Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at vi her snakker tilsvarende en entreprise-variant, hvor Elabs utgjør kjernen i et connectivity-økosystem - men med en forsvinnende liten lisenskostnad pr. enhet. Fordelen med dette er naturligvis at Elabs markant øker “deployed in X million/billion devices”-tallet sitt, selv om inntektene neppe øker særlig voldsomt. Utstillingsvinduet og markedsdekningen, derimot - er det som Elabs vinner på.

Og bare dette med hybris. Føler det ble rimelig greit bevist når jeg legger frem et helt ÅPENBART crazy regnestykke som gir en omsetning på 1,8 milliarder (som bare ville økt jevnlig) - og kun Barca går i rette med det. Thx, B!

Er ikke enig i premisset om at en key feature må prises som søppel. Utgiftene de evt. har på å kjøpe tjenesten av Elabs er smuler i denne sammenhengen. Vi har heller ikke sett den fulle effekten av seamless enda. Spåkula er fortsatt tåkete, men å tro at Laila ikke vet verdien av produktet som selges, blir for dumt.

5 Likes

Mye kan sies om usikkerhet rundt fremtidige inntekter, men om man tror at inntektene ikke øker når man går svært bredt ut og med flere Elabs-produkter i hver enhet mener jeg at man er ganske pessimistisk. Å legge til grunn 0,5$, som var anslått fra kun HPD, i den nye avtalen er 100% spekulasjon som alle bør vurdere med sunn skepsis. Laila har blant annet sagt at de fakturer over dobbelt så mye for HDP+ seamless enn kun HPD ref. interjuvet i finansavisen. Håper vi får noe mer detaljer rundt avtalen i morgen.

Edit: En ting er sikkert i hvert fall: Stemningen er ikke euforisk her inn, så jeg tenker at det finnes bra med oppside!

3 Likes

Hvis vi snakker 190 mill fra Lenovo, kan veien bli uendelig lang for dette selskapet. Nesten så man bare kan glemme caset??? De må ha alle PC OEM for å snakke store penger.

1 Like

Man kan kanskje få et innblikk ved å se på historikk fra før børs og tidlig børshistorie med Xiaomi. Se på antall enheter lansert samt inntekt ulike år.

Jeg tror nok Barcelona har rett i betydelige rabatter for lenovo ved bredere bruk. Det skal bli interessant å følge med.

Tror allikevel det er forskjell på det å erstatte en hardware sensor og tilby ny funksjonalitet som potensielt øker stickyness til økosystemet. Ikke helt sammenlignbart.

4 Likes

Et veldig vesentlig poeng!

Nå snakker vi i liten grad om å erstatte en HW-sensor i PC; siden svært få PCer har disse installert (for et års tid siden tror jeg det var under 10%). I motsetning til mobil-segmentet, hvor ELABS faktisk erstatter HW og derved senker kostnadene, er det i PC-verdenen mer snakk om å legge til en ny funksjonalitet (eller flere) som IKKE er der fra før. Fordi HW var og er FOR DYRT. Derfor blir det feil å sammenlikne HW-kost med ELABS SW-kost. Dette er det mange her som ennå ikke har fått med seg. High-end mobiler (si topp 10% av modellene) har produsentene ofte foretrukket å fortsette med HW tross høyere kostnad pga bedre leveransekvalitet. I PC er det annerledes, pga at dette representerer en NY funksjon og en NY kostnad, ikke en BESPARELSE.
Det overrasker meg at deltakere som har vært flere år i dette forumet og kanskje også investert i ELABS, ikke har fått med seg det aller mest grunnleggende - mobil = besparelse, PC = ny kostnad (men til lavere pris som gjør mulig det som HW ikke gjør mulig med prising 2-4USD). Innen HW er det også utviklet mye “ny funksjonalitet” hvor det benyttes et bredt spekter av sensorer som kan gi muligheter (i visse situasjoner) som ELABS ikke har anledning til, f.eks. at HW-løsninger gir mer nøyaktig detektering særlig på lengre avstand enn hva ELABS får til via sin “låning” av eksisterende HW-installasjoner.
Hadde ELABS hatt de fordelene å tilby som enkelte her (dusinvis) virker å tro, så hadde ELABS hatt flere enn kun 1 PC-kunde 2-3 år etter offentliggjøring av “kundeforhold” med 3 evt 4+ andre PC-produsenter. Og aksjen hadde vært nærmere tresifret kronebeløp enn dagens kurs.

5 Likes

Gode betraktninger og jeg følger deg på flere av poengene :clap: Blir spennende å se hva morgendagen bringer.

Nøyaktig dette som skjer, én avtale som kunstig spres over to pressemeldinger rett før Q2 tall.

Dette er samme strategi CEO brukte sist, da hun solgte på topp rett før 500 millioner målet ble utsatt.

2 Likes

Da noterer vi at CEO (igjen) skal dumpe aksjer på manipulerte børsmeldinger som et av flere scenarioer, spicy. Det gir mening, gitt hvor mørkt ting ser ut. Spørs om ikke flere fra tråden kjøper aksjene hennes i så fall (mot bedre vitende).

Edit:

De fleste her (inkludert meg selv) forventer vel et skuffende Q2 rent tallmessig, så kirsebæret på toppen blir da innsidesalg.

2 Likes

Tiden vil vise…

Give me a break med den mansplaininga der. Budskapet er mottatt, men er uenig i premisset.

Elliptic Labs Q2 2025: Building momentum for solid full-year growth

2 Likes

Det ble lavere omsetning enn jeg håpet på ( men varslet ).
Q3 blir allerede omsetningsrekord for Elabs ref rapporten:

minimum commitment of approximately NOK 55m in Q3’25

1 Like

These contracts cover both commercial and consumer segments as well as PC
accessories and include an expanded licensing structure and minimum committed
revenues, of which the majority will be recognized in Q3 and the remaining in
Q4. The combined minimum revenue commitment for the contracts is approximately
NOK 55 million.

2 Likes

Nei, det det står er at det etter kvartalsslutt Q2 ble inngått avtale(r) for ‘minimum commitment of approximately NOK 55m’ - hvor mesteparten av dette inntektsføres i Q3, og resten i Q4.

Ref: ‘Recent laptop contracts give confidence on double digit growth rate
for the full year 2025’ → Uttrykker håp om minst 10% vekst YoY

1 Like

:dart:

“We normally don’t disclose contract size due to
confidentiality obligations, but the customer has agreed to us reporting the minimum
commitment for this contract due to the change in licensing structures and the
impact on revenue in the quarter.”

1 Like

Se side 1 i rapporten. Det skrives det at 55 mill for Q3, Q4 nevnes ikke. Men ser det står som Saga27 publiserte på samme side. Begge kan ikke stemme. Noe å spørre Laila om i presentasjonen,for de som skal.

“Signed two new laptop contracts with existing customer for a
combined minimum commitment of approximately NOK 55m in Q3’25,
covering commercial, consumer and PC accessories segments”

Ja, her står det at to avtaler for minimum 55 mill NOK ble signert i Q3’25.

Edit: Og du er med på at totalen for avtalene er 55 mill, right? Ikke 55 mill for Q3?

1 Like