Ja, dette innebærer både trusler og muligheter for Elabs. Jeg tror imidlertid ikke at Apple vil akseptere dette uten kamp. Det vil nok ta flere år før Apple følger dette påbudet fra EU, og jeg tipper at de (om nødvendig) vil ta saken gjennom alle instanser i rettssystemet. Dette er imidlertid et eksempel på viktigheten av at Elabs fortsetter å innovere og utvikle nye produkter – eller som Elabs selv sier, “moving up the software stack” til AI-løsninger basert på kontekstuell intelligens, der det utvikles AI-baserte use cases.
Dette viser at Elabs-caset ikke er risikofritt. For min del tror jeg imidlertid at tiden vil tale for Elabs. Som du nevner, er det en styrke at Elabs’ løsninger er softwarebaserte. Vi ser allerede i dag at et økt konfliktnivå i verden, med risiko for militære konflikter (som kan forstyrre logistikkjedene), mangel på råvaretilganger samt Trumps begynnende handelskrig med økte tollsatser, vil føre til usikkerhet rundt tilgang til komponenter og dermed økte priser på hardware. Dette vil nok tvinge frem en utvikling der OEM-ene vil søke seg mot softwarebaserte løsninger (når dette er mulig). Her ligger Elabs godt posisjonert. Så er det bare frustrende at Elabs-caset og aksjekursen, enn så lenge, lever to separate liv…