Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Ingen grunn til å tenke det. Det kom en positiv melding/bekreftelse og salgssiden gikk tilsynelatende litt tom. Man er fortsatt bare tilbake til et kursnivå a la tidlig august etter langt knall og fall.

1 Like

Hmm.Ja, ser ikke ut til at markedet forstod potensialet, da det ble meldt første gang.Får håpe 3 gang holder. Raskt regnet så er vi godt over milliarden i omsetning, med det som ble meldt. spørs bare hvor lang tid det tar, og hvor lang tid marked bruker på å forstå dette.

Ps: mhp multi-årsavtale, så vil lengden variere ifra produkt til produkt, hvor lenge det blir solgt i markedet.

1 Like

Hvor får du, selv med rask regning, over milliarden i omsetning fra?

1 Like

Lenovo selger over 60 millioner PC-er i året,
Hvis det skal implementeres i alle og får 10kr per enhet, så er vi brått på 600 mill

1 Like

En årlig lisenskostnad på 10 kr/enhet, tenker du?

Edit: Jeg skjønner at du ikke mener årlig - men her snakker vi nok en lisensløsning pr enhet pr år.

Tenkte slik: Hvis Kun HPD i alle PC/laptops gjør at Elabs når målet sitt på 500mill ( ref .Laila )

Så må HPD+ seamless+ tilbehør i alle PC/Laptops, ihvertfall gi det dobbelte i omsetning. Regner med det gies god rabatt.

Men Ingen som har noe konkrete tall å ta ugt.pkt i. Så utg.pkt er jo Laila sine uttalelser.

2 Likes

Ja, årlig lisens per solgte enheter.

Og det er en veldig, veldig nøktern pris.

Sikkert mange som husker denne folien som viser at konkurrentene tar 2,5 - 4 $ for HDP og om vi tar 10kr / 1 $ for «hele pakka» så er vel ikke det å ta i?

2 Likes

Sikker? Hvis tar vi utgangspunkt i 10 kr årlig og at Lenovo selger 60 mill flett nye PCer årlig, vil det omsetningen akkumuleres slik:

Ja, det stemmer. Regner med at det var med dette grunnlaget Laila brukte når hun mener at hvis elabs går bredt nok ut, så kan vi nå 500 mill med bare Lenovo?

Hvorfor mener du at det ikke stemmer?

Jeg mener at det høres helt usannsynlig ut at, om vi eksempelvis tar en treårs-avtale med Lenovo om kun PCer som vist over, så vil Elabs omsette for 1,8 milliarder i år 3 av den avtalen.

Det er en gjenganger på forum her at Elabs skal ut på alle laptops? Det er vel ikke gitt at Lenovos løsning skal ut på 100%. Synes det høres voldsomt ut.
Vi vet heller ingenting om lisensieringsmodell eller prising på noe som helst :thinking:

1 Like

Det er iallfall det som er potensialet ut i fra omsetningen til Lenovo.

Det er selvfølgelig mange usikkerhetsfaktorer som vi ikke vet om. Som hvor mange prosent av laptopper vi faktisk kommer inne på, pris per enhet eller om de har en annen lisens modell.

Derfor blir det også ekstra spennende i morgen for å høre mer om avtalen de har inngått.
Selve resultat for Q2 gir jeg egentlig litt blaffen i.

Grundige kalkyler tyder på at hittil har prisen til Elabs vært ca 0.5USD/PC og app. På et lavt antall av totalen. Skal man nå veldig bredt så ligger det i det at det blir en betydelig rabatt ift 5 kr pr PC og app.
Forstår forøvrig ikke hvorfor noen kan legge til grunn at ELABS skal inn i 100% av alle maskiner Lenovo selger - være seg stasjonær PC for kontor, gaming, laptops, tablets etc. Business og hjemmebruk. Hva skal man med HPD på en tablet, for eksempel?

1 Like

I min verden er det maksimale antall maskiner dagens apps er relevante for, ca 50 mill. Optimistisk sett - av de ca 60 mill. Kanskje får man kr 3 ved 1 app og kr 5 ved 2 apps ved så store volumer - si at 40% av maskinene ELABS teoretisk sett kunne levere til, har 2 apps og 60% har 1 app. 20millx5 og 30mill x 3 = 190 mill. Så får man se om det over tid kommer flere apps som Lenovo kan være villig til å betale for. Jeg ser ikke mulighet for over 250mill fra Lenovo i ett år de neste 3 årene. Så kanskje 150 mill fra mobil om noe tid. I tillegg behøves det da 100 mill, i dette caset, fra nye PC-kunder for å nå 500mill.

4 Likes

Goldy, dette blir helt feil. I modellene til SB1, som har fungert ganske bra, har de hele tiden lagt til grunn en halv USD for PC og en tiendedel av dette for mobil. Jeg har selv regnet tilbake ift antatt antall PCer levert, inkl justeringer for up-front, og de 5 kronene rimer veldig bra - eller, har gjort det hittil. SB1 har hatt diverse samtaler med ledelsen over tid, og vi har sett at de har fått noe mer info om bl.a. fordeling up-front vs variabel inntekt, og fordeling mobil vs PC. - enn det som har vært gitt formelt. Antagelig ved at SB1 presenterer sine kalkyler og tester ut om de er helt på jordet. Jeg er rimelig sikker på at SB1 har fått indirekte bekreftelser på at ca 5 kr også er riktig - enn så lenge (en halv USD for å være mer korrekt). Når også kalkylene deres går opp ift leverte resultater, synes jeg vi kan droppe 10-kroners drømmen. Prisene på HW er fallende hele tiden også. De startet med USD 4 og har så justert til USD 2.5-4 for noen år siden. Vi ser at andre PC-leverandører ikke “kicker” på selv en halv dollar til tross for høye alternativspriser.

1 Like

Da er det nok jeg som ikke formulert meg godt nok.
Mener selvfølgelig årlig inntekt fra lisens avtalen med Lenovo.
Regner også med at de betaler ut i fra per enhet / lap top elabs blir installert på.

Men kan også bli spennende å høre om de har kommet frem til en annen lisens modell.

De har vel så si bare levert med HPD frem til nå? Nå kommer både seamless og accessories i tillegg. Det kan også være en flere funksjoner på vei som vi ikke vet om enda.

Men med over 60 millioner pcer hvert år så blir det uansett solide tall uavhengig om det er 3, 5 eller 10 kr de får.

I tillegg har mobil segmentet bare vokst og vokst

Mener derfor at risk / award er attraktivt ut i fra dagens prising av selskapet.

1 Like

Nå må vi huske at 0,5$ var for HPD alene. Nå har vi seamless også. Samt tilbehør skal også inkluderes i disse regnestykkene fremover :slight_smile:

Kan det være at Lenovo går over til en enterprice license gitt dyp og bred integrasjon?:thinking:

Det er definitivt en sannsynlighet for dette, dersom tilstedeværelse i stack innebærer automatisk tilgjengelighet. Derfor har jeg utfordringer med å bruke tid på å leke med tall pr enhet etc pga at det kan hende logikken endres dramatisk, herunder til hva du antyder som en mulighet. Noe avklaring bør kunne gis tross stramme rammer fra Lenovo. Lenovo bør også ha en viss forståelse for et notert selskaps behov for å gi et minimum av info for å kunne verdsette aksjen på børs.

1 Like

Redd Lenovo (og andre OEMs) bryr seg pent lite om våre ønsker om transparens. Men, blir gjerne positivt overrasket. Hadde Elabs kunnet tror jeg de hadde delt mer hittil.