntekter. Antallet er basert på bedriftsmarkedet alene. Over tid bør konsumentmarkedet bli tilsvarende stort. Og ingen andre enn Lenovo inkludert, ei heller annet enn HPD.
Usikker på om dette forumet har noen betydelig innflytelse på ELABS-kursen over tid. Det kan postes “positive” og “negative” (i “…” pga at alt er subjektivt) begrunnede argumenter her, uten at vi har noen systematiske bevis for at de “positive” løfter kursen slik jeg ser det.
Som alltid gode grundige svar. Imponerende hvilken innsikt du har.
Neidajoda skrev:
Som alltid gode grundige svar. Imponerende hvilken innsikt du har.
Sikkert !!!
Der er også sikkert at B1986 har forstået at snakke kursen ned med alle sine tidligere indlæg, men han skrev jo at han var næsten 100 % investeret, og nu da 1986 har snakket kurset ned og akkumuleret så skal kurset snakkes op igen.
Virkeligt fint stykke arbejde af 1986
Dansken
Ikke enig. Noen innlegg kan ha vært litt spisse, men å snakke aksjen ned kan jeg ikke si meg enig i. Har lest akkurat de samme innleggene som deg. En ting er å nærmest spy ut galle som noen få har drevet med her, men å skrive innlegg som ikke nødvendigvis alltid rosenrødt, men saklige og begrunnet må være lov.
Jeg har ikke latt meg påvrike av noen innlegg her, jeg kun ute etter andre sine synspunkter.
Noen som tror at «teorien om nyårsraketter» kan forklare den kraftige nedgangen i det siste - dvs. at flere selger av skattemessige årsaker for å realisere tap? Hvis man tror på dette burde jo aksjen kunne gjøre en comeback i desember/januar - med mindre vi ikke får nyheter i q3 presentasjonen som er veldig negative.
Mener å ha lest i det finske forumet for noen uker siden at han reduserte betraktelig da han forventer negative/dårlige tall for q3 24, men at han har planer om å kjøpe seg inn igjen etter q3
Det stemmer. Sendt priv. melding med han.
Han fikk jo rett i nedgang før Q3, så smart å selge seg ut. Så smart klarer ikke jeg være
Han fortsetter gravingen…
Liten strategisk grunn til at Lenovo skal kjøpe elabs pga seamless (eller noe annet)
Tydeligvis flere enn meg som ikke er klar over at de allerde har tilsvarende AirDrop i lomma, for google skal gjøre det mer synlige
Siden det allerede er så utbredt, kanskje det har mulighet til å bli “standard” for fildeling på android
Seamless fra elab er avhengig av slike/tilsvarende løsninger ( for.eks bruker lenovo intel sin Unison ) for å fungere.
Hvor mye er det verdt å starte overføring med å tappet telefonen mot skjermen? må vel fortsatt velge hvilke filer så hva sparer man da, ett trykk. Seamless står ikke for overføringen, så å kalle det en “AirDrop killer” er skivebom
Ingen grunn til for levono å kjøpe et selskap for å beskytte noe som er ganske gimmick
Det er i samarbeid med samsumg
Dette gjelder slik jeg forstår android telefoner og chromebooks. Ikke IPhone eller IOS som Seamless til Elabs
Seamless er ikke noe annet enn å starte overføring programmet, derfor må man laste ned intel sin Unision- som fungerer mellom ios/android/windows. Hvis en skal dele ios til ios/mac os vil man alltid bruke AirDrop
Laila nevnte på CMD at seamless ikke må brukes sammen med Intel/Unison. Det var imidlertid Lenovo som ønsket denne løsningen. Det er altså ikke sikkert at en annen OEM kommer til å bruke Unison for sin løsning.
Ja- kan sikkert bruke google sin Quick share også, men seamless alene er ikkenok til dele filer.
Det finnes ingen måte man kan spille av ultralyd fra en pc og få android ( eller noe som helst annen os) til å del filer
Og hvordan fungerer denne trumpistiske konspirasjonsteorien når jeg ikke har solgt en aksje i Elabs i 2023 eller 2024, verken privat eller i fond? GAV rundt 15 privat og 13.4 i fondet jeg forvalter. Dvs dårlig forvaltet. Kan dokumenteres ( i rettssalen). Er lei av drittkastere som ikke bidrar. Nett-troll.
Nå er det en samlet tech verden som kaller dette en AirDrop killer. Ikke vi i dette forumet. Men det kan hende du har rett, og tech verden feil.
Syntes du er litt bastant i dine uttalelser. Elabs seamless tech fungerer angivelig på alt ifm overføring uansett os eller maskin. Man trenger ikke tappe. Det valgte Lenovo.
Nå har universiell overføring mellom alt av os og maskinvare vært etterlenktet i mange år. Elabs har laget det. Ingen andre! Jo, det finnes mange løsninger, men ingen som kan takle alt. Du kaster ut mange påstander her, som slik jeg ser det, viser at caset seamless fra Elabs, kan du med fordel sette deg bedre inn i.