Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Søker man på Lenovo i nettbutikker får du opp skjermer, VR-briller og håndholdte gaming devices (+ stasjonære PC’er som vel ikke har vært fokus før??).

1 Like

Sikkert. Men merk at SB1 ikke er “på” og dette er tall de la til grunn for ca 4 år siden såvidt jeg husker. SB1 ligger også høyt for 2024 med antatt 24 millioner PCer solgt (som da vel skal inkludere forskuddssolgte enheter via milestones og pay-as-you-go), hvilket ikke har vært justert siste året eller mer. Så deres anslag på 121 mNOK i PC-inntekter for 2024 er nok for høyt. Uten at jeg tror det har noen betydning…aksjekursen hadde nok vært vesentlig sterkere om man lå an til slike tall.
Hva gjelder mobil så er deres anslag på 48mNOK kanskje nærmere fasit, dvs ved vesentlig lavere enn 50 øre/enhet er antallet og markedsdekningen vesentlig høyere enn SB1 har lagt til grunn (hvilket nok er sannsynlig). SB1 har ikke gode økonomiske argumenter for å bruke svært mange timer i “gravearbeid” på en aksje hvor det er lav omsetning og samtidig er svært vanskelig å kunne gi kvalifiserte estimater selv med stor innsats av god analysekompetanse, både tidsmessig og kvalitetsmessig.

Her er det nok mange meninger om hva som er “riktig kurs” :slight_smile:

At aksjen er ned 30% siste 6mnd, vil nok ikke si noe om markedet er velfungerende eller ikke.
Tror det er samensatt og flere grunner til det, som kan innebære:

• Forsinkelser i forhold til tidligere estimater
  • Stort nedsalg fra største aksjonær
  • Lite likvid aksje
  • Forsinkelse på OEM nr. 2

Så kan man legge mye inn i og nyansere de 4 punktene, men etter hvert som det har blitt flere brikker som faller på plass, tenker jeg også at guidingen kanskje blir mer viktig enn tallene som kommer i slutten av mnd.

1 Like

Hva er det som gjør at ikke en eneste pc-kunde utenom Lenovo er kunde hos elabs. Etter så mange år, ikke lansert med en enkel hpd på én enkel pc modell hos for eks acer, Dell. Hp

Begrensning i kapasiteten til nåværende ansatte i Elabs. Og de sliter med å skaffe flere, bare se stillingsannonsene som har vært ute over 1 år nå.

Jeg tror ikke det er derfor. Hpd er jo ferdig utviklet og ved eventuelle bugs kjører de ut feilrettinger effektivt i skala siden de er software. Laila har sagt at det har tatt lenger tid å close avtaler med de andre, ikke fått inntrykk at det har stått på elabs, men heller pc oemsene.

Når det gjelder stillingsannonsene som er ute, så er det ofte slik at it selskap alltid har stillinger ute sånn at de alltid er klare for å gi den rette kandidaten en jobb.

1 Like

Kontrakten er nok mest sannsynlig med Lenovo vil jeg tro. Håper egentlig på at den er med en annen kunde, uavhengig av det så er det kjempepositivt at det kom en kontrakt til på seamless. Dette gir for meg inntrykket av at innleggene som kritiserer funksjonaliteten som kun en gimmick bommer, da jeg går ut fra at verdens største laptop OEM ikke skal fortsette å satse på software som bare er gimmick.

Hva gjelder funksjonalitet og ordet accesories går jeg ut fra at det er snakk om Mus/tastatur++. Accesories brukes ikke om tablets som er en egen produktkategori.

Dette tar ned risikoen enda mer for fremtiden. Dersom de tre annonserte PC-kontraktene er større enn de tidligere kan dette innebære stort potensial i 2025. Håper bare vi kan få mer detaljer i Q3-Q4 presentasjonene slik at vi kan få det bekreftet.

3 Likes

her kan det vel spekuleres opp ned og i mente. Det er vel tidligere blitt sagt at Laptop OEMs er litt mer konservative enn Mobil OEMs og at det tar mye lengre tid å implemtere nye funksjoner. Kanskje flere har Roadmap for langt frem i tid eller det finnes kontrakter med presence sensor leverandører over flere år.
Tenker uansett at Lenovo viser vei og at de andre bør ha fått øynene opp. Laila sier at kontrakt med andre OEMs eller OEM nr. 2 ikke er gått kald, så jeg tror det plutselig kan dukke opp noe der.
Dell er overivrige med å like Laila’s poster, så får tiden vise om det ligger noe i det :wink:

1 Like

hvor fikk du tak i disse analysene fra SB1? :slight_smile:

Jeg trodde et øyeblikk handelen var stanset, men det var bare totalt mangel på interesse, ja.

2 Likes

:sweat_smile:
Jeg som trodde DNB sin aksjeplatform nok en gang hadde issues

@Aksjekongen Kan ikke du kjøpe ett knippe aksjer, bare så vi ser at ting fungerer? :wink:

Kan ikke huske å ha sett OSE så lite likvid som denne høsten. ELABS er desidert mest omsatt i min portis i dag. Sier litt.

Det er nok mange som har brent seg kraftig på mange av de katastrofale aksjene på oslo børs de siste fire årene, så det begynner kanskje å bli begrenset hva folk vil kaste penger etter.

1 Like

Noen grunn til at elabs ikke kan notere seg på en av de amerikanske børsene? Hva er nedsiden?

Koster mange mange millioner

Du må jo være aksjemarkedets svar på Tussy i Ole Brum… :sweat_smile:

1 Like

Kundeforhold, kommer i innboksen.

1 Like

Hvorfor mon de ikke næver Lenovo i dag? Det har de gjort tidligere. Der er vel ikke andre eksisterende…?

1 Like

De nevner aldri Lenovo når kontraktene annonseres. Hvis du ser på kontraktene fra juni/juli blir heller aldri lenovo nevnt i børsmeldingen.

Det er nok mest sannsynlig Lenovo, men kan teknisk sett være en av de andre. Spørsmålet er om en PC OEM kan regnes som " Existing PC Customer" hvis de har en enterprice license agreement, men aldri har kjøpt noe av softwaren før. Jeg holder det for usannsynlig.

1 Like