Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Tusen takk til dere begge for utfyllende synspunkter og informasjon! @timontti og @Gruppen

Syntes Elabs med fordel kunne promotert denne Tap sensoren bredere. Den er unik i form av at den går på alle OS. Litt usikker på om folk og analytikere har tatt det inn over seg. men når det er sagt tenker jeg de fleste venter på ny OEM.

3 Likes

At de går litt stille i døren og underkommuniserer denne tap sensoren kan vel sees i sammenheng med at de tidligere har uttalt at de ikke vil skinne før kundene, når de lanserer slike gjennombrudd i markedet. Det er svært sannsynlig at denne teknologien er utviklet i samarbeid med en eller flere kunder. De uttalte jo allerede ved lansering av tap sensoren til lenovo at funksjonaliteten i denne var utviklet i samarbeid med lenovo og at lenovo var spesifikke på å benytte Intel unison. Laila sa at teknologien ikke var avhengig av unison for å fungere. Det føles ut som om selskapet er på gli. De fortsetter å innovere og veldig mye av teknologien er patentbeskyttet. Det hadde gjort seg med en ny pc oem, men de har fortsatt mye vekst i vente med allerede eksistere kunder. Hvor flinke er de, hvor mye kunnskap er innenfor selskapet fire vegger, hvor anerkjente er selskapet i bransjen? De må være der oppe blant de beste i verden for å holde seg på tronen og være aktuell.

3 Likes

Jeg tror den enkle grunnen til at de ikke bruker veldig mye tid og penger på å promotere produktene sine (eller websiden for den saks skyld), er at de selger direkte til OEMs og ikke sluttbruker. Det nevnes også med jevne mellomrom gode kunderelasjoner.
Som Elabs også har nevnt ved flere anledninger tidligere, kommer ofte ett produkt med ønske og sammarbeid direkte med kundene. Derfor er det sannsynlig at også dette produktet allerede er solgt inn til en smartphone OEM.

Det nevnes titt og ofte behovet for en laptop OEM til, men synes (betinget av pris) at dette kan muligens være litt overkommunisert. Elabs har i dag mange fremadstormende kunder i smartphones, og hvis man klarer «prakke» på gode og «must have» løsninger her, er utrullingsftekvensen i dette segmentet høyere. Telefoner byttes ut oftere enn laptops og potensialet her mener jeg er stort.
Skulle også gjerne sett at Elabs gjorde inntog i nettbrett etter hvert.

I think that there aren’t very many listed / private peers with similar capabilities and many of the Peers in your excel were of course from the semiconductor industry (which is maybe the best information available, besides other software companies).

I find it very interesting that companies with similar but less sophisticated capabilities were bought years ago by big players. Looking at Elabs capabilities they should be worth a clear premium taking into consideration large software sensor availability, broad customer base within mobile phone, many verticals etc.

Looking at business logic there could be a number of possibly interested companies as potential acquirers from different verticals:

• All PC OEMs
  • All Mobile Phone OEMs
  • Major semiconductor companies within PC and Mobile (Intel, AMD, Qualcomm)
  • Maybe also some other companies such as large software companies

This from my slides from a year ago:

Also as Laila has said they have been asked for exclusivity in product offering (my guess is the Tap sensor with Lenovo), but they have set the price pretty high due to very significant potential across PCs , Mobile phones and Tablets, which is totally understandable.

1 Like

Ting som jeg ser i modellen som jeg vil kommentere:

1. Elabs share key customers i året inntekter er ført. Ut fra ASP og mobilinntekter kalkulers 120. mill enheter i 2024 og 15,2 %. Jeg syntes frem til vi ser tallene for Q1 dette blir litt vell spekulativt, vi vet at et sted mellom 20-25 mill av de kom i Q4, det er fortsatt er en mulighet for at dette korresponderer med en reduksjon i mobilinntekter i Q1/2025. Dette er det generelle problemet med å modellere markedsandel i et år for Elabs, ettersom vi ikke vet hvor mye av inntekter som er milestone for modeller neste år og hvor mye som er for inneværende år, samt fordeling mellom pay as you go og milestone. Pc inntekter i 2022 var i all hovedsak knyttet til maskiner som ble lansert senere år, samme gjelder pc inntektene i 2023. Har dessverre ikke noen løsning per nå selv i min modell. Også stor usikkerhet ifht at en ikke vet om det er en kontrakt i Q4 på den nye sensoren.

2. ASP for smartphone. Jeg tror ASP for smartphone i inneværende og tidligere år er noe høy. Fra Q2’23 begynte de å skrive 500 million devices. Da må ASP for smartphone sensoren være lavere dersom det er et reelt tall, og oppnådd markedsandel være betraktelig høyere. Tror også det er en stor mulighet for økning av ASP med Tap-sensoren. Forsåvidt også muligheter for høyere ASP i laptop ettersom de beveger seg oppover i “software-stacken”.

3. Tror dersom selskapet behøver / føler det gir mening vil kostnadene stige noe fortere. Enten som direkte ført som lønn inneværende år, eller eventuelt som investments som kan avskrives over flere år, men kan ta feil her.

4. Tar ikke høyde for eventuell innløsning av opsjoner og utvanning. Gitt antagelsene om 2025 vil det være naturlig at flesteparten av opsjonene innløses.

3 Likes

Orker ikke å lete, noen som vet ish hvilken strike kurs opsjonene til styremedlemmer og ansatte har?

Another glimpse to iphone seamless file sharing at 4:00.

It starts to look quite obvious…

5 Likes

Da blir Honor den andre nye PC/laptop vi har ventet på ? Blir dette børsmeldt tror du ?

The presenting guy says “starting from magic book pro 14”.

And he says also about strategic level plan, of course as its covering whole ecosystem

Can you guys listen and give opinion.

Edit

https://www.notebookcheck.net/Honor-launches-MagicBook-Pro-14-laptop-with-color-accurate-OLED-display-and-Core-Ultra-200.968366.0.html

What i am also contemplating is at around 07:10 they present the watch with a health monitoring tech. Elabs also offer something within this segment (breathing and heartbeat under” products” on their website). Is it possible this could potentially also be Elabs? Can’t recall any POCS being signed around this

1 Like

Det er ikke sikkert. Dette er opp til kunden. Slik jeg har forstått. Det ble tatt opp på Q4 -2024 presentasjonen (mener jeg å huske). Men kan jo håpe det kommer. Hvis ikke så vil vi kunne se det på senere Q-Report(s), at det er vekst.

Elabs har kontrakt med 4 av topp 6 laptop oem som e lansert. Men Honor er vel ikke blant disse. Dermed er det vel lite sannsynlig elabs tech i Honor laptop?

2 Likes

This would indicate they are using just ordinary bluetooth, but Im not sure if this is an old page or not as its not stating anything about iOS

https://www.honor.com/my/support/content/en-us15829671/?srsltid=AfmBOoo6Ri_vhsOiD0LCpgpL_lJmea6I-dBRhQI4jXugDfuKf59t5TEe
&
https://www.honor.com/my/support/content/en-us15874640/

“not live yet but its coming soon”
https://www.youtube.com/shorts/3ziNS1nvPC4

and:

edit. I downloaded the operating manual for MagicBook 14 Pro (china version) and translated into english. There are multiple functions that use different connectivity (NFC etc.) but I guess this is the one. It still doesn’t discuss about iOS connectivity specifically, but basically states the same:

I’m not sure if iOS connectivity is available immediately or comes afterwards. My main question is that if it uses ordinary Bluetooth for connecting iOS Devices and this is considered a new function, then why this hasn’t been introduced 10 years ago? Or is there something new being implemented that allows them to connect iOS in the future.

Seamless also uses bluetooth. Its just the handshake and/or trigger elabs does.

I agree. This is clear from looking at the seamless related patent descriptions (acousting waves as initial handshake and after this wifi, bluetooth, etc. are activated).

So is the conclusion that Elabs is likely now included as part of the honor share to allow for pairing with iOS? As that is the new function now.

Or is it a change from Apple side? Has apple allowed this kind of pairing before? What explains that this has not been available before?

Nei, jeg tror ikke det. Hvis det var ny pc-oem hadde elabs annonsert det og honor er utenfor topp 6 pc oem og de elaba har annonsert med er blant topp 6.

2 Likes

Tror det er vanskelig å trekke konklusjoner ut fra den infoen som er der ute per nå noen vei. Jeg gikk over notater og regneark fra da jeg begynte å undersøke selskapet. Jeg har notert meg at POC annonsert 19.juni er med en PC OEM de ikke før hadde kontrakt med, har også et timestamp til Q2’23 (23:05). Slik jeg ser det så regner de fleste med at de 4 PC OEMs som de har kontrakt med er Lenovo, dell, HP og enten asus eller acer. Apple er i topp 6, men de fleste regner det som usannsynlig. Det betyr isåfall at den kontrakten enten er med den ene av top 6 de ikke har kontrakt med hvis en eliminerer apple, eller så er den med en utenfor top 6.

Det gir mening at den har vært med Honor gitt siste nyhetene om satsningen deres, ønsket om å ha enheter som kan knyttes sammen uavhengig av merke. Konklusjon får vi vell uansett ikke før det kommer noe nyheter fra ELABS. Alt dette er på den spekulative siden frem til en får en bekreftelse, det er så lett å se det en ønsker å se.

3 Likes

Very nicely spotted and really good that somebody has taken appropriate notes :smiley: I had also in my memory something that there should be five OEMs alltogether…

• This is clearly about combining multiple products within an ecosystem of “the manufacturer”, which would suit this case.
  • From the webcast we know that for 100% sure that it’s for a fifth PC OEM.
  • From this we can conclude that there is at least this fifth OEM that is pursuing similar capabilities that also Lenovo has already taken into use. The wording in that press release leaves 0% uncertainty around that, especially when comparing with all the other PC OEM press releases.

We still can’t be 100% sure of Honor yet, but this would add up nicely:

• Honor is a strong existing customer
  • Honor has a wide range of products besides laptops
  • Honor is outside of the top5 PC OEMs
  • Honor now brings connectivity to iOS as the new feature to HONOR Share (it is clearly said in the videos above); this is exactly what Elabs is capable to provide and would explain why there hasn’t been this function before.

If it’s Honor there could be significant value in play for Elabs/Seamless sensor due to high volumes of their other devices.

Ladies and gentlemen we could be close to having a second PC OEM out with Elabs products, and with two sensors in play. I agree it’s easy to see what you want to see, but the charasteristics of this case point to some degree that this is plausible.

@Allgasnobrakes

10 Likes

Bank pictet & cie (europe) AG har begynt å selge i feb/ mars, ca 200k aksjer ut per dag siste uke. Tanker om dette? De har en post på etter siste ukes salg ca 2,8 mill aksjer igjen. Tenkes disse skal helt ut? Par-tre uker til disse eventuelt er ferdig solgt da. De har redusert fra hatt opp mot 4 mill aksjer,

De skal utgi denne til å også overføre mellom Android-telefoner og ios, men for at iphone-telefoner skal motta må de først installere honor app. De kaller det AI Connect. Det at iphone-brukere må installere en app fra honor tar bort en god del av sømløsheten her.

https://www.gizmochina.com/2025/03/02/mwc-2025-ai-connect-lets-honor-kjbchst gpt

Men av en eller annen grunn så fungerer ikke filoverføringen med samsung

Selve filoverføringen mellom android-enheter (minus samsung) fremstiller honor også som “groundbreaking” selv om noe lignende allerde finnes quick share. Men mulig det nye er at det går raskere