Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Du må jo ikke spørre Aksjekongen om dette, han har hatt 53 innlegg om Elabs, samtlige negative uten innhold. Derfor er det enda tristere at han ser ut til å få rett i sine negative spådommer. Som sagt er innleggene uten faglig innhold, så sånn sett har de null verdi. Men nesten sjokkerende å se aksjen bli omsatt på 9,90. Sånn går det når CEO neglisjerer aksjonærene. Både nåværende og potensielt nye.

1 Like

De er up-and-coming i India og har noen prosent av totalmarkedet.

The company sold 1.2 million smartphone devices last year and is looking to double the numbers in the current financial year. In the feature phone segment, Lava holds a 25% market share.

Lanserte med de i mars: Elliptic Labs Launches on Lava Blaze Curve Smartphone | Elliptic Labs

Der kan du se. Takk. Ikke lett å følge med på alle mobilavtalene. Begynner å bli ganske mange.

Hva synes du ledelsen skal/burde gjøre? Ledelsens oppgave er jo ikke å prøve å styre aksjekursen opp i et marked som også påvirkes av mange faktorer enn selskapets prestasjoner…. For de som er i aksjen finnes tre valg: selge (om du ikke tror på selskapet og ledelsen), være tålmodig (dersom du har tro på langsiktige vekstmuligheter) eller kjøpe (dersom du mener at dagens kurs er altfor lav). Det som aksjekongen driver er jo bare trist og tragisk - kjøpe noen aksjer og deretter sitte og sutre på et nettforum…

5 Likes

Som jeg har skrevet en rekke innlegg om her tidligere, så hører det også med til ledelsens oppgaver å «pleie» aksjonærene. Ikke for å pleie aksjekursen, men for til enhver tid å holde aksjonærene oppdatert på det som skjer i selskapet (som de kan opplyse om da). Dette for at markedet da kan prise aksjen til en «riktig» pris. Og kritikken min har derfor gått på at Laila er altfor tilbakeholden med å være med på det som er av events etc. I det lange løp er det kun resultater som teller, men markedet skal jo også prise aksjen underveis. I tillegg synes jeg de kunne forklart forretningsmodellen noe bedre, marginer etc. Nå sier de kun at det er begrenset hva de kan fortelle, jeg tror de kunne forbedret seg der. Kommersielt så har selskapet virkelig levert siste årene, og derfor er det ekstra «urettferdig» at aksjekursen er i kjelleren. Men jeg skal være med helt til de blir kjøpt opp.

1 Like

Hjelper ikke å sutre nei, men kursen viser at markedet / aksjonærene i lang tid har fått redusert tillitt til Laila & co.
Det nytter ikke i q på q, år for år, å predikere med hallelujastemning når regnskap og børsmeldinger ikke bekrefter de euforiske spådommer. Nå er vel stemningen på de siste q blitt noe mer lavmælt, som muligens kan tolkes som litt mer frynsete selvtillit ….
Personlig er jeg nå i fase 2; enn så lenge tålmodig og har ennå trua.
Har vært innom fase 3 flere ganger; akkumulert, og er derfor litt for tungt eksponert.
Men, jeg skal ikke ha mange dårlig q’s og seanser med Laila og Lars, før jeg kommer i fase 1; kaster kortene.

Det er heldigvis også mange kompetente bidragsytere her, med god oppdatert kunnskap om Elabs. Et spørsmål: Kostnaden pr lap-top med Elabs teknologi er lav. Hvorfor blir den (hittil) bare brukt på lap-top i det dyre segmentet?

2 Likes

For de som selger produktene,så må det jo være at det å ha Elabs på evt Pc´n skal være en form for eksklusivitet. Men for Elabs er jo er en dårlig deal, da antall Pc´er for mid. range er mye høyere mhp salg. Tenker de flytter Elabs tech ned på mid. range etter en stund i markedet.

1 Like

Er vanlig at det kommer først på high range, for så å gå lengere ned i verdikjeden. Noe må være esklusivt skal man kjøpe de dyreste pcene.

Til info lå aksjen i kr 9,40 den 24. juni 2024. Da kjøpte jeg ekstra i troa på at lengere ned denn dette går den ikke :joy:

Under 1. mnd etter lå den i kr 13,52… det snur fort i denne aksjen.

1 Like

Blir jo litt mer et spm for Lenovo, men om det skal være en AirDrop type funksjon er det jo ekstremt viktig at funksjonaliteten kommer til mange nok enheter at dette er noe folk kjenner til.

AirDrop hadde jo vært rimelig useless om den bare funket på siste iPhone Pro modell. Må jo sånn sett anta at det skal rulles ut i volum modeller.

2 Likes

ELABS HPD er inne i ca 35-40% av business-PC-launches siste 12 mndr. Når vi etterhvert får info om antall enheter i de 3 siste kontraktene vet vi om dette tallet øker. Dette er vel uansett mer enn “bare de dyreste”. Lenovo går veldig skritt-for-skritt - og det er først nå ELABS er inne i konsument-segmentet…med lanseringer antatt første ved årsskiftet (ble nevnt ultimo 2024) samt 2025 og 2026. Dvs det er langtidsplanlegging når Lenovo beslutter profiler på sine maskiner. Derfor har vel også alt tatt lengre tid enn ledelsen forventet når PC-aktørene fikk beslutningsvegring på bruk av ny teknologi ifm usikre markeder (ved redusert omsetning og sannsynlige kostnadskutt er det ikke nyinvesteringer i “nice-to-have” som er prio #1). Hva gjelder seamless har dette skipet nettopp lagt fra havn, så hva som skjer her videre vet vi ikke, annet enn at det er inngått en kontrakt nr 2 på dette området som ble publisert i Q4 - antall enheter det omfatter, og for hvilke år, kjenner vi ikke til. Ennå.

Forøvrig registrerer jeg at det er mange aksjer som kastes ut i forkant av Q3 til stadig lavere kurser----kanskje en mix av noen som ikke tør sitte og av noen som vil redusere. Nesten uansett prisnivå?? Dvs de store optimistene som driver kursen opp i forkant er ikke tilstede. Lave forventinger denne gangen og lettere å skape positive overraskelser? Nå ser jeg her at det er investorer som venter høye omsetningstall i Q3 og som ikke er fokusert på at det mest sannsynlig ikke er (noen betydelig) milestone i kvartalet. Om det er mange aksjonærer som ser til de 2 meglerhusene og venter 150-170mill for året, dvs ca 100 mill i H2, ja DA blir det nok skuffelser. Er man ikke aktivt “på” er det vanskelig å ha noe realistisk forhold til selskapets fremtidige rapporter. De 2 meglerhusene bidrar ikke i så måte, ennå.

6 Likes

Det ble byttet mange aksjer i dag. Nesten 500.000 er ikke daglidags. Så kommer evnt det som har gått utenom børs.

Noen store bevegelser blant top 50?

ser ut til at Lenovo får konkuranse om den å ha den kulest gimmick for å starte fil overføirng, i hvert fall i kina

hvilken liker dere best, tap eller kaste ?

Tap fremfor kasting anytime :hotdog:

Men når det er sagt, er det mye som skjer innenfor løsninger hos mange og det er stor konkurranse. Elabs må ikke hvile på laurbærene.

Dette blir som i Liftarens Guide till Galaxen der de har radio som skifter kanal hvis man vifter med handen. Så hvis man vill lyssne ferdig på et program så må man sitte helt i ro før at radion ikke skall skifte kanal…

hvorfor tror du det er begrenset til å være på samme wifi? klarer ikke se at de har sluppet noe info om den underliggende tech enda - kommer i morgen

Spørsmålet er jo om det funker på noe annet enn Huawei. Mest sannsynlig er svaret nei.

Sorry. Var litt kjapt ute og slettet påstanden min nå.
Det jeg tenkte og refererte til gjelder upcoming Xiaomi Hyper OS og Hyper Connect.

1 Like

nei, det gjør det ikke. - blir mer likt airDrop. Men det kommer som en en del av HarmonyOS Next (som de skal bruke på tverrs av telefoner, tablets etc) og med Huawei andel i kina/østen blir det fortsatt en god del av markede - særlig hvis andre kinesiske produsenter lisensierer HarmonyOS ( selv om det pt ikke er noe som tydere på det )