Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Laila i video på hjemmesiden:

Lykke til i morgen! :cowboy_hat_face:
Gleder meg til videre reise i Elabs.

1 Like

Da hun sa dette mener jeg å huske at det kun gjaldt HPD. Seamless var ikke på markedet da.

3 Likes

Kan ha uttalt seg basert på Elabs/hennes vurdering om fremtidig portefølje av produkter/tjenester hos Lenovo også…selv om de ikke var verken lansert eller nødvendigvis solgt inn. Tar noen år fra konsept til løsning og innsalg og deretter lansering, antar det er flere løsninger WIP som utenforstående ikke har kjennskap til, løpende.

Fra sist Q

Ellers kan man se spørsmålet @Goldy og @VentureCap_Mcap spør om her bli tatt opp under Q&A fra Q4 23, dog er nok dette noe utdatert

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20240215_3

Rundt 23 min

2 Likes

Nydelig tenkt @Barcelona1986 :clap::clap::clap: Du fikk helt rett. Må si jeg er litt overrasket over mottakelsen fra markedet. Som et blaff med flau vind. Men det kan være folk tenker kortsiktig og frykter tallene for morgendagen.

Men som flere skriver, de kan vi nesten bare se bort ifra.

Blir det blodrødt i morgen tror jeg fristelsen blir for stor og det må kjøpes mere :joy:

Tenker det samme, famous last words :cowboy_hat_face:

Edit:

Når det gjelder salgssiden kan det være fond (Handelsbanken) som har en exit-beslutning helt uavhengig av nyheter.

Enig.

Satt på spissen, hvis du var CEO for Lenovo - og du hadde en avdeling som drev med ‘Elabs-ting’ som også konkurrentene dine kunne benytte seg av, ville du akseptert at den kostet deg 500 mill i året?

Jeg mener markedet reelt sett fikk denne nyheten i juli, anyways …

… men rabatten som Elabs handles på etter 11. juli er oppsiktsvekkende god, ja …

… selv om jeg tror det likefullt lukter en liten ‘skuffelsesdip’ i morgen, ikke minst når Kafer Zara plutselig unloader de 175 000 aksjene han (sannsynligvis) kjøpte i et flash for noen timer siden.

1 Like

Kan godt være mulig, for jeg tenker at denne avtalen bør gi kursen et løft.

Aksjen er ned -8,1% siste mnd med disse nye avtalene….

1 Like

Noen som har tilgang til listene som kan gi noen hint om det er noen større som selger seg ned?

Ikke hvis avtalen i prinsippet ble oppfattet av markedet i juli. Da må i så fall selskapet utdype dens fortreffelighet til gagns i morgen, siden de i prinsippet har annonsert samme avtale tre ganger nå. Mangler bare at det kommer en egen avtale for ‘household pets in the consumer market’.

State Street-kontoen er fremdeles på vei nedover. Lister finner du for øvrig gratis, levert av Euronext, her: https://www.aksjeeierregisteret.no/

Figuren viser at ambisjonen om 500-målet kan nås bl.a. ved å få flere PC-kunder, så sier intet spesifikt om at Lenovo + mobil er tilstrekkelig. Dvs at man fikser målet uten flere PC-kunder.

Nei, dette dekker Laila i linken jeg også postet

Er forsåvidt enig i at avtalen er annonsert noen ganger nå, men noe viktig nytt er det dog.

1. Bredden på avtalen(e)
  2. Lengden på avtalene

Punkt 2. misker kort- til mellomsikt risikoen rundt det å være kun i 1 OEM.
Sjansen for at Elabs forsvinner ut med tiden er nå forsvinnende liten.

3 Likes

Hvor lang er avtalene? Alt jeg kan se er begrepet ‘multi-year’, altså mer enn ett år.

Alternativt, om dette ikke funker så bra for Lenovo, så er det takk til Elabs når x antall multi-years er over, kanskje?

Edit: Og det siste her er grunnen til at det er liten grunn til at Lenovo skal kjøpe opp Elabs. Hvorfor eie når man kan leie? Å unngå ‘vendor lock-in’ er et klassisk salgsargument i tech / SaaS - og da er det samme argumentet grunn til ikke å kjøpe noe og brenne inne med det dersom man ombestemmer seg noen år senere - som Intel og Screenovate.

Edit 2: Jeg er Elabs-fan, jeg - men tar gjerne rollen som djevelens advokat for å bidra til å balansere hybris.

2 Likes

Det er flere fordeler med å eie, men jeg forstår at poenget ditt er at det også finnes årsaker til at leie kan være like greit. Personlig håper jeg ikke Lenovo tar Elabs inhouse, da man som aksjonær vil bli kunne bli avspist med en premium som blekner i sammenligning med reprising / økt inntjening de nærmeste årene (som man strengt tatt bør/må ha tro på dersom man eier aksjer).

1. Cluet her var at merverdien ved å komme med de siste meldingene sier at dette er multiårsavtaler. Nei, vi vet ikke hvor lenge… men vi vet nå at det mest sannsynlig er >=2 år. Det sa første melding lite og ingenting om.

2. Cluet her, tenker jeg at de potensielt “kjøper” seg tid i markedet med å onboarde en evt. ny OEM.

Den posten var litt for å utdype forskjellene og hva som markedet fikk tilført etter avtalen ble annonsert i juli. Jeg vil ikke påstod at dette var en haussende post som trengtes å balanseres på noen måte. Jeg tenkte du tok på deg en lett kverrulerende rolle :wink:

Ja, hvis det ikke funker er det jo ut. Det gjelder alt, ikke sant? Men jeg syntes ikke vi skal begynne å vurdere slike scenarioer nå. Prøve å være glad over at de får til avtaler i første omgang :clap:

Uansett konkretiserer de siste to avtalene at Elabs er typ «all in» i Lenovo. Meldingen fra Juli var litt ullen.

3 Likes

Hybris var en generell referanse i et forum som ofte drømmer seg litt bort hver gang det kommer en børsmelding. Og jeg mener fremdeles markedet ikke fikk tilført veldig mye med disse ekstra avtalene. ‘Multi-year’ er bortimot irrelevant info, all den tid en produktsyklus i et tech-roadmap strekker seg over mer enn ett år.

Folk som møter litt motstand liker ofte å dra kverulant-kortet :wink:

Ref. hybris. Med all respekt, man tjener ikke penger på å prøve å være glad.

Design in, design win.

Ble da veldig høyt volum i dag, og noen panikk kjøp. Har rapporten blitt lekket ? Om det blir bedre enn ventet i morgen, så tenker jeg lekkasje,ikke bra.