Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Ta det opp på Q2 presentasjonen i spørsmålsrunden, hvis det ikke kommer info om dette.

Helt ærlig, så opplever jeg dette som ingenting nytt sammenlignet med meldingen som kom 11. juli, bortsett fra at denne refererer til en tidsavgrensning, samt at det refereres til ‘commercial’-segmentet. Hyggelig med en gjentakelse, men noe nytt opplever jeg det ikke som. Samme mønster som foran Q1 med Intel-meldingen - så da er det bare å vente på meldingen om at ABG tar opp dekning …

2 Likes

Fanget ikke opp med commercial=business før Barcelona1986 poengterte det. La oss håpe at consumer følger like etter.

@tweedR : Se på slide fra tidligere analyse fra Pareto. Man kan se for seg en pris per lisens, som Laila også har gjentatt ved flere kvartalspresentasjoner, legges de lag på lag. Når accessories nå er med er det klart en utvidelse fra forrige melding slik jeg ser det. Så skal det sies at det er vanskelig å regne på hva dette innebærer, da vi ikke har peiling på prisingen per løsning, og rabattstruktur o.l, annet enn hva hun tidligere har antydet. Her må selskapet hjelpe oss med å ta bort bindet foran øynene våre.

2 Likes

Nå er det mulig det bare er meg, men slik jeg las meldingen 11. juli (og har skrevet tidligere), tolket jeg den som ‘Elabs inn i Smart Connect’ - og da var accessories naturlig nok også en del av begrepet “multi-device”. Så jeg opplever altså dette ikke som noe vesentlig nytt sammenlignet med meldingen i juli. Men smart å pakke inn budskapet på nytt og spisse det litt når man har signert en del-kontrakt. Bra kurspleie, det.

Enig i det, men at de nå har gått fra «muligens å inkludere» til å faktisk inkludere det.

Tja. Det er en bekreftelse på at accessories omfattes av samme lisensieringsstruktur, men en avtale med Lenovo om accessories ble børsmeldt 11. november i fjor.

1 Like

Ja, som et tilvalg for hver laptop-serie. Slik jeg tolker det nå er at dette skal inkluderes på samtlige ( i business segmentet). Mulig jeg er på tur her altså😉

1 Like

Det er jo ekstremsport å gjette riktig omsetning i Elabs, men hva tipper folket her for Q2? ( bare for litt morro, før fasiten.)

Over 40mill i omsetning = :partying_face:
Under 40 mill i omsetning = :cry:

Jeg spår at CEO skal pumpe nyheter som høres positive ut, uten konkrete tall.
Gjerne flere ganger rett før Q2.

Om kursen stiger nok, dumpes aksjene og retail sitter igjen restene.

Dette skjedde i september 21, forventer klare svar under Q2

1 Like

Nei, du er neppe på tur. Som nevnt tidligere i sommer, viste 11. juli-meldingen at avtalen legger opp til å rulle ut Elabs-IP på alt i Lenovo-økosystemet. Dette gjenspeiles forsåvidt også i markedet. At aksjen i skrivende stund handles rundt 11,8 - ca. en krone lavere enn dagen før 11. juli-meldingen tyder på at dagens oppdatering i hovedsak er som en liten Valium å regne, ikke en blank nyhet.

1 Like

Tror nok de lander et sted mellom 30-40 mill. Mest spent på hva de sier denne gangen. Må komme no konkret nå som trygger at det virkelig starter å vokse Q for Q nå.

1 Like

Jeg gjetter at SB1 “gjetter” riktig.

Ja, når blir det tro?

3 Likes

Har SB1 kommet med fasiten ennå ?
Eller har rapporten satt seg fast i Fax´en…

1 Like

Elliptic Labs: Invitation to Q2 2025 Presentation

1 Like

Det virka som SB1M var litt ute i kulda forrige Q? Det kom ikke noe fasit fra de da i hvert fall. Ikke så rart med tanke på stuntet deres før Q4.

Pareto har 31 mill. Kanskje det er den nye fasiten.

1 Like

Rakk ikke SB1 lese Snappen??

Kanskje ELABS hadde fått MFA litt utpå nyåret:P

PW: 2ndOEM ble for muligens for enkelt å knekke til Q4. :sweat_smile:

Er dette et realistisk scenario dersom de omsetter for 500Mnok i eksempelvis 2027?

Fra chatGPT:

Først har vi altså en omsetning på 500 millioner kroner i året. Vi har en EBITDA-margin på 50 %. Det betyr at EBITDA er halvparten av omsetningen. Så EBITDA blir da 500 millioner ganger 0,5, altså 250 millioner kroner.

Deretter har vi en P/E-ratio på 25. P/E er jo pris delt på fortjeneste. Siden vi har en EBITDA og ikke en nettoresultat, for enkelhets skyld kan vi anta at skatter og renter ikke trekker veldig mye ned, så vi bruker EBITDA som en tilnærming til inntjening.

Så vi tar EBITDA på 250 millioner og ganger den med P/E-ratioen på 25. Da får vi en verdsett framtidig verdi av selskapet på 250 millioner ganget med 25, altså 6,25 milliarder kroner.

Så, med disse forutsetningene, vil selskapet være verdt omtrent 6,25 milliarder kroner.

Om vekst potensialet videre fortsatt er der og realistisk, så er det absolutt plausibelt.

Det er mange inkluder meg som venter på ny PC OEM. Noen som har tanker hvorfor det ikke kommer?

Har reflektert litt rundt Lenovo sin satsning på Elabs. Lenovo vet hva de driver med (eller gjør de ikke?) og de andre produsentene dropper Elabs (så langt vi kjenner til). Virker veldig rart dersom det er tilfellet…

Er Elabs for dyre? Hardware er billigere? Er løsningene for dårlig for alle andre PC produsenter utenom Lenovo? Eller har Elabs lagt alt kruttet i en kjempeavtale med Lenovo?