Ja, SB1 estimerte en vekst på over 115% for Elabs for 2024. De vokste faktisk over 30% i 2023, men det var nå å ta litt hardt i av dem, noe de vel begynner å forstå selv. Å bomme på nesten 100%, burde være flaut for SB1. Men det er jo ikke så lett å estimere Elabs, må nok vente på tallene nå fredag. Alt over 17,5 mill tilsier vekst på minst 30% for 2024 også.
Er sikkert mye selskapet kunne gjort bedre når det gjelder kommunikasjon - og de burde kanskje droppet målet om 500 M langt tidligere. Men en X-faktor har vært hvordan pc-markedet har utviklet seg. Under covid ble det stor etterspørsel etter pc - og OEMene økte produksjonen. Etter Covid gikk etterspørselen kraftig ned pga at folk hadde mindre behov etter nye enheter. Dette førte til utfordringer med store lagre. I tillegg til inflasjon og tilbakeholdenhet i kjøpsbeslutningene. Så spørs hva som har vært under ledelsens kontroll. Når det er sagt er pc-markedet på vei å snu. Bara sjekk rapportene fra Lenovo. Så dette burde bli bra i 2025 - om de ikke seiler inn nye svarte svaner….
21,9 (2023) og 27,1 (2022) er riktig referanse for q3.
Det ser ut som det blir ny bunnotering i stedet for tidobling.
Det er Black week nå.
Børs will be børs, at kursen skal være ATL etter siste halvårs utvikling får andre gjøre rede for - burde være begrenset nedside på kommende Q der absolutt alle forventer nøkterne resultater.
Edit:
Når OSE er et så begredelig sted for vekstselskaper, så er det kanskje like greit at gulleggene som en sjelden gang dukker opp blir tatt av børs til lave premier. At Norge er feil land for gründere og vekst er ettertrykkelig bevist av dagens regjering.
“Begrenset nedside”. Den har vi hørt en del nå.
Så lenge det ikke trengs EMI, så er det bare fint å få plukket aksjer. Jeg er ikke i tvil om at de vokser med foreløpige avtaler. Men det tar litt lenger tid en indikert.
Foreløpig er eneste bekymringen min at det kommer en EMI, men jeg håper og tror de klarer å holde seg unna det. Så jeg fyller på
Gjorde meg mine tanker da jeg leste SB1-kundeoppdateringen - at for de som ikke er “tett på” og som eier aksjer i Elabs, så vil varselet om mulig betydelig nedjustering i salg og fri cash flow for 2024 og 2025 kunne få en god del til å ta den enkle avgjørelsen å selge i dag. At vi skulle treffe ny ATL over børs allerede før kl 12…det viser vel bare at det ikke er kjøpere av betydning selv på disse nivåene.
merk at hovedårsak til negativ CF de siste kvartalene er økning i arbeidskapital/kundefordringer - disse kan finansieres gitt kundenes kredittverdighet - dvs cash buffer er slik sett vesentlig større enn hva som fremkommer fra bl.a. SB1´s kapitalanalyser - gitt økende mobilinntekter, økende antall PC/laptops i markedet med HPD, snart flere med både HPD og seamless (kontrakter inngått), utrulling i konsumentmarkedet fra H1-25, og nå også seamless på accessories, så må det antagelig skje noe dramatisk på konkurransesiden for at selskapet skulle måtte ut i emisjonsmarkedet.
Handler ikke dette om psykologi? Hvis det skulle vende, så har en sett tendenser at investorer blir løpende etter på vei oppover igjen.
Jeg håper uansett at kursen er i ferd med å flate ut og tok en ørliten post på 9,49. Time will tell
Får nesten inntrykk av at det er først og fremst Storebrand som har kjørt ned kursen alene.
Når omsetningen er så lav, så kan de store bare kjøre kursen opp og ned så mye de måtte ønske.
En klassisk eksempel at det fundamentale ikke samsvare med aksjekursen.
Jeg rappet til meg en liten post på 9,45. Lever fremdeles i troa på at det til slutt kommer til å bli bra.
Siste dagers utvikling henger ikke fundamentalt sammen med virkeligheten. Men vi har sett dette mange ganger før i andre aksjer.
Storebrand har på de siste dagers lister kjøpt og solgt føere hundre tusen aksjer. De kan fint styre kursen slik de ønsker.
Psykologi, sentiment, trend (don’t catch a falling knife), lite info om selskapet etc = betydelig usikkerhet hos mange … you name it. Hver gang aksjen har snudd opp hittil har det vært “sell the news”, også ifm siste kontrakt for noen uker siden. Opp 5% og så ned 15%. Enig i psykologi som et viktig poeng…ser man på handlemønster/kursmønster så kan man nok tolke en god del ut av det. Dette mønsteret bør vel brytes over tid for at underliggende psykologi kan endres. Hva skal til? Utover faktiske inntjeningstall som vi vet lite om hvordan er sammensatt? Mer info som gjør det mulig å estimere fremtidig inntjening med en viss grad av sikkerhet/sannsynlighet. Lansering med PC-OEM nr 2 med modeller i markedet innen 12 måneder, for eksempel. Så lenge det kun er 1 kunde blir det vanskelig å gi info. Vi har 30 maskiner som selges i markedet, mens det er det dobbelte i de kjente kontraktene. Bare til og med kontrakt nr 5, signert i sep 2022, er det over 50 maskiner. Så spm igjen som ikke besvares, er hvorfor man sitter med 2-3 år gamle kontrakter om lansering av konkrete maskiner som det fortsatt ikke er levert helt eller kanskje heller ikke delvis på? Vi vet jo at noen av disse går over 3 år, så horisonten er lang. Hvor mange maskiner er inkludert i de siste 3 kontraktene fra i år, og ca når blir det lanseringer? Har noen av maskinene blitt kansellert? Vi ser stort sett at nye maskiner går i markedet på våren (mars-juni), nesten ingen utenfor denne perioden. Det må fylles på med nye maskiner nå til våren for å erstatte de som ble lansert våren 2023 (levetid ca 2 år i salgsmarkedet). For de få av oss som forsøker å beregne noe som helst, er Elabs fortsatt en halvsvart boks. Da blir sentiment/psykologi mye viktigere enn fakta, fordi det er så lite av dem, og da er også sjansen for vesentlig feilprising stor. Så skal man også være klar over at feilprisinger kan vare lenge. Gjelder både enkeltaksjer, markedssegmenter og markeder generelt.
Jeg tror det snur når de enten viser stor inntektsvekst eller lanserer med neste PC oem. Whatever comes first
Ja, det blir jildt når de 3 andre oemsene hopper på toget. Og virkelig spennenede å få sett Q3en
Tok en titt på Lenovos sider og ser det har blitt sluppet ett knippe med Copilot laptops.
Såfremt det som kommer fram av specs, ser det ut til at Elabs kun er på 1 modell: Thinkpad T14 Gen 6 (AMD). Denne kan bestilles og shippes i begynnelsen av desember
Hvor på sidene deres er det dette står? Klarer ikke finne noe informasjon om det selv, men det stemmer ikke. X1 Carbon G13 blir jo shippet med både smartshare og HPD. https://www.lenovo.com/no/no/p/laptops/thinkpad/thinkpadx1/thinkpad-x1-carbon-gen-13-aura-edition-14-inch-intel/21ns000ymx
Elliptic Labs’ Launches for the First Time, Two AI Virtual Smart Sensors, on Lenovo ThinkPad™ X1 Carbon Gen 13 Aura Edition Laptops | Elliptic Labs
Så over tech-specs under security og der er ikke ultrasonic HPD nevnt en gang på denne. Også Copilot+ laptop den her.
X1 Carbon vet vi jo allerede om, så det betyr ikke så mye. Fant heller ikke produktarket til denne.
Men T14 Gen 6 finner du her: