Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Er Shorterene klare for i morgen, lånt opp over ørene ?

Er det noen som, om de kunne,lagt ut en oversikt, som viser hvor mye shorting det har blitt gjort siste uken?

Slik at det kan forklare evt mega hopp i morgen,hvis Q ble litt bedre enn forventet.

Overimorgen! Det er begrenset short, men det er definitivt en del utlån. Alt foregår under 0,5 % grensen. Tipper det blir tett på SB1 sitt estimat. For min del er det de neste kvartalene med ny, utvidet Lenovo-avtale som betyr mest. Kan bli interessant anledning til å bygge posisjon gjennom høsten for dem som tror veksten omsider materialiserer seg.

Holder lenge for selskapet å komme bredt og dypt inn i økosystemet til Lenovo. Kan hende andre OEM fortrinnsvis ønsker proprietær tech og skjønner at ELABS “tilhører” Lenovo. Ellers er det det den klassiske ting-tar-tid. Og CEO har jo vært tydelig på at de har null kontroll på løpene de planlegger (og må vente / holde kjeft inntil de finner det for godt å launche). Men blir jo kun luftige tanker.

Kan være rett og slett kapasitet. De har fortsatt ikke prioritert å ansette folk, men har utlyst 13 stillinger, sist jeg sjekket for noen måneder siden,nå er det 9. Det virker som de er veldig fokusert på at Lenovo skal være fornøyd. Jeg tenker at nå som snart Elabs er standard i alle Lenovo sine produkter, så blir det enklere å skifte fokus til andre kunder.

Laila nevnte på et intervju på finansavisen at de fokuserer på Lenovo, og leverer bra der, før de går videre.
Det samme gjorde de med den første mobilkunden. Det funket veldig bra. Kundene sto i kø i etterkant.

Satser på at dette skjer på laptop også.:grinning_face_with_smiling_eyes:

ja, stemmer hehe hoppet over en dag der.
Har du estimatet til SB1 for Q2 ?
Ja, blir spennende å høre hvordan den nye betalings-strukturen vil påvirke Q3 & Q4, kontra Q2.

Nei, tror det har vært stille fra SB1. Pareto var vel lavt tredvetall, så det var de jeg tenkte på når jeg skrev “SB1”.

Hørtes ikke urealistisk ut det. De hadde ca33mill Q2 i 2023 og ca33mill i Q2 2024.

Jeg blir veldig fornøyd om de bikker 40mill, slår de rekorden på 48mill Q4-24, da blir det fest.

Q424 → up-fronts fra kontraktssigneringer + USD over 11 kr i to av tre måneder.
Ikke så stor kok på hverken upfronts eller dollaren dette kvartalet her.

Tipper vi ser et tall rundt 26-28 mill for Q2. Blir ikke veldig overrasket om det er ned mot 24, heller.

Ser at Kafer Zara har begynt sin sedvanlige pre-kvartalsrapporthandel. Er vel en viss fare for at de aksjene ryker rett ut igjen etter at rapporten foreligger - som sist.

4 Likes

bilde

thoughts ? hypotheses? prayers ?

Elliptic Labs Signs a Multi-Year License Agreement with Current Customer for Consumer Laptops

6 Likes

Vakkert (og spot on @Barcelona1986).

Noe spesielt at kursen stanger opp mot nivået fra tidlig august.

1 Like

Herlig!! :slight_smile:

Det skal vel mye til for at Q2-25 skal være bedre enn Q2-24. Jeg forventer en god del svakere. For det første var Q2-24 preget av de to store årlige fornyelsene med Lenovo, og masse up-front. For det andre tror jeg ikke veksten i mobil og i pay-as-you-go PC er stor nok til å dekke opp for bortfallet. Spesielt fordi commercial PC ikke er på pay-as-you-go ennå. Får vi ca likt eller over Q2-24 blir jeg veldig positivt overrasket. Antar at den nye kontraktsstrukturen gjelder fra og med Q3 siden den ble annonsert 11 juli. Hvis det ikke blir ekstremt dårlige eller tilsvarende gode Q2-tall, tror jeg de alene blir tatt med et gjesp.
Q2-tallene er ganske uinteressante i min verden, hvis de havner i intervallet 24-30 mill. Over 30 er positivt for meg. Over fjorårsnivået, nesten uten up-front, ser jeg det som usedvanlig positivt og nesten vanskelig å forstå.

Jeg venter på - og forventer - mer info som kan gi oss mulighet til å bli mer konkrete ift inntjening i 2026 - slik at det blir mulig å lage noen iallefall halv-realistiske kalkyler. Nå er boksen svartere enn noensinne!!!

5 Likes

Markedet er kortsiktig, men om man ser forbi Q2 begynner det å bli (svært) interessant. Tipper de leverer noe i underkant av PAS sitt estimat på ~30. Men utsiktene er styrket og vekstreisen sannsynliggjort med utvidet/dypere Lenovo-kontrakter.

Ikke noe hadde vært bedre enn mer transparens. Når det er sagt, vet vi om de i praksis kan dele mer med aksjonærene enn de allerede gjør? Kan hende, men kan det også hende de er bastet-og-bundet på hender og føtter som følge av avtaler/NDAs? De må ha fått med seg ønsket om transparens.

3 Likes

Vi er på et punkt nå hvor det kan være sannsynlig at prisingen på aksjen ift risk/reward er usedvanlig god, gitt at ELABS nå er integrert i stack´en til Lenovo i tillegg til at mobil virkelig vokser bra. Kanskje nær “best ever”? (NB: “ingen kjøpsanbefaling”). Avhenger selvsagt av prisingen i avtalen til Lenovo - sannsynlig med betydelige discounts for å gå så bredt på PC og apps.

4 Likes

Har ikke Laila tidligere sagt at det kan være mulig å nå 500 mill bare med Lenovo hvis de går bredt nok?

1 Like

1 milliard ganger, Goldy

Spm er når hun gjentok det sist. Hvis lenge siden, har kanskje rammebetingelsene endret seg…om hun regnet på 100% PC-dekning og den prisen de har fått i tidlig fase, kan det være riktig, men full dekning gir oftest betydelige rabatter. Så er spm om “bredt nok” var bare PC eller også accessories etc? For min del er det godt med tåke også ift om det er mulig å nå 500 med Lenovo gitt den nye prisstrukturen.