Takker så mye for tilbakemelding!
Helt enig i betraktningene om at det er ikke så viktig om de lander på 400mill eller 500mill og om det er i 2026/27/28. Det viktigste er at man på veien får en form for bekreftelse/komfort om retningen.
Jeg synes det er spesielt vanskelig å vurdere selskapets posisjon relativt til konkurrenter i laptop-segmentet, og ikke minst faktiske standingen hos kundene. Faller teknologien og funksjonaliteten i kategorien “need to have” eller er man snarere bare “nice to have”? Det man vet er at Lenovo er langt fremme i skoene mht. å teste ut ny teknologi og innovativ funksjonalitet i sine devices, samtidig så vet man også at veien ut døra er kort dersom de bestemmer seg for en annen retning. Foreløpig så heller jeg mot at ELABS har en god standing hos Lenovo og at de fortsetter å være committed for fremtidige modeller. Dette gitt at ELABS sin andel i Lenovo sine solgt volumer har gått fra 8,2% i 2022 til 17,6% i 2024 ref. modellen.
Utviklingen i Smartphone-segmentet opplever jeg som svært underkommunisert det siste året, og at det har “druknet” litt i jaget etter flere kunder i laptop-segmentet. Da tenker jeg ikke på fokus fra selskapets side, men snarere på kommunikasjon fra analytikerne som følger selskapet - samt hvordan det siste året er reflektert i kursen. Omsetningen i smartphone segmentet vokste 143,8%(!) i 2024 og selskapet økt anslagsvis sin markedsandel i sitt adresserbare marked (ex. Apple/Samsung) fra anslagsvis 4,2% i 2022, til 6,8% i 2023 og til hele 15,2% i 2024.
Det er et ganske interessant trendskifte i markedet hvor Apple/Samsung er relative tapere mot spesielt kinesiske OEM’s som er på ELABS sin kundeliste. Synes spesielt den nye tapsensoren til smartphone er spennende, og det virker svært plausibelt at det er ELABS som leverer denne funksjonaliteten til HONOR.
Gitt de siste årenes track-record fra ELABS i smartphone-segmentet så virker det som ledetiden mot kundene i dette segmentet er langt raskere og mindre komplekst å navigere i enn i laptop-segmentet. Lanseringen av tapsensoren i smartphone-segmentet kan resultere i et økt antall sensorer per enhet. Hvis dette gjør at man kan øke ASP i segmentet fra anslagsvis NOK 0,65,- til eksempelvis NOK 0,90,- så vil det gjøre underverker for den samlede veksten.