Når det nå endres betalingsbetingelser for kontrakter på milestone til fakturering ved signering, så innebærer jo det nettopp at betalingen er en forpliktelse som forfaller uavhengig av leveranse.
Lange kontrakter er et faktum. Nr 5 ble for publisert høsten 2022, og så “endret” på magisk vis i presentasjoner til å ha gyldighet fra Q2-2023. I presentasjonen fra Q3-23 står kontrakt nr 5 fortsatt i Q3-22 og den eneste kontrakten i 2023 som vises til der er på 6 maskiner, hvilket senere ble bekreftet å være seamless. Pga måten ELABS kommuniserer - og i etterkant endrer på tidligere presentasjoner - er det vanskelig å vite konsistensen / etterretteligheten i deres referanser til tidligere kontrakter ved lansering. Denne “large contract” som publiseres 3 juli 2023 er etter hva jeg forstår en repetisjon av kontrakt nr 5 publisert i Q3-22.
Eksempelvis ble det gitt denne info for kontrakten publisert primo juli 2024:
…has signed a new expansion contract with the Commercial segment of an existing PC customer. This contract will enable this customer to deploy Elliptic Labs’ AI Virtual Presence Sensor Platform™ on more laptop models, to be launched between 2024 and 2026.
Uansett er det vel slik at kontraktene 2-4, publisert i Q2-22, ble levert på i 2023 og 2024 dersom de nå er levert (nesten) fullt ut. Disse summerer til 34 enheter. Du stiller spm ved om disse bare er delvis levert, hvis det er slik at disse kun er blitt levert på i 2023, og at overskytende (ca 17 enheter) ikke er eller blir levert på, så vidt jeg forstår. Den eneste måten å få svar på dette på, hvis mulig, antar jeg er fra CFO.
Gjorde en liten sjekk selv nå: Alle lanseringene i 2023 gjøres med referanse til kontrakt #2 fra april 2022. Ingen referanser til kontraktene 3 eller 4. Som du selv sier, lanseringene i 2024 henviser til 3. juli 2023-meldingen som ser ut til å være en repetisjon av meldingen fra Q3-22, dvs kontrakt #5. Så er da kontrakt #3 og 4 ikke levert på? JO, de er levert på. I presentasjonene (Q1 og Q2 2024) vises det til at også disse to kontraktene har modeller i markedet som genererer pay-as-you-go, i motsetning til kontrakt #5.
Alt dette viser jo hvorfor det er et håpløst case for analytikere å forsøke å gjøre fornuftige forecasts…og i en liten aksje med lav omsetning er det ikke “butikk” for meglerhusene å sette folk på dyp graving. De kommer uansett ikke langt nok…