Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Sitatramme
Participation in a design win supporting Huawei or Lenovo is a big plus

Skal vi ymte forsiktig frempå at Elabs potensielt kan levere her, eller blir det litt søkt?
«Vi» er bra på gestures og handshake og initiering av file transfer. Sitatet er fra jobbannonse i Kina.

Burde det ikke vært børsmeldt dw på gesture i så fall?

veldig søkt, i min mening, av 2 grunner:
1 Huawei har brukt hand gesture gjort med kamera tidligere, liten grunn til å tro at de har gått over til utralyd nå
https://consumer.huawei.com/en/support/content/en-us00754311/
2 selskapet har utviklet sitt eget os ( blant annet) nettopp for å være fri fra restriksjoner. Å bruke vestlig tech for noe så trivielt som å starte fil overføring ( både taps og wave/kaste kan erstattets av et trykk på skjermen) og på den måte åpne for nye begrensninger virker usansylig - elabs som alle andre tech selskap med tilknytning til usa kan tros alt bli “pålagt” eksport forbud

pluss, det brude i så tilfelle absolut være medlt ( selv om det måtte holdes anonymt ) da det ville vært det største som har skjedd selskapet

2 Likes

Huawei er ikke helt den aktøren de var for noen år siden. De har blitt rammet ganske hardt av sanksjoner og har gått fra å ha ca. 10% av smartphone markedet til rundt 3,5% . Sanksjonene samt det egenutviklede OS’et gjør nok ikke dette til den direkte konkurent, men må jo sies å være teknologi i nærheten av det samme smartshare for elliptic gjør.

Hva gjelder handelen i aksjen ser vi høyere volum enn før. I oktober skiftet ca. 2,32% av aksjene i selskapet hender. Så langt i november har ca. 3,05% av aksjene skiftet hender på 3/4 av antall handelsfad. Torsdag forrige uke og i dag skiller seg mest ut med omsetning samlet i aksjen hvor samlet sett litt over 1% av selskapets aksjer ble omsatt med ca 600k på torsdag og 500K i dag. Det er åpenbart noen som skal ut, men det er definitivit noen som kjøper også. VWAP var høyere i dag enn på torsdag, som kan tyde på at trenden kan være i ferd med å avsluttes.

Nå kan jo selvfølgelig dette forsterkes dersom noen øker volumet noe vanvittig, men markedet har håndtert ganske høye volumer relativt til Mcap de siste dagene. Får litt intrykket av at noen vil ut av posisjonen, men vet ikke noe om hvem. Interessert i om det er en institusjonell aktør eller bare retail. Er det en institusjonell investor som skal ut vil vi nok se høyere volumer fram til fredag. Fikk plukket en liten post på 10,04 i dag selv.

1 Like

Fra dagens publiserte liste kan vi se at Storebrand selger 400.000 aksjer som blir lukket opp av VERDIPAPIRFONDET FONDSFINANS NORGE - KONTO #1.

Storebrand vekst sitter nå kun igjen med 175.000 aksjer. De har tradet mye i aksjen den siste tiden.

Ellers mindre endringer.

7 Likes

Håper at de har fått tømt seg snart, så kan vi jobbe oss oppover igjen.

1 Like

Det har vært forholdsvis høy omsetning de siste dagene og noen plukker de opp. Vi er faktisk «bare» ned 1,98% den siste uken.

Jeg ble brått usikker på en ting. Har vi fått klare lovnader om at en ytterligere PC-OEM skulle komme i 2024, eller har det blitt kommunisert vagere? I mitt hode er det førstnevnte.

Eneste gangen som jeg synes de har vært tydelige på dette er i q4-rapporteringen i februar. De sa da at de «forventer en ny OEM i løpet av 2024 (i tillegg til Lenovo)». Hva som har skjedd siden februar kan man jo bare lure på. Kanskje var det en forhandling med denne OEMen som ikke gikk i boks - og at dette er forklaringen til at man valgte å skrote målet om 500 MNOK ifm q1-rapporteringen - eller så forhandler man fortsatt. Ifm Capital Market Day indikerte Laila at man er i diskusjoner med andre og at flere er interessert i Seamless. Hva man står er umulig å si.

2 Likes

Vagere. Jeg tror ikke det kommer i 2024.

1 Like

Mener også det har vært gjentagende med forventning om 2024.

Det er ikke så mange arbeidsdager igjen av året, så det skal holde hardt. Men tar gledelig i mot en melding før 2025.

Jeg er stort sett bull på Elabs, men akkurat dette med flere OEMs som mangler plager meg litt. Det var jo noe med de facto som liksom var greia …

Jada, målet kan nås etterhvert med Lenovo og mobil. Men det blir på et vis svært begrensende, hvis “that’s it”.

Ps. Jeg er fullastet, så dette er ikke forsøk på baissing. Bare litt ventilering.

1 Like

Jeg tror vi skal være fornøyd så lenge businessen ekspanderer. Foreløpig relativt rolig,men i riktig retning. Jeg tror det er ganske sannsynlig at fler pc aktører kommer på banen med Elabs tek,men ikke i år. Kanskje neste år. Telefon har fått veldig vind i seilene siste 12-18mnd. Jeg forventer det samme på pc fronten etterhvert.

2 Likes

Problemet er jo at de har forespeilet en 20/80-fordeling inntekter Mobil/PC. Selvfølgelig bra de har godt fotfeste i førstnevnte, men det er i PC-vertikalen det skal skje. De konturene må de snart vise.

1 Like

Siste aksjonærlister viser trading fra Storebrand vekst. Salg av noen hundre tusen aksjer den ene dagen, og kjøp dagen etter.

4 Likes

SB1 har nedjustert sitt estimat for Q3 til 28.6mill. Det fremkommer ikke hvordan, utover at det bemerkes at man ikke legger til grunn noen milestone-inntekter i kvartalet.

EBITDA estimeres til mNOK 0.9 og resultatet til negative mNOK 4.4. Fri Kontantstrøm negativ med hele mNOK 15.2 hvorav mNOK 10 er økt arbeidskapital, tilsvarende som i Q2.

Det skrives at siden mange finansielle KPIer ventes å snu negativt fra Q2, så er vi forsiktige (“cautious”) i forkant av Q3, og om vi ikke blir komfortable med økning i salgsinntektene i Q4 og spesielt for 2025, vil vi måtte nedjustere salgsinntektene med tosifret % for 2024 og for 2025, og med tilsvarende effekt for EBIT og FCF (Free cash flow).

3 Likes

Ja, inntektene forespeilet av selskapet for noen år siden (Q4 2020) har ikke akkurat stått i stil med virkeligheten.

Som uinnvidd i bedrifter innen teknologi, så virker det som om ledelsen har vært litt desillusjonert.

1 Like

Nesten 30 mill i Q3 er langt over forventning for min del dersom det er 0 milestones. Så blir positiv om dette stemmer :slight_smile:

2 Likes

Har de hatt sån pre earnings call nå? Og delt inntrykket med noen kunder?

Overhodet ikke. Dette fra SB1 er standard oppdatering/kommentar til SB1-kunder i forkant av resultatene. SB1 har ikke fått annen info fra ELABS enn du og jeg har fått.
Videre er det kun 2 meglerhus som dels fra sidelinjen følger selskapet, så det hadde vært en svært så tynn gruppe-call…

I min verden burde alt som overgår fjorårets Q3 på 22.6 (om jeg husker rett, og som hadde milestone inkludert) være positivt for aksjekursen, men jeg lever jo i min egen boble til tider kan det virke som - siden jeg ikke så for meg sub-10 etter smart-share launch og en ny kontrakt som også inkluderer accessories.

3 Likes